Bouw van een stoomtrein op rupsen

Even terugkomen op het verven van aluminium.
Blijven ontvetten heeft geen zin.
Aluminium beschermd zichzelf door een oxide laagje te vormen, je kunt ontvetten wat je wil, maar de oxide laag krijg je niet weg.
Dus als je aluminium gewoon lakt zoals staal dan zit de lak OP de oxide huid in plaats van het metaal.
Voorbehandelen is stralen of schuren en dan zo snel mogelijk een primer voor aluminium er op zetten.

Daniel,
Mooi stuk werk!!

Verven van
Aluminium en zink voor gebruik onder normale omstandigheden. Omgevingstemperatuur.


Verven, spuiten van aluminium plaat of profiel altijd goed schoonmaken
zoals gebruikelijk bij verven of spuiten van welk materiaal dan ook.
Als laatste kort voor het verven of spuiten schoonwassen met spuitoppervlakte reiniger en zo snel mogelijk een passende grondverf opzetten.
In de meeste gevallen is de grondlaag voor aluminium en zink een zure/etsende primer/grondverf.
Deze grondlaag is een echte hechtgrond hij vreet zich in de ondergrond vast.
Dan de toplaag er over heen.
Informeer bij een verf vak zaak die bijvoorbeeld ook lakken voor auto's verkopen.
Autospuiter hebben regelmatig te maken met aluminium carrosserieën.
Zelf heb ik dit toegepast op zink.

Succes,
Groet,
Willum

Geen gras over laten groeien.
Net als bij solderen schoonmaken en gelijk afwerken.
 
Dank voor deze bijdrage willum.
Leer ik ook weer van.

Graag gedaan John,
Kennis en ervaring delen.
Dit is iets uit de dagelijkse praktijk van bijvoorbeeld een autospuiter
die ook met regelmaat aluminium onderdelen of carrosserieën in de lak mag zetten.
Grootste uitdaging denk ik toch wel bij aluminium carrosserie auto restauratie.
Ouder of oud aluminium.
Ook daar zie je veel aluminium hardsoldeerwerk en aluminium autogeen laswerk.
Ook ik blijf dagelijks leren. En met plezier.

Veel bouwplezier,
Willum
 
20180731_200122.jpg
zo heb hem weer terug inelkaar gezet heb te weinig tijd om verder af te krijgen maar hij kan nu zo wel staan en een hoes voor het overnachten want niet alles zit nog in de verf
20180731_173223.jpg
20180731_173238.jpg
20180731_173251.jpg
 
Laatst bewerkt:
dankuwel ik doe men best alleen jammer dat ik er niet meer tijd vrij ervoor kan maken omdat het erg druk op het werk is gemiddeld 70 tot 80 uur per week (wat gewoon is voor een mobile kraanmachinist ) alleen het moeilijkste gaat nog komen de ketel en cilinders maar dan staat er ook iets moois
 
Beetje off-topic, de aandrijvingstechnologie is even doorbijten ;), kwam ze weer tegen voor een ander draadje, maar ook hier het nodige laswerk
Liebherr Radlader (Gerhard und Jürgen Süss)
MAN Truck TGX 6x4 (Gerhard und Jürgen Süss)
www.rc-grossmodellbau.de

Video's
www.sinusleistungssteller.de/Radlader.html (D)
www.sinusleistungssteller.de/en_Radlader.html (E)

RIMG0002.JPG
Beste Ron van Sommeren,
Ik had deze zeer indrukwekkende reportage al eerder gezien.
Hier zijn kosten noch moeite gespaard.
Resultaat is super.
En wat je noemt, het blanke laswerk, dat ziet er strak uit.
Maar let op! Straks is Daniel klaar met zijn machine.

Er zijn toch steeds weer mensen die met veel plezier ontzettend mooi werk maken.
Petje af...

Groet,
Willum
 
Vandaag, samen met mijn vrouw, je stoomtrein op rupsen bij het Groote Dok bekeken.
Het geheel is nog groter, dan ik verwacht had(ook mooier).
Zelf vond ik het mooiste de tandwielen voor de aandrijving.
Complimenten.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag, samen met mijn vrouw, je stoomtrein op rupsen bij het Groote Dok bekeken.
Het geheel is nog groter, dan ik verwacht had(ook mooier).
Zelf vond ik het mooiste de tandwielen voor de aandrijving.
Complimenten.
dankuwel voor uw compliment jammer dat ik even een rondje met de kids liep
 
Vandaag hebben wij een uitgebreid gesprek gehad over de stoomaandrijving.
Na ons gesprek heb ik niets van de braderie gezien, maar alleen lopen nadenken.
Jij wilt een stoomcilinder, boring 60 mm, slag 100mm, bij stoomdruk 8 bar gebruiken.
Eigenlijk heb ik hier geen goed gevoel over, reden:
- De zuiger heeft een oppervlakte van afgerond 28,3 cm2, bij een druk van 8 kg/cm2 geeft dit een kracht van 226 kg/2220 N.
De slag zou worden 100mm. dus het moment/kracht om het drijfwerk aan te drijven is 111 Nm.
Mijn verzoek, schakel beide rupsen in en ga met een momentsleutel op de naaf van het vliegwiel bekijken hoeveel moment je nodig hebt om het geheel in beweging te zetten.
Indien je moeilijkheden hebt, dan een PB naar stoompomp, om ter plaatse te kunnen uitleggen.
Overigens, gezien de tekening van de ketel verwacht ik geen problemen met de stoomopbrengst.
Vandaag ook de Furie bezocht.
De bij haar gebruikte Hackworth stoomverstelling zou misschien ook voor jouw bruikbaar zijn.
Vergeten te zeggen, bij starten staat slechts één cilinder in de optimale stand(uitgaande van 90gr verstelling van de kruktappen)
 
... De zuiger heeft een oppervlakte van afgerond 28,3 cm2, bij een druk van 8 kg/cm2 geeft dit een kracht van 226 kg/2220 N. De slag zou worden 100mm. dus het moment/kracht om het drijfwerk aan te drijven is 111 Nm ...
Ik zat hier even op te malen, "druk neemt toch af met uitgaande slag?", maar het is geen explosie-motor, stoomdruk/aanvoer is constant. Of speelt 'luchtweerstand' in leidingen/ventielen een grote rol?
 
Ik zat hier even op te malen, "druk neemt toch af met uitgaande slag?", maar het is geen explosie-motor, stoomdruk/aanvoer is constant. Of speelt 'luchtweerstand' in leidingen/ventielen een grote rol?

Voor het gemak ben ik uitgegaan van een voldruk stoomvulling. De stoomdruk staat volledig tijdens de slag op de zuiger.
 
Laatst bewerkt:
Het was gezellig aan de Koopvaardijhaven/ Land van Paling en op het Zuidfront.
Het dok heb van heel ver gezien en ik vond het beter om het gezellig te houden en daar niet in de buurt te komen.
 
Hangt af van de schuiven. Een toevoer van stoom van net voorbij het dodepunt tot 25% voor het andere dode punt is gangbaar.
Langere vulling geeft alleen maar meer geklap/ geblaf in de schoorsteen (als je daar de gebruikte stoom naar laat ontsnappen).

Ongeacht de opening van de stoomschuiven. Ik heb aan Daniel de vraag gesteld om het moment(met momentsleutel) te bepalen, waarop de trein op rupsen in beweging komt. Indien dit moment/koppel niet bekend is, dan kan ook de diameter van de stoomcilinder en slag niet berekend worden.
 
Back
Top