Bouwverslag Caldercraft "Imara" 1:32 [Verb]

Beagle, Jammer dat je er nu pas achter komt dat het met hoogte van de sleepbogen niet klopt. Echt vrolijk word je daar natuurlijk niet van en ik kan me voorstellen dat je bepaalde onderdelen in de kliko wilt gooien. Dat is aan jou, maar toch jammer van de energie die erin is gestoken. Zelf zou ik het op een praktische manier benaderen. De functie van de sleepbogen is om de sleepdraad of tros vrij van de accommodatie te houden. Dat de enen daarbij wat hoger is dan de andere is niet echt storend. Het heklicht hoort daar niet op de accommodatie te staan. Veel te kwetsbaar. Die zou ik verplaatsen naar de achterkant van de achterste sleepboog.. Succes ermee. Gr. Klaas.

nu ik beter naar deze foto kijk .
Ik vergelijk de hoogte van de Stuurboord lantaarn.
Dan vraag ik mij af waar dus het sleep en heklicht op het echte schip staan.
tussen dak hut en sleepboog is er toch ook niet veel ruimte.

Verd* :frustie: nu heb ik juist eergisteren dat achterste dekhuis ook op het afneembare dek gemaakt.

ik zou dus de bogen zodanig lager kunnen plaatsen dat de eerste boog tegen de hoeken van het dekhuis komt. en een andere plaats zoeken voor de bevestiging van hek en sleeplicht. ( op de achterwand van dat dekhuis b.v.

Plaats ik de lichten ze op de wand achter het dekhuis. dan kan ik ze niet boven elkaar plaatsen , moet ik al een compromis maken met ze naast elkaar te plaatsen. in het midden van dat dekhuis staat dan ook nog een deur in de weg..
kortom ik word er echt niet vrolijk van. en Dat voor een zeer dure kit, waarvan je uiteindelijk enkel de GRP romp van kunt gebruiken. de rest is ofwel goed voor de kliko of buiten maat en de tekeningen zijn enkel goed omdat je zou weten waar iets bij benadering zou kunnen staan....

Je mag het gerust weten..... Als ik dat allemaal had gelezen voor de aankoop ...was het gewoon een GRP romp en een degelijk plan geweest en geen kit en was ik waarschijnlijk een hoop minder € kwijt. 40 jaar scratch bouw en dan eindelijk toch maar eens een kit....
nor_angrycap.gif

ik denk dat ik ze ga plaatsen op de achterste kleine mast.
Maar ik heb nog een kleine mast achter de schouw en ik zou die twee lichten daarop kunnen maken. Dat is bij ander sleepboten ook een plaats waar men een heklicht plaatst.
toch er maar eens een nachtje overslapen.

Laatst bewerkt:
Beagle, Ook bij echte schepen zit het heklicht niet altijd midscheeps. Mag best een meter afwijken. Het heklicht zit vaak zo ver mogelijk naar achteren en wordt gevaren ment de vrije boot. Als het schip sleept toont het aan de achterkant een geel licht. Dat is minder verblindend voor de sleep en toch kunnen ze daarmee de positie van de sleepboot bepalen. Het sleeplicht zou je voor de beting kunnen zetten. Wat daar op jouw boot voor in aanmerking komt moet je zelf maar bepalen. Mastje, schoorsteen, of je zou zelfs een steun kunnen bouwen. Kijk eens naar de sleepboot Maarten van Jan Walpot. Jan heeft een soort steun gebouwd, waarin het sleeplicht op 3 verschillende hoogten kan worden gehangen. Wijk gewoon een beetje van de werkelijkheid af, maar geef onderdelen wel een logische plaats. Zelf doe ik dat ook. Nu heb ik wel het voordeel dat ik op een schip ben opgegroeid en de functies van een hoop onderdelen ken. Jij zult je wat meer in de materie moeten verdiepen om te begrijpen waarom sommige dingen op een bepaalde plaats zitten. Bedenk wel dat ook van de werf minder praktische dingen komen, die dan tijdens het gebruik worden aangepast. Je komt er best wel uit. Helaas zijn de kit ontwerpers ook niet altijd praktijkmannen. Maar daar was je al gauw achter. Bedenk wel dat er door dat soort oorzaken een hoop niet afgebouwde modellen blijven staan te verstoffen. Jij neemt in ieder geval de moeite om er toch iets moois of acceptabels van te maken. Gr. Klaas.

dag beagle,
je schreef dat ge beter een romp en degelijk plan zou hebben gekocht,
heb ge soms weet waar de plannen van de imara te koop zijn aub,
als ik u verslag lees vind ik de kit te duur als ge zo veel moet veranderen en op nieuw maken
groeten ronny

Ronny ,Neen ik weet niet waar je een plan kan kopen. Maar koop nooit het plan dat in de kit zit, het komt met geen kl* overeen of is correct.

Dat ik bijna alles vervang en/of in vraag stel heeft meer te maken met mij zelf, die in modelbouw de lat nogal hoog legt en niet snel tevreden is en een hekel heeft aan dat wit-metaal.
Er zijn er die de boot wel gebouwd hebben met het materiaal uit de kit.

klaas, wil jij dus zeggen dat indien men sleept men enkel een geel licht toont en geen heklicht.
In mijn beleving dacht ik dat het wit heklicht altijd er ook moet zijn.
het sleeplicht zou getoond worden om schepen die koers zouden kunnen kruisen met meer dan twee streken dan dwars te vertellen dat er ook nog iets achter de boot hangt.

ik ga dat opzoeken. in mijn oude boeken van de cursus "Yachtman".

Laatst bewerkt:
Beagle, Of je naast het gele sleeplicht ook nog een wit heklicht moet voeren weet ik niet 100% zeker. Voorop toont een slepende sleepboot 2 toplichten. Indien meerdere sleepboten in de sleep 3 toplichten. Op zee is een derde toplicht verplicht bij een sleep van meer dan 200? meter lengte. Mijn parate kennis is ook afgezakt. Haalde mijn certificaat in 1979 en voer daarna nog 30 jaar met een zeilboot. Gr. Klaas.

goed dat ik mijn kursusmateriaal nog eens doorneem. examen in '83 en paratake kennis is er ook zo niet meer.

Schelde reglement.
1)Een sleepboot of een werktuiglijk voortbewogen vaartuig dat één of meer vaartuigen sleept of assisteert moet, behalve de zijlichten en het heklicht, onder of boven het toplicht een tweede licht voeren voeren van gelijke inrichting en sterkte als het toplicht.
2) Een binnenvaartuig dat sleept moet het heklicht vervangen door een geel licht van gelijke inrichting en sterkte.
Een sleepboot varende op de Schelde voert dus geen geel licht.

Belgisch kustreglement.
1)Een werktuiglijk voortbewogen vaartuig dat één of meer vaartuigen assisteert moet, behalve de zijlichten en het heklicht, onder of boven het toplicht een tweede licht voeren voeren van gelijke inrichting en sterkte als het toplicht.
2) Indien verscheidene vaartuigen assisteren dient een derde toplicht gevoerd te worden.
Een sleepboot varende in de Belgische kustwateren voert dus geen geel licht.

Internationale bepalingen.
1) Een werktuigelijk voortbewogen vaartuig dien t bij het slepente tonen:
Twee toplichten loodrecht onder elkaar en indien de sleep meer is dan 200m. drie zulke lichten.
zijlichten, heklicht, sleeplicht loodrecht boven heklicht.
2) Een werktuigelijk voortbewogen vaartuig , wanneer het duwt of langszij sleept dient te tonen:
twee toplichten , zijlichten een heklicht.
Een sleepboot varende in internationale wateren voert enkel een geel licht als het sleept niet als het duwt of langszijsleept

PS nu zou ik feitelijk aan boord moeten gaan om te kijken naar de regelgeving voor het BPR, gemeenschappelijke Maas en Rijn reglement.

@ Klaas een binnenvaartuig is geen sleepboot!!

tja de bedrading ligt al in de boot. Enkel sleeplichten één toplicht is afzonderlijk, heklicht gaat aan samen met nav. lichten; dat ga ik nu niet veranderen. anders heb ik een schakelaar voor navigatie , één schakelaar voor heklicht en één schakelaar voor sleeplicht

Vanaf nu komen de prentjes niet meer via “Imageshack” maar van mijn eigen website.
In de nabije toekomst ga ik alle prentjes overbrengen en in de topic van de “Imara” de links aanpassen. het vraag iets meer werk om ze in een posting te zetten, maar zo geraak ik ze niet meer verloren. en kan ik ze altijd terugzetten.

Hieronder weer een stukje uit de kit, een dekflens waar de steunen van de sleepinstelling moeten komen. het zag er niet uit? voor en achterkant van de giet mal verschoven met 0.5mm. danrest er maar een ding; in de grabbelton zoeken en een gepast stukje messing zoeken.
IMG_2920.jpg

Links ziet U het kit deel, rechts de steun die ik gemaakt hebt. Alles staan op een stukje brandhout maar ik heb erin wel twee gaten geboort om de onderkant van de steun in te steken. Zo kan ik later op het schip er ook twee gaten voor boren en staat de steun iets beter vast
IMG_2921.jpg

hier staat de opstelling te drogen. Ik gebruik altijd traagdrogende epoxy -UhU Plus 300. het is een traag drogende lijm metr een open verwerkingstijd van 60 min. je hebt dus alle tijd om rustig zaken te lijmen goed te zetten etc. nadeel je moet 24 uur wachten.
IMG_2922.jpg

