Bouwverslag: Miles Hawk Major

  • Topicstarter Topicstarter Muxje
  • Startdatum Startdatum
Als je toch een cirkelsnijdertje heb, snij dan je meterrandjes uit plastic plaat (polystyreen, je weet wel van plastic bouwpakketjes), verkrijgbaar in diktes van 0,1 - 3 mm en verf ze heel donkergrijs. Zwart is nl. meestal veel te opvallend.
Als je in het paneel (0,4mm triplex) ook gaatjes snijdt en de instrumentjes erachter plakt heb je meteen wat 'diepte' in je metertjes.
met plastic 'staaf' of witte houtlijm kun je heel aardig 'schroefjes' maken.

groeten
 
Intrumentenpaneeltje, take 2. Ditmaal meer WV-styleee

De paneeltjes uit dun triplex gesneden:
s_46_instr.jpg


Randjes voor de metertjes:
s_47_instr.jpg


En alles bij elkaar:
s_48_instr.jpg


Alleen de 'brons'-verf glimt wel erg (niet zo erg als op de foto lijkt, gelukkig, maar toch)... zo zag het er op het potje niet uit! Maar goed, hier ben ik best blij mee... al is het wel wat werk, zeker met die dikke vingers van mij :P
 
Het 2e paneeltje is ook af... als je er eenmaal één hebt gemaakt is de volgende een stuk sneller klaar. Tijd om de boventkant van de romp te maken.

De formers en stringers zitten op hun plaats. Ik heb de cockpit aan de binnenkant vast geverfd, nu ik er nog goed bij kan.

s_49_cockpit.jpg
 
Muxje zei:
als je er eenmaal één hebt gemaakt is de volgende een stuk sneller klaar.

Dat klopt, 8) maar ik heb er zo'n hekel aan om twee dezelfde dingen te maken... :evil:
Iets opnieuw maken omdat het niet helemaal naar m'n zin is; daar zit ik niet mee, maar nog een exemplaar van iets waar je al tevreden mee bent...
Ik probeer dat altijd zoveel mogelijk te voorkomen. Waarom zitten er nou ook altijd twee vleugels (of in ieder geval twee vleugelhelften) aan een kist? :wink:
 
maar ik heb er zo'n hekel aan om twee dezelfde dingen te maken...

Inderdaad... Ook irritant omdat de 2e meestal ietsje beter is dan de 1e. Tja, daarom heb ik nog geen dubbeldekker gemaakt; daar zitten 2 vleugels op! 4 helften...

Bij de weg: nog bedankt voor dat plaatje van de turn/slip meter :)
 
Bij mij is de tweede meestal wat minder dan de eerste... :(
Waarschijnlijk omdat ik dan denk: dat doe ik wel weer effe.
Meestal probeer ik gelijke delen zoveel mogelijk gelijk op te bouwen, maar ja, als het resultaat dan niet naar je zin is... :?

vwb het plaatje: graag gedaan
 
Weer een stukje verder: de cockpits zijn ingedekt. De rest van de bovenkant wordt ingedekt als de stabilo's er op zitten; nu kan ik nog een beetje draaien en schuiven aan de achterkant van de romp.

s_50_top.jpg
 
Ben zeer zker jaloers. Het is me tot nu toe nog niet gelukt een mooi schaalmodel voor indoor vrije vlucht te bouwen. Maar goed het maakt het allemaal weer goed als ik zie wat jullie maken dan kan ik lekker verder kwijlen zonder dat ik veel werk heb :wink: Maar muxje het ziet er echt prachtig uit.



Bernard
 
Voordat het stabilo er op gaat, moet eerst de vleugel zijn uiteindelijke positie krijgen zodat de boel evenwijdig gemaakt kan worden. Dus tijd voor de wing fairings:

Dun triplex tussen de vleugel en de romp.
s_51_fairing.jpg


Wat balsa plankjes er op... het hoeft niet exact te passen aangezien de plamuur er nog overheen komt. Ik gebruik trouwens Bison gladde repair kit. Dit spul lijkt een beetje op balsaplamuur, krimpt niet bij het drogen, en is (als je het met een klein beetje water mengt) vrij glad te strijken.

s_52_fairing.jpg


Eerste poging om de fillets te maken.
s_53_fairing.jpg


Het spul is na het drogen goed glad te schuren, en blijft een beetje flexibel. Wel lastig om dit vormpje met folie te bedekken, dus wellicht spuit ik dit stukje.
 
