Bouw van een Avionik D17 pylonracer

Zijn er nog meer die de D17+ hebben en al mee gevlogen hebben
ik zou graag de instellingen willen voor de flaps en hoeveel uitslag het hoogteroer naar beneden moet.
Heb er vanmiddag mee gevlogen maar indien ik de flaps aanzet duikt hij naar beneden.
te weinig hoogteroer gaat hij omhoog, dus dit komt erg nauw blijkbaar .

mvg Andre
 
Doe je de ailerons ook naar boven?
Probeer dat eens te verminderen, heb ik gehad bij een ander model, met ailerons naar boven heel kritisch op hoogte, verminderen van de aileron uitslag maakte hem een stuk beter controleerbaar.(bij crowmix, uiteraard)
 
De ailerons gebruik ik niet icm de flaps
dus alleen flaps met het hoogteroer.

mvg Andre

Lijkt mij dat dat niet werkt.
Je moet butterfly zetten.
Doe je de flaps omhoog of omlaag?
Ik neem aan voor de landing?

GJ
 
Ik zweef nooit , dus butterfly termen heb ik wel van gehoord maar gebruik ze niet zover ik weet , is dat de flaps omlaag gaan en de ailerons omhoog ? ik doe nu de flaps omlaag , net zoals bij edf toestellen en dan mix ik het hoogteroer iets naar beneden , ik kan morgen wel de uitslagen even doorgeven .
 
Ik zweef nooit , dus butterfly termen heb ik wel van gehoord maar gebruik ze niet zover ik weet , is dat de flaps omlaag gaan en de ailerons omhoog ? ik doe nu de flaps omlaag , net zoals bij edf toestellen en dan mix ik het hoogteroer iets naar beneden , ik kan morgen wel de uitslagen even doorgeven .

Dat werkt dus niet.
Flaps naar beneden zonder ailerons omhoog geeft hele rare effecten.
Je gaat lift creeren op de vleugel en dat wil je niet.
De vleugel moet lift verliezen en dat compenseer je door iets hoogte mee te mixen.
Dat geldt voor elke 4 kleppen vleugel.
Bij een 2 kleppenvleugel zet je de ailerons omhoog om lift te verliezen.
De flaps zorgen voor extra weerstand zodat ie remt.
Dat werkt zo bij elke vleugel dus zou je het in principe ook verkeerd doen bij je EDF modellen.
Flaps naar beneden zorgen ervoor dat je iets langzamer kan vliegen omdat je vleugel iets meer bolling krijgt, dus iets meer gaat liften.
Om een hogere invalshoek te krijgen, wat je wilt om de snelheid eruit te krijgen om te kunnen landen, moeten de ailerons omhoog.

Dit is het lijstje zoals Sergey het me gegeven heeft, dat heb ik ergens eerder in het draadje al gepost maar nu nog maar eens.

Je moet dat Aileron/Flap overnemen


Avionik D17 / D17+
CG 45-50mm

48mm Competition




Aileron D17

+5/-3mm

+-20% Expo




Aileron/Flap D17+

+4/-2mm / +3/-1mm

+-20% Expo




Elevator +2/-2mm

+-40% Expo




Spoiler:

Aileron+7mm <

Elevator +-0mm




Snap Flap D17+:

Expo. To Elevator+- 30-35%

Flap -3

Aileron -2


Max FAI Weight - 1030g

Recommended C.G.45-50
 
Laatst bewerkt:
Met onderstaande uitslagen gebeurt er niet of amper wat , zal eens proberen hoeveel uitslag ik kan creëren met de ailerons omhoog , want ik vlieg met 2mm dus indien ik ze op 4mm zet in de butterfly stand is er niets meer te sturen .

Aileron/Flap D17+

+4/-2mm / +3/-1mm
 
Met onderstaande uitslagen gebeurt er niet of amper wat , zal eens proberen hoeveel uitslag ik kan creëren met de ailerons omhoog , want ik vlieg met 2mm dus indien ik ze op 4mm zet in de butterfly stand is er niets meer te sturen .

Tuurlijk is er nog wat te sturen.
De aileron die naar beneden moet gaat naar beneden, de andere blijft gewoon staan.
Hij stuurt gewoon, zo is het bij alle F5B kisten ook.

De uitslagen die Sergey gegeven heeft zijn uitgetest door wedstrijdpiloten en het werkt.

GJ
 
In Butterfly de flaps zover naar beneden dat ze net niet tegen hun eindpunt aanlopen.
Zelfde voor de rolroeren maar dan omhoog. In de zender de differentiatie weghalen bij vol-butterfly, zodat het omlaaggaande rolroer verder dan normaal omlaag gaat.
Hoogteroer behoorlijk omlaag bijmixen, iets meer dan je normale vol-down uitslag is een goed uitgangspunt.

Model eerst vertragen, dan pas butterfly trekken (en die rustig zetten), niet in een1x vol.

Met vol butterlfy stuurt hij nog maar weinig, maar remt het model op zn best. Gebruik je alleen om flink te remmen.
Om te sturen op rol iets butterfly wegnemen. Even wennen, werkt prima.
 
Down bijmixen?
Normaal gesproken moet je up bijmixen omdat de vleugel lift verliest.

GJ
 
Up trekken bij snelheid verliezen? Klinkt als een potentieel stall! Interessante materie

Bij mijn F5B kisten moest ik up bijmixen als ik butterfly trok.
Stallen gaat bijna niet omdat de ailerons omhoog staan.
Soort extreme tipverdraaiing.

GJ
 
Bij al mijn 4 kleppen modellen moet (moest) ik zoals Gerben stelt down bij mixen. Zowel F5B als F3F.
Instellingen ook zoals Gerben aangeeft.
 
Bij de s14, 15, 16 en 17 was het allemaal up bijmixen.
Ook de huidige f5j kist die ik nu vlieg, up bijmixen.
Vind ik ook logisch, je vleugel verliest lift, dus moet je een grotere invalshoek aanhouden.
De welfkleppen staan dan wel ook echt op remmen, dus bijna haaks op de vleugel.

GJ
 
Mijn ervaring met 4 kleppen vleugel en butterfly is ook dat je down moet bij trimmen op het hoogteroer.
Flaps naar beneden geven een flinke downwash op het hoogteroer, wat zorgt voor een nose up moment. Bij een T-staart is dat effect minder omdat die boven de (ergste) downwash uit steekt. Mogelijk komt daar het verschil vandaan.
Overigens remmen zeker niet alle 2 kleppen vliegtuigen met de kleppen omhoog. Bij DLG's worden rolroeren, die over de hele vleugel lopen, juist naar beneden gezet. Gecombineerd met flink down op het hoogteroer gaat het vliegtuig dan met een lage snelheid in een steile hoek naar beneden.
 
  • Like
Reactions: Cnn
De Surprises hadden inderdaad een T staart, de Avioniks hebben een X staart.
Maar mijn huidige F5J heeft ook een X staart, dus het gaat dan niet op.

Overigens remmen zeker niet alle 2 kleppen vliegtuigen met de kleppen omhoog. Bij DLG's worden rolroeren, die over de hele vleugel lopen, juist naar beneden gezet. Gecombineerd met flink down op het hoogteroer gaat het vliegtuig dan met een lage snelheid in een steile hoek naar beneden.
Krijg je dan niet een enorme overtrek met alle roeren naar beneden?
Of staan de ailerons ietsje hoger dan de welfkleppen zodat ie niet aan de tip overtrekt.
Dat was namelijk de thermiekstand bij de Surprise, welfkleppen stonden iets meer down dan de ailerons om overtrekken tegen te gaan.

GJ
 
@GJVO, door de grote welving bij een 2 kleppen vleugel zoals een DLG gaat de neus naar beneden, je zou zelfs (negatieve) overtrek van je stabilo krijgen als je dan -up- zou geven.
 
idd. er is wel iets, dat als er een beetje pijlstelling is (eindlijst recht, neuslijst gekromd naar achteren), dat de ailerons al een beetje als hoogteroer werken (alsof bij een staartloze kist).
mijn mini-ellipse bijvoorbeeld, als de ailerons omhoog gaan voor spoileron, heeft het effect van een beetje "hoog". mix een beetje laag elevator bij om dat (ongeveer) te neutraliseren.
 
In Butterfly de flaps zover naar beneden dat ze net niet tegen hun eindpunt aanlopen.
Zelfde voor de rolroeren maar dan omhoog. In de zender de differentiatie weghalen bij vol-butterfly, zodat het omlaaggaande rolroer verder dan normaal omlaag gaat.
Hoogteroer behoorlijk omlaag bijmixen, iets meer dan je normale vol-down uitslag is een goed uitgangspunt.

Model eerst vertragen, dan pas butterfly trekken (en die rustig zetten), niet in een1x vol.

Met vol butterlfy stuurt hij nog maar weinig, maar remt het model op zn best. Gebruik je alleen om flink te remmen.
Om te sturen op rol iets butterfly wegnemen. Even wennen, werkt prima.

Heb inmiddels wat geprobeerd wat je hierboven beschrijft nog niet de volle uitslag maar de helft kijken hoe het reageert ,het hoogteroer down gemixt , iets teveel en hij duikt naar beneden te weinig en hij gaat omhoog dus dit komt erg nauwkeurig want bij iedere mm zit er veel verschil in , dus alles op fijn gezet wat de trims betreft, de vertraging helpt ook wat Gerben aanrade en een clubgenoot deze staat nu op 4 seconde down en 2 sec naar up indien ik de juiste uitslagen weet wil ik ze op een slider gaan zetten dan kan ik bij weinig of veel wind dit aanpassen maar moet nog wel wat meer testen heb ik in de gaten , maar heeft vervolg , ook is hij zonder flaps wel te landen maar het toestel gaat zo lang door dat je wel geduld moet hebben model vliegt erg strak snelheid nog niet gemeten maar dat komt nog wel .

mvg Andre
 
Instellingen op hoogte uitproberen.
Ik heb de 2 klappen uitvoering dus kan niets zinnigs zeggen over wat wel en niet werkt.
Wat Gerben schrijft kan je gerust zo instellen, die weet meestal wel wat ie doet.

Gaan jullie het weekend vliegen?
Ik denk dat Wil graag wil zien hoe het vliegt.

GJ
 
Back
Top