Het achterste dekhuis/. Met patrijspoorten in de deuren, de klinken uit de kit heb ik niet gebruikt. ze zijn bijna op 1:20 ipv. op 1/32. ik heb een maat van 20cm in werkelijkheid genomen als de lengte van een klink op een schip. ook zie je het armatuur voor het deklicht tussen de beiden deuren.
IMG_2923.jpg

en een zijzicht van het ketelhuis
IMG_2924.jpg

Hier even de onderkant van de roosters zwart gemaakt. Volgens de BB zou je onder de roosters een opening moeten maken en die dan gaan afdichten met plastic. Vind ik gewoon larie.
ik maak de onderkant op het dekhuis zwart. en lijm er later de roosters op.
IMG_2925.jpg

en zo staat nu alles te drogen tot vrijdag. Dan ga ik de davitsen plaatsen met boutjes van 1,6 mm en moertjes. anders vallen de davitsen toch en nemen daarmee de davitsteunen mee.
IMG_2926.jpg

voor de lichten....
Ik ken niet de regels ervan uit de jaren '30 van vorige eeuw.
ik ga er dan van uit dat de Imara een sleepboot was voor "kust & haven wateren" en nog voor west -Africa, dat ik mij niet moet blindstaren op enig hedendaags reglement en ik gewoon de internationale bepalingen ga aan houden.

Nog beter kijkende naar de tekeningen zou het wel eens kunnen dat men vòòr WO-II zelf geen geel sleeplicht had. ( heeft ook geen radar- geen zoeklicht )

Beagle, Onderstaande tekst vond ik op het sleep en duwvaartforum. Er word gesproken over 1926. Deels binnenvaart, deels zeevaart. Zal eens kijken of ik nog een oud plaatje van een vooroorlogse sleepboot heb. Gr. Klaas.

Even een reactie op de vraag van pieter 53 ,over het te voeren heklicht .
Het binnenaanvaringsregelement van 28-8-1926 spreekt in hoofdstuk 2 ,lichten voor varende stoomvaartuigen ,Art 10.3 Ten behoeve van het sturen op het gesleept wordende vaartuig mag het heklicht vervangen worden door een achter de schoorsteen of de achtermast geplaatst helder wit licht ,zie art8lid d.
Het reglement van politie voor de rijnvaart spreekt over het volgende ;
Vaarlichten voor sleepboten Art 29 lid b ; in plaats van een heklicht,bedoelt in art 28 (wit) , een geel gewoon licht ,zichtbaar over dezelfde boog van de horizon als het heklicht en geplaatst op een geschikte plaats tenminste 3 Meter boven het dek .
Het zeeaanvarings reglement spreekt over een wit licht achter de mast of schoorsteen ,ten behoeve van het sturen van de sleep .
Toen ik ben gaan varen op de rijn en binnenvaart ongeveer 44 jaar geleden moest diegene die bij het KOF leerde , het BAR en het RPR uit het hoofd leren .
Thans bestaat het oude BAR niet meer .
Misschien brengt dit nog wat duidenlijkheid .

ik weet nog voor mijn examen dat we 6 reglementen moesten kennen:
internationaal, kust, schelde, gem. maas, binnenwater, gent-eerneuzen.

veel van het BAR zit nu toch in het BPR. weliswaar met aanpassingen..

ik ga het voor de imara houden op 3 toplichten, zijlichten, heklicht. zo staat het op de tekening en voor mijzelf doe ik er het geel sleeplicht bij.:)

pieter53? waar staat die vraag van hem.? of kijk ik er nu helemaal over.

hoi Beagle in kits zitten vaak fouten de tekeningen en de kit verschillen erg vaak van elkaar ik heb er ook 2 gebouwd en ze klopten geen van beide.
Werftekeningen zijn ook niet altijd correct vaak worden tijdens de bouw dingen verandert of later aangepast in de vaart .
Ik zelf probeer dan een aanpassing te doen die het best uitkomt.
Om nu het dekhuis te slopen , het is een hoop werk en het ziet er netjes uit zoals je het hebt gebouwd.
Ik ken het model niet verder en weet ook niet of je de sleephaak wat hoger kunt plaatsen en de sleepbogen aanpassen.
Zo op de tekeningen is het moeilijk te zien en te vergelijken met het model.
Ik heb je verslag gelezen en vind dat je erg netjes bouwt ,ik ben wel op schepen geweest en zit er ook wel eens naast dus kijk wat je zelf het best past
en de kritiek moet je met een korreltje zout nemen .
Niemand is op het schip geweest van onze generatie en je kunt daarom alleen bouwen met de info die je tot je beschikking hebt .
Ik waardeer je werk en het wordt een heel mooi model.
bouw ze .

