Bouwverslag VIIC 1:35

hallo manfred

toch weegt je perslucht installatie meer dan mijn pomp
jij hebt twee reservoirs ik maar eentje
je hebt wel een duiktank die dubbel zo groot is dan die van mij dus je kan inderdaad meer gewicht/volume boven de water lijn hebben dan mijn u47

groetjes raf

ziet er echt mooi uit manfret,
als ik dit allemaal zo zie krijg ik alweer jeuk aan mijn handen.
ik hoop dat ik mijn boot ook zo mooi kan maken.
ik steek er al wel een hoop van op.:teacher:

gr:edwin

Raf, wat bedoel je met dat ik twee reservoirs heb, ik heb er alleen maar een lichtgewicht aluminium luchtflesje van 600 ml inzitten.(of je moet de luchtbel in de ballasttank meerekenen)
Deze winter moet de boot toch uit elkaar voor het vervangen van de batterijen, is wel eens de moeite waard om het hele perslucht pakket te wegen, geen idee wat dat zal zijn.
Het zwaarste onderdeel is voor mijn gevoel de 12V compressor en het LPG ventiel.

Edwin, volgens mij had ik in een topic gezien dat jij ook bezig bent met een VIIC schaal 1:35, dat mijn boot er goed begint uit te zien komt mede door de vele informatie van alle forumleden en wat eigen research.
Het blijft altijd nog een uitdaging om te na te bouwen van foto's, tekeningen en info van medebouwers, alles lukt namelijk niet in een keer, het gaat met vallen en opstaan

hallo manfred

de pomp bij mij weegt 177 gr pak daar nog een 10 gr voor het lucht ventiel dan zit ik op 187gr
met elektronica en al zal ik een 240 gr gewicht hebben
en een lucht bel heeft wel gewicht maar dat is verwaarloosbaar
wat de plaats betreft die heel het zaakje in neemt
mijn duiktank is 750 a 800 cc
dat is dus het gewicht/waterverplaatsting dat ik boven water mag hebben om mooi op de waterlijn te liggen
meer tank krijg ik er niet in of ik moet de accu capaciteit verlagen en dus minder lang varen maar dat is geen optie

groetjes raf

Oke raf, ik weet nu wat je bedoeld met je ballastsysteem.
Jij bent dus alleen beperkt door de ruimte die jouw buisvormig wtc je bied, de sub van mij heeft geen buis als wtc waardoor de ruimte die ik kan benutten groter is, en daardoor zwaardere systemen kan installeren, die ik weer compenseer met een grotere ballasttank.
Wat betrefd mijn ballastsysteem dat is zeker vele malen zwaarder dan die van jouw.
Ga nu effe verder knutselen aan de septers, kan ik vanavond nog wat foto's laten zien

PB230003.jpg

PB230002.jpg

Dit was dus een avondje opboren en draadje rijgen, alle 20 septers zijn klaar en geplaatst, draadje rijgen meer gedaan om te zien hoe het eruit ziet in verhouding tot de schaal

Laatst bewerkt:
PB2300042.jpg

PB240008.jpg

Zo ziet het teststukje eruit, tevens maar de septers in kleur gezet, scheelt een hoop werk om dit eerst te doen, erna is eigenlijk geen optie want dan is de draad al geregen.
Volgende stap gaat worden de haakjes maken, bevestigingen op het dek en de kabelspanners plaatsen, om de draad onder spanning te houden ga ik hoedenelastiek gebruiken, lijkt een beetje op de gebruikte draad, hierdoor hoef ik geen nieuwe veren onder het dek te bouwen en is in de toekomst eenvoudig te vervangen.

Laatst bewerkt:
Hoi joris,
Het gaat zeker snel, gisteravond alle draden in de septers geregen, vanavond nog even de haakjes bevestigen, foto's volgen na de koffie

PB270001.jpg

PB270002.jpg

Hier foto's van de laatste vorderingen, het viel niet mee al dat rijgen maar de moeite loont wel, rechterfoto de bevestiging van de lijnen achter, linker foto het zicht naar de achterkant.

Laatst bewerkt:
PB270003.jpg

PB270005.jpg

De linkerfoto het zicht naar de boeg toe, de rechterfoto de bevestiging bij de boeg

Laatst bewerkt:
PB270013.jpg

PB270007.jpg

Als laatste wat detail opnames van de manier van bevestigen, het gedeelte tussen de kabelspanner en het haakje is hoeden elastiek, dit houd de lijnen voldoende onder spanning en ziet er bijna hetzelfde uit.
Heb ik nog wