Bouw Ka-7 schaalzwever 1:4 (4 meter)

Geweldig leuk, vooral de camerapositie bovenop de vleugel, kijkend in de cockpit is prachtig.
Bij de landing waarbij de camera naar achteren kijkt valt me op dat je het kielvlak even ziet wiebelen... toch een beetje torsie in de romp? Nou ja hij vliegt er goed mee zo te zien.
(Ik ben nou eens géén fan van Led Zeppelin en hun gejatte succesnummeer, maar je kan het geluid altijd uitzetten hè...)
 
Net de beelden nog eens kritisch bekeken. Ja, je ziet het kielvlak heel licht heen en weer bewegen in de landing. Maar dat gebeurt bij elk vliegtuig. Ik heb beelden gezien (ook van eigen vliegtuigen) die veeeeeel erger waren. Ik zit hier helemaal niet over in.
 
ach er moet wat beweging inzitten anders breekt het ,zelfs bij kisten in de grote luchtvaart zie je t een en ander bewegen bij de landing bv , nee daar hoef je zeker niet over in te zitten raymond :wink:
 
...Hij vliegt wel boven schaalsnelheid, maar om de schaalsnelheid te evenaren moet je wel heel extreem licht gaan bouwen. Dat is voor een 1:4 al niet meer te bereiken. Voor schaalsnelheid zou ik 4^4 = 256x zo licht als het origineel moeten zijn, dat is onder de 2 kg...

Alles is te bereiken...

SF 27 , spanwijdte 4m, inclusief KTW

Lehner 1020-16 D mit 6,75 : 1 Schambeck - Getriebe
14 x 7 AE alt
3S Lipo ca 3,7 Ah
4 Servos C 271 in den Flächen
2 Servos C 261 auf den Rudern
1 Servo C 261 Abdeckung für Klapptriebwerk
1 Becker S 100 mit 180 ° auf Klapptriebwerk
1 HS Monsterservo für Einziehfahrwerk
1 C 261 für Schlepphaken
Jazz 80-6-18
Graupner SPCM 20 Empfänger

Abflugmasse nun ca. 1,5 kg.

8O8O8O8O8O

_1024_200kb_24042010MFF_9462_COND_raw_zpseefa8266.jpg


SF%2027%20002_zps50a71e53.jpg


SF 27
 
Langzaam ben ik het model nog wat verder aan het aankleden.
Jane heeft iets gekregen om naar te kijken.
Ka7-720.JPG


Het achterste instrumentenpaneel komt pas als het zwaartepunt goed ligt, anders zit het teveel in de weg om lood in de neus weg te halen.

Ik heb 2 schuifraampjes. Eén ervan heb ik vandaag aangebracht. Best nog veel werk, want het moet wel nauwkeurig gebeuren.
Eerst maak je met een dremel een gat in de kap. Lekker als je een beetje overweg kan met je gereedschap, het is aardig recht geworden.
Ka7-717.JPG


Daarna schroef je met hele kleine schroefjes 2 rails binnen in de kap waarin het raampje geplaatst wordt.
Ka7-718.JPG


Het mooie is: hij kan daadwerkelijk schuiven! Echt übercool.
Ka7-719.JPG


De PH-271 is komend weekend waarschijnlijk op Valkenburg. Hopelijk kan ik wat foto's maken van model en origineel samen.
 
stairway to heaven

En dan stairway to heaven erbij....ik zat met kippenvel op mijn armen!

Muziek van toen ik mijn eerste Amigoo'tjes in elkaar knutselde.

Ik heb net het filmpje bekeken en kan mij niet anders voorstellen dat Raymond als een gelukkig man huiswaarts gekeerd is.

Wat betreft schaalsnelheid,

Ja, hij vliegt een ietsje sneller.
Maar dat doen de meeste schaalzwevers wel.
Je moet ook rekenen dat wanneer het een beetje waait wat snelheid van pas komt om er door te geraken.
Met de Mucha die ga bouwen wil ik ook ietsje sneller vliegen dan schaal.
Vooral wanneer er gesleept wordt is een te licht toestel niet altijd een voordeel.
Dit heb ik al ervaren met mijn Bergfalke.
Een lage vleugelbellasting gekoppeld aan een dragend profiel vereist zo een zeer attente vliegopvolging tijdens het slepen.
Dit loopt wel beter bij een sneller profiel en een grotere vleugelbelasting.(vb de fox van Maarten X)

Nu bij de K7 ligt zo te zien alles binnen de perken wat dit betreft.
Hij heeft absoluut geen F 16 gehalte.
Maak je dus geen zorgen.

Proficiat met je vliegresultaat.

Aurectar
 
2.7kg

Alles is te bereiken...

SF 27 , spanwijdte 4m, inclusief KTW

Lehner 1020-16 D mit 6,75 : 1 Schambeck - Getriebe
14 x 7 AE alt
3S Lipo ca 3,7 Ah
4 Servos C 271 in den Flächen
2 Servos C 261 auf den Rudern
1 Servo C 261 Abdeckung für Klapptriebwerk
1 Becker S 100 mit 180 ° auf Klapptriebwerk
1 HS Monsterservo für Einziehfahrwerk
1 C 261 für Schlepphaken
Jazz 80-6-18
Graupner SPCM 20 Empfänger

Abflugmasse nun ca. 1,5 kg.

8O8O8O8O8O


SF 27

Ik heb het draadje even nagekeken en daar zie ik

.. ich sags mal - 2,7kg


Dit lijkt geloofwaardiger.
 
Jane heeft ook haar ventilatieraampje gekregen.
Ik heb toch ook de laatste stickers maar laten maken. Ik wilde ze eerst niet doen, maar als ik foto's met het origineel kan maken valt het natuurlijk wel op als ze er niet op zitten. De tekst is iets te groot geworden, maar toch staat het erg leuk. Zelfde tekst staat ook aan de andere zijde.
Ka7-723.JPG
 
Ik zal wel een viezerik zijn maar ik moet elke keer grinniken als ik dat diepe decolleté in de cockpit zie zitten!
 
Nee hoor diepe decolletés zijn gemaakt om ernaar te kijken!
Maar de gedachte is wel bij me opgekomen of Jane zelf niet liever een trui aan zou hebben...
 
Ka7-711.JPG


Ja, een paar stevige jongens, dat was mij ook al opgevallen! :p

(Heeft ze zelfs een BH aan?)

Waar heb je die miep opgeduikeld, en sowieso: hoe moeten wij haar aanwezigheid in de cockpit duiden? :confused:

Is zij scale, dwz., vliegt er daar iemand met etc.etc.

;)


jan.
 
Decolletes zijn inderdaad om naar te kijken, fantaseer er gerust op los Justus!

Jane komt van www.premierpilots.net, en ja, ze heeft een prachtige goudkleurige bh aan.Reden van aanschaf: ik vond haar er ook wel lekker uitzien!
 
Hee Raymond, om schaal te zijn moet er natuurlijk achter nog een stoeltje, toch?
 
Komt allemaal nog Bart. Eerst wil ik het zwaartepunt goed krijgen en de elektronica bereikbaar houden, daarna komen er nog een stoel bij, achterste instrumenten paneel en bijv knuppels en remklep handles.
 
Is het nou puur toeval dat er hier eerst over die net geconstrueerde pilote gesproken wordt en dat jij nu het zwaartepunt ter sprake brengt :rolleyes:
Mocht je ZWP te voorlijk zijn, zou ik in dit geval, geheel en al tegen mijn principes toch maar een stripje lood op de staart plakken :rolling:
 
Ik ben vanmorgen even op Langeveld (thuisbasis van de KZC=Kennemer Zweefvlieg Club) geweest, het oude 'thuis' van de PH-271, in de veronderstelling dat de 271 daar zou zijn. Helaas waren de afspraken veranderd en was de Ka-7 niet aan deze kant van het land. Volgende week doen we een nieuwe poging, dan organiseert men bij goed weer een 'hout'dag.
De aanwezige leden, waaronder één van de eigenaren van de Ka-7 die ik goed ken, waren erg enthousiast over het model. Vliegen ging helaas niet door een missende kwiklink (die thuis alsnog in de auto gevonden is.....).

Ik heb nog even 2 startjes in de ASK-21 kunnen maken. Ik kan het nog! Ik ben daar al 7 jaar weg, en toch vlieg je zo'n kist nog zonder nadenken, het is echt een 2e natuur.
 
Vandaag was de PH-271 wel op Langeveld aanwezig. Ik heb een aantal leuke foto's kunnen maken van model en origineel. Het model werd enthousiast ontvangen door de aanwezigen, waarvan ik de meeste nog heel goed ken. Leuk om weer eens wat oude bekenden te spreken.
Ka7-729.JPG


Ka7-734.JPG


Ka7-750.JPG


Ka7-761.JPG


Het aanbod om een vluchtje te maken heb ik doorgespeeld aan mijn zoon van 8, het werd zijn eerste zweefvlucht. In de PH-271 nog wel!
Ka7-Jasper.JPG


Helaas waaide het veel te hard om een vluchtje met het model te maken, daar hadden zowel ik als de rest van de aanwezigen erg blij mee geweest. Maar ja, ik wil de boel wel heel houden. Zelfs de grote jongens hadden soms moeite fatsoenlijk beneden te komen.
 
gaaaaaaaaf fotor erg mooi man het is werkelijk n exakte kopie van de orgionele ka7 op n klein detail na :yes: wat geel op de vleugeltippen :grin: verder echt prachtig ,ook je zoon zal verschrikelijk genoten hebben ,ik ben eigenlijk best jaloers op t manneke zie hem maar ns breed lachen naar zijn trotse vader ! :ÿes:
 
Ik heb zojuist de Ka-7 eens aan de Watt-meter gehangen. Deze geeft een statische meting van 39A / 570W. Op 4S mag de motor max 58A (60s) trekken, dus er is ruimte voor een grotere prop. De snelheid leek oke, dus het ligt voor de hand de diameter te vergroten. Er zit nu een 14x6 op, ik kan eens kijken wat hij met een 15x6 doet.

Ik heb alle componenten ingevoerd in eCalc, en die geeft een stroom op van 61A (Aeronaut CamCarbon) of 66A (Carbon fold-prop). Dat is wel een heel groot verschil. Ik begrijp dat er altijd enige onnauwkeurigheid in zo'n rekenprogramma zit, maar deze afwijking is veel te groot. Iemand een idee waar het aan kan liggen of een ander rekenprogramma als optie?
 
Back
Top