Bouw Liebherr telescoopkraan LTM 11200-9.1 schaal 1:16

Ik moet toch ook even wat kwijt. Ik reageer niet te vaak op de meesterbouwers hier want jullie hebben er niets aan omdat mijn opmerkingen geen bijdrage leveren aan jullie werk....... Toch moet het soms even.... Dus here we go! HEFTIG!

Verder met de cilinders van de hoofdmast.

Bekijk bijlage 512555
Het onderdeksel waar pas gleuven voor de oren van het draaipunt en twee kleine oortjes voor de lift cilinder van de hoofdcilinder worden gefreesd.
Het plan was het onderdeel uit een blok aluminium te halen maar ik kreeg het niet voor elkaar om zes zijden te bewerken en dan nog in te spannen,
dus maar uit losse onderdelen samengesteld.

Bekijk bijlage 512557
De oren voor de ingaande tandwielen en het onder draaipunt van de hoofdcilinder.

Bekijk bijlage 512558
De kleine oortjes voor de hefcilinder onder aan de bodemplaat komen.

Bekijk bijlage 512559
De onderdeksels gesoldeerd en gereed voor montage.

Bekijk bijlage 512560
Alle onderdelen voor de ingaande as van het tandwielkastje, ook nog een extra lager in het deksel van de tandwielkast gemonteerd.

Bekijk bijlage 512565
Het geheel montage klaar voor het afmonteren van de cilinders van de hoofdmast.

Bekijk bijlage 512561
En zo gaat het er uitzien als ze op de onderwagen worden gemonteerd.
Nog even met de accuboor machine de cilinder in en uit geschoven en ik kan zeggen ik ben zeer tevreden met het resultaat.

Bekijk bijlage 512562

Bekijk bijlage 512563
Nu deze maten bekend zijn kan de bodemplaat worden getekend met de nodige draaipunten voor de supertstructure.

Bekijk bijlage 512564
Hierbij nog een overzicht plaatje zoals het er nu bijstaat.

Wordt vervolgd
Groet Leo

Leo,

Nu hij in elkaar zit begrijp ik ook een beetje hoe het werkt.
En het totale plaatje van de Liebherr helemaal geweldig :thumbsup:
Wat is inmiddels het gewicht van de kraan ?

Grt Albert:bye:

Cor dank je voor de complimenten.
Cor je hebt helemaal gelijk, eigenlijk moeten de flensen van de lagers aan de binnenzijde geplaatst worden maar om de flensen niet nog verder naar buiten te plaatsen op de cilinderdeksel heb ik de flens aan de buitenzijde geplaatst.
De zijdelingse kracht valt nog wel mee van het tandwiel op het lager, de flensen van het buitenlager die aan het onderframe komen wel met de flens de goede kant, dus die vangen het ook nog een keer op.
Op CNC freesmachine koel ik met perslucht en blaas gelijk de spanen weg, ook smeer ik met een vernevelaar snijolie tijdens het frezen maar net zoveel dat de frees gesmeerd wordt en er geen vervelende dampen af komen.
Rolf is het niet te heftig voor je ;), Dank je voor het compliment.
Charlotte ook weer dank voor het compliment.:friends:
Albert het is wel net zo mooi als je het een beetje kan volgen wat de bedoeling van de onderdelen zijn, vandaar ook de uitleg.
Dank je voor het compliment
Alle leuk aanklikkers weer bedankt voor de belangstelling voor het project.

20221004_164009.png

Cor hier zie je dat de te frezen onderdelen net vet zijn zonder dat overal de snijolie vanaf loopt .

Groet Leo.

Laatst bewerkt:
Verder met de opbouw van de onderplaat van de superstructure.

Tek bodemplaat.jpg

De tekening van de onderplaat met de nodige uitsparingen voor de verticale platen.

20221020_173145.jpg

Het freeswerk van de onderplaat en de scharnier punten ven de hoofdcilinders volgens tekening.

20221021_115559.jpg

De lagerdeksels krijgen aan de andere zijde nog een bewerking voor de flens van de flenslagers, opspan hulpstukje gemaakt in een aluminium strip.

20221021_170715.jpg

Het geheel afgebraamd en de nodige draad getapt en pas gemaakt en gemonteerd op de onderplaat.

20221021_170738.jpg

De platen gemonteerd voor de zwenkaandrijving waar een haakse overbrenging op komt, linkerzijde heeft een extra gat voor borging van de zwenk tijdens transport.

20221021_170806.jpg

De lagerdeksels die de lagers van het scharnier opsluiten.

20221021_170830.jpg

De nodige bevestiging punten voor de centrale doorvoer meegenomen in het ontwerp.

20221021_170844.jpg

Alles zit met een klempassing in elkaar en alles alle onderdelen zijn gemaakt gaat er gesoldeerd worden.

20221021_170916.jpg

De oortjes onder aan de hoofdcilinder, daar moet straks een cilinder opkomen die de cilinder kan heffen als de hoofdmast er niet op ligt.

20221021_170955.jpg

Hierbij nog een totaal plaatje van het geheel.

Vriendelijke groet
Leo Broers.

Schitterend weer!
Worden die 4 'oren' aan de bodemplaat gesoldeerd met hardsoldeer?, lijkt me wel nodig ivm de trekkrachten die er aan de voorkant op komen te staan bij het oprichten van de mast vanuit de transport positie.
Cor

Leon dank je voor het compliment
Johannes dank je voor het compliment.
Marceline dank je voor het compliment :friends:.
Cor dank je voor het compliment, inderdaad word alles straks met hardsoldeer gesoldeerd maar dat ga ik doen als alle onderdelen gereed zijn.
Charlotte dank je voor het compliment :friends:
Alle leuk aanklikkers ook weer bedankt voor de belangstelling voor het project..