In plaats van een kaal stuk verenstaal met een staartwiel komt dit gevalletje er op:

s_54_tailwheel.jpg


Ik heb dit ding overigens in elkaar gelijmd met UHU Endfest 300... dit is een 2 componenten-lijm, vergelijkbaar met JB Weld en zou sterker moeten zijn dan bijv. soldeerverbindingen. Het kostte in elk geval een hoop geweld om een proefstukje ut elkaar te trekken.
 
Erg deftig!!! 8)

:?: UHU endfest??
Lijmt dat ook gewoon staal en is het een beetje betaalbaar?
Ik moet nl. nog een landingsgestel in elkaar flansen.


groet,
 
Die lijm is goed voor alle soorten metaal, wel eerst een beetje opschuren en ontvetten. De droogtijd hangt af van de temperatuur, waarbij geldt: hoe warmer hoe sterker het eindresultaat. 5 minuten op 180 graden geeft 300kg/cm2 sterkte. Dat is meer dan een gewone soldeerverbinding of JB Weld.

Het was iets van 10 euro voor 2 tubes... daar kan je een hoop mee lijmen!
 
In tegenstelling tot wat de tekening aanbeveelt, zal ik het staartwieltje direct aansturen vanaf de servo in plaats van het aan het roer te koppelen. 2 redenen:
- Als ik het staartwiel aan het roer koppel heeft het nauwelijks uitslag. Het roer heeft namelijk vrij kleine uitslagen... het is een behoorlijke lap immers :)
- Als ik over het hobbelige gras van ons veldje rij, dan komen de schokjes zo tenminste niet op het relatief kwetsbare roer, maar op de servo die wel wat kan hebben.

Makkelijk zat om dat te maken: wieltje aanpassen met een ball-link, en een extra stuurstang aanleggen in de romp:
s_55_tailwheel.jpg


Eindelijk kan het stabilo er ook op. Eerst zijn de scharnieren ingelijmd en de boel deels bespannen. Dan zet ik de zaak op de romp met 30 minuten epoxy, wat het voordeel heeft dat ik zo'n 30 minuten (jawel) de tijd heb om de boel uit te lijnen.

s_56_stab.jpg


Door het open stabilo kan je nog net het uitlijnhoutje zien dat ik in een eerdere post gebruikt heb. Dit zit tijdelijk op de plaats van de staarvin, en hiermee kan ik controleren dat de staarvin straks exact vertikaal staat. Overigens lijn ik alles uit ten opzichte van de vleugel, niet van de romp.

De bespanning is Fokker-rode OraTex... ik had daar wat twijfels over omdat het vrij stug spul is, maar het is prima aan te brengen, krimpt netjes en is goed te 'sealen' met een wat hetere bout. Minstens zo makkelijk als standaard OraCover.

s_57_vstab.jpg


Hmm de tijd vliegt als je lol hebt! Ik ga maar eens wat eten zoeken...
 
Op zoek naar lichtblauwe oratex voor mijn M5 op het www kwam ik dit tegen:

"Als Tip : Bei Styro/Balsa Flächen oder bei geschlossenen Holzrümpfen das Holz immer mit Clou - Schnellschliffgrund vorbehandeln, damit haftet die Folie um ein vielfaches länger ohne Falten zu werfen !"

Ik twijfel tussen oratex en 25gr glasmat (of een combinatie hiervan). Hoe is de structuur van oratex tov 25gr glasmat (fijner, grover, hetzelfde)?
 
Oratex heeft een fijnere structuur dan glasmat... Je moet het echt van dichtbij bekijken om het te zien.

Goeie tip van dat spul, ik zal eens kijken of ik het kan vinden.
 
wat ze ook vaak doen is witte houtlijm heel sterk verdunnen met water, en dat op je kale hout smeren en laten drogen. Dan hecht het ook veel en veel beter.
Oratec kan je ook over open oppervlakken gebruiken, 25gr glasdoek niet.

Peter
 
Houtlijm heb ik wel :) , dus ik heb het eens even op een proefstukje geprobeerd. Inderdaad, na deze behandeling hecht de film een stuk beter op het hout! Niet al te overdreven opsmeren trouwens, want zo'n dunne oplossing trekt snel het hout in en als je teveel er op doet trekt de zaak krom. Een bruikbare tip 8)
 
Back
Top