Bouw van Niobe zwieperts

Rohacell® 31 IG-F 300 x 600 mm | R & G Faserverbundwerkstoffe GmbH

Deze nemen en een staardeel er van maken, op 30% van de koorde een dun lijntje tekenen vanaf daar een profiel schuren met dat als dikste punt.

Enkel de bovenkant aan na de 30% schuren, een gewelfd profiel die presteert beter onder invalshoek(hoger gooien) en voor je elevator heb je standaard wat up-trim nodig dus heb je een negatief gewelft profiel nodig en hoef je dus ook niet te trimmen.

Dat ziet er ong. Zo uit:
full

Als ligger dit gebruiken:
TeXtreme® Carbon tape 38 g/m² (IM, unidirectional) 20 mm | R & G Faserverbundwerkstoffe GmbH

Voor een 1m kun je de tape door de helft knippen.
Als hinge gebruik ik een stuk glasvezeltape van 3m met vezels in bijde richtingen van 1.5cm breed. Meestal op de helft van de vleugel. 36gr kevlar lijkt me beter voor een mini.

Krijg je superstrakke staartdelen van die ook mooi duurzaam zijn :)

Hier mijn laatste twee:

full

Owja let er op dat je epoxy harder niet in de zon heeft gestaan... Deze set van 7gr totaal kan ik weg gooien :hammer:

Ik denk niet dat het gewicht in de verf zit, ik heb ook een setje staartdelen gemaakt met dat 38grams/m2 tape en dat weegt ook 7 gram

Alleen nog ff de randen mooi maken
a7y6ape7.jpg

Ben jij zaterdag ook op de meeting?

Laatst bewerkt door een moderator:
vy8yme4u.jpg

3 mooie rompjes van theo binnen, 30 gram ! Prachtig !

humeqyqa.jpg

In de vleugeltjes inmiddels 2 carbon liggertjes geplakt.

petebery.jpg

toch ff met balsa verder. Ik heb een mooi vormpje voor de staartjes op een duits forum gevonden, wel full scale dus gedownscaled naar mini, rudder is wel wat groter gemaakt dan mini size. 2mm licht balsa in profiel geschuurd. zit ook nog een steepje carbon op voor t landen. Als de mylars droog zijn gaan deze staartjes in de zak...25 grams glas aan beide zijden , en een streepje carbon. 4 a 5 gram per roertje moet mogelijk zijn !

Laatst bewerkt:
sow das mooi gelukt zeg !!

u7uny3e7.jpg

voordeel van baggen tov s-klaas, is dat je zo het hele jaar mooi speelgoed uit de zak krijgt

hatu3a6y.jpg

supershine! De tip ooit van jeroen, actionmylartjes, werkt prima.

y4enuje9.jpg

en het hele setje bij elkaar 10 gram !! Alleen nog de LE beetje schuren, maar daar wacht ik mee tot het epoxy echt helemaal is uitgehard (meestal na een paar dagen.)

Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk moet je epoxy nog temperen.
Als je een kartonnen doos op zijn kop zet, en een gloeilamp hierin plaatst, dan heb je een manier om binnen 4 uur de maximale stijfheid van je epoxy/weefsel te krijgen.
Je wachten is over...

Ik heb op de DLG-dag goede uitleg gekregen voor het maken van deze staartsstukken (bedankt hiervoor). Erna heb ik het hele proces in gedachte nog eens doorlopen, maar het is me nu niet (helemaal) duidelijk hoe de mylars met de geïmpregneerde glasvezel op de balsa gaan. Bij de uitleg dacht ik nog dat de glasvezeldoek veel groter dan de stukken zou zijn, maar dan zou je een scherpe rand krijgen waarna je die zou moeten afsnijden. De uitleg zal wel goed zijn geweest, maar ik denk dat ik het gemist heb dat de glasvezel in dezelfde vorm geknipt moet worden voor het impregneren een dat ze erom heen gevouwen moeten worden. Klopt dat?

Waarschijnlijk moet je epoxy nog temperen.
Als je een kartonnen doos op zijn kop zet, en een gloeilamp hierin plaatst, dan heb je een manier om binnen 4 uur de maximale stijfheid van je epoxy/weefsel te krijgen.
Je wachten is over...

IK gebruik een warmtedeken.....werkt prima,

Laatst bewerkt:
ta9ymuje.jpg

rompje : servo ingebouwd, en een beetpje proefpassen en meten. Alles erop en eraan 60 gram. Als ik het vleugeltje nu op 80 gram kan houden (en dat moet kunnen) dan kan het wel eens een lekker licht lusje worden !

9yruzu2a.jpg

maar nieuwe malletjes en mylars gemaakt, oude waren net niet naar mn zin. Nu ook wat robuustere malletjes van hard karton.

sy6yhy8e.jpg

van xps 5 mm ook maar een plaatje gesneden, en een roertje geschuurd, tis iets sterker , maar niet echt veel. Ent weegt ook nix

Laatst bewerkt:
Back