I
20221023_141655.jpg

Ik miste de het trappetje op de laatste foto die de verhouding aangeeft hoe groot de cilinder werkelijk is, dat is bij de 1:1 kraan een diameter van 60 cm en een gewicht van 4 ton.

20100410dsc04419-.jpg

Hierbij een plaatje van het draaipunt van de hoofdcilinders en de hefcilinder die voor het heffen zorgt als de mast niet is gemonteerd.
Groet Leo.

Laatst bewerkt:

Verder met de tandwielkasten voor de zwenkaandrijving.

20221022_172755.jpg

Messing buis 20 mm en daarin messing buis16 mm gaat de behuizing van de haakse overbrenging worden.

20221025_170131.jpg

Het draaikrans tandwiel met twee kogellagers uitgevoerd.

20221026_114658.jpg

Behuizing op maat maken voor de lagerdeksels waar de lagers in komen.

20221027_100727.jpg

Lagerdeksel aan de buitenzijde met het logo van de fabrikant

20221027_165842.jpg

Het is wel passen en meten om in een pijp van 20 mm vier lagers en twee tandwielen te krijgen.
Het tandwiel van de ingaande as komt bij de ene aandrijving aan de binnenzijde en bij de andere aandrijving aan de buitenzijde om de draairichting gelijk te houden.

20221028_144725.jpg

De onderdelen gereed om het geheel in elkaar te zetten.

20221028_145514.jpg

Hier gemonteerd op de onderplaat van superstructure

20221028_145525.jpg

De draairichting van de ingaande is gelijk aan elkaar dus ze kunnen gekoppeld worden als de ruimte het toelaat en anders gaat dat met een getande riemaandrijving naar achteren.

20221028_145645.jpg

De zwenkaandrijving met het buisje voor blokkering van de bovenwagen tijdens transport.

20221028_145740.jpg

De tandwielen lopen prachtig en soepel in elkaar.

Wordt vervolgd
Groet Leo

Je hebt goed je best gedaan om de alternatieve zwenkaandrijving goed te verbergen Leo tussen de uprights van de bovenwagen. Maar ter compensatie komt er toch zeker nog wel een dummy hydro-motor op die zwenkkasten, wat ws planetaire reducties zijn op de 'grote'.
Ben benieuwd wat je gaat verzinnen als aandrijving en extra reductie. En mijn complimenten voor de fabrikanten logo's en boutkoppen op de deksels! Komt er ook een werkende zwenkpen in?
Cor

Verder met de tandwielkasten voor de zwenkaandrijving.

Bekijk bijlage 515111
Messing buis 20 mm en daarin messing buis16 mm gaat de behuizing van de haakse overbrenging worden.

Bekijk bijlage 515112
Het draaikrans tandwiel met twee kogellagers uitgevoerd.

Bekijk bijlage 515113
Behuizing op maat maken voor de lagerdeksels waar de lagers in komen.

Bekijk bijlage 515114
Lagerdeksel aan de buitenzijde met het logo van de fabrikant

Bekijk bijlage 515115
Het is wel passen en meten om in een pijp van 20 mm vier lagers en twee tandwielen te krijgen.
Het tandwiel van de ingaande as komt bij de ene aandrijving aan de binnenzijde en bij de andere aandrijving aan de buitenzijde om de draairichting gelijk te houden.

Bekijk bijlage 515116
De onderdelen gereed om het geheel in elkaar te zetten.

Bekijk bijlage 515117
Hier gemonteerd op de onderplaat van superstructure

Bekijk bijlage 515118
De draairichting van de ingaande is gelijk aan elkaar dus ze kunnen gekoppeld worden als de ruimte het toelaat en anders gaat dat met een getande riemaandrijving naar achteren.

Bekijk bijlage 515119
De zwenkaandrijving met het buisje voor blokkering van de bovenwagen tijdens transport.

Bekijk bijlage 515120
De tandwielen lopen prachtig en soepel in elkaar.

Wordt vervolgd
Groet Leo

Leo,

Als ik bij de vorige update denk.. beter en mooier wordt het niet verbaas jij mij iedere keer weer.
Tjonge wat een kennis en kunde heb jij.
je zit net zo vol met ideeën en oplossingen als een bok vol keutels :worship:
En ja het is zeker meer de moeite waard om je te volgen :kwijl:

Grt Albert :bye:

Marceline dank je wel voor het compliment, :friends: doordat je al lang aan het bouwen bent .wordt het resultaat ook steeds beter.
Cor dank je voor het compliment. Ja Cor op de tekening heb ik de hydro-motor al ingetekend.
De blokkeerpen wil ik wel realiseren, maar met de zeer grote aandrijf vertraging zal de bovenwagen niet direct verdraaien.
Albert dank je voor het compliment, hou de geit maar in de gaten er komen nog veel meer projecten op de kraan die een oplossing vragen.
Charlotte dank je voor het compliment.:friends:
Alle leuk aanklikkers ook bedankt voor de belangstelling voor mijn project.

Groet Leo.

Verder met de hydromotor voor de zwenkaandrijving

20221028_175451.jpg

Dit is de deksel geworden voor de vertragingskast met gelijk de flens met bouten voor de hydromotor.

20221028_175459.jpg

20221101_145717.jpg

De hydromotor uit drie onderdelen met in de kop de kopbouten en de hydraulische aansluiting.

20221101_145604.jpg

En zo gaat dat er uitzien als het geheel is gemonteerd.

20221101_145629.jpg

De zwenk vertragingskasten gereed.

Wordt vervolgd
Groet Leo.

Back