Beagle, Was even zoeken waar ik het had gezien. Op te roepen via onderstaande link en dan even naar beneden scrollen. Dan zie je in welk verband het staat. Misschien moet je voor de vraag even een of meedere bladzijden terug. Gr. Klaas.
http://www.kustvaartforum.com/viewtopic.php?t=800&start=480
Klaas ik las gisteren in de ANWB almanak voor het BRP dat de lichtvoering nog weer anders is dan wat ik hierboven had beschreven.
Het gaat niet meer over "sleepboot" of binnenvaartvaartuig" maar over "werktuigelijk bewogen vaartuigen"en bij slepen hebben die een geel licht en geen heklicht.

Het is dus opletten in welke periode je modelschip ooit heeft gevaren..;)

@erwin, bedank voor het compliment . ik zie dat jij dicht tegen mijn vaargebied zit. De "Mark" in O'bosch.

Ik ga het dekhuis niet slopen hoor, dat was maar één van de X oplossingen.( maar dus was hier de kit ook weer fout; dat achterste dekhuis moest lager zijn en ze hebben het even hoog gemaakt als het ketelhuis.
Als ik de sleepboog zo laag mogelijk breng dat hij juist het achterste dekhuis niet raakt aan de zijkanten, dan is de twee verluchtingen die er al opstaan ook vrijwaart. Kan ik het dekhuis nog altijd wegnemen. (staat op een waterdichte opening -) maar moet ik wel de verlichting verplaatsen.
De achterste sleepboog moet ik dan iets verhogen en komt alles mooi horizontaal vanaf de sleephaak.

Beagle, In het echt gebeurde dat ook hoor! Toen het binnenschip waar ik met mijn ouders op voer in 1952 werd gebouwd zette men het knipperlicht (werd gebruikt bij verkeerde wal varen op Rijn, Waal en Lek) aan SB tegen de witte brug. Gaf een hoop licht, maar werkte ook verblindend voor onszelf. Later hebben we de functie verwisseld met een ankerlicht in een mastje achter de stuurhut. Geen last meer van verblinding en het ankerlicht gaf ook nog wat licht aan dek.

wij doen verder met de planning en de werkvoorbereiding.

hoe men in England rekent, weet ik niet, ik heb dan zo mijn vragen…

Ik wil de houten latjes die onder de reddingsboten liggen, op de boot kleven, zagen, beitsen .
Op de tekening staan die aangeduid met nr 371. Ga je in de stuklijst kijken is nr 371 een latje in lindenhout van 3 x 1,5 mm.

Hoe je zelfs met een kleine tussenruimte een breedte van 29mm. kunt bedekken ??? 3x4 blijft bij mij nog steeds 12 en (29-12)/4zou mij een tussenruimte van 4.25 mm. geven. In schaal 1:1 zou dat 136 mm ofte 13,5 cm . zijn daar kan je gerust met je voet tussenglijden en je been breken. Meet ik op het plan dan zouden die latjes 5 mm. breed moeten zijn met een tussenruimte van 1 mm.
maar zelfs dan kom ik niet aan mijn 29 mm.

Ik ga het zo doen. ik neem als breedte 30mm. Deel dat door 4 = 7,5mm. Met een tussenruimte van 1,5 mm kan ik dan latjes van 6 mm. gebruiken…

en je geloofd het niet dat soort latjes zit in het pakketje van de kit. :shock: :lol:

waarschijnlijk hebben ze de fout ooit zelf ontsdekt, latjes in de kit bijgevoegd maar het plan aanpassen zal teveel werk geweest zijn.
Staat er ergens niet vermeld dat het plan enkel een richtlijn is,en niet exact te volgen is.

success met de verdere afwerking
vgr Marc

@erwin, bedank voor het compliment . ik zie dat jij dicht tegen mijn vaargebied zit. De "Mark" in O'bosch.

Ik ga het dekhuis niet slopen hoor, dat was maar één van de X oplossingen.( maar dus was hier de kit ook weer fout; dat achterste dekhuis moest lager zijn en ze hebben het even hoog gemaakt als het ketelhuis.
Als ik de sleepboog zo laag mogelijk breng dat hij juist het achterste dekhuis niet raakt aan de zijkanten, dan is de twee verluchtingen die er al opstaan ook vrijwaart. Kan ik het dekhuis nog altijd wegnemen. (staat op een waterdichte opening -) maar moet ik wel de verlichting verplaatsen.
De achterste sleepboog moet ik dan iets verhogen en komt alles mooi horizontaal vanaf de sleephaak.
hoi Beagle waar vaar je dan precies ? ik woon vlak bij bergen op zoom en Roosendaal de Mark ligt inderdaad vlakbij.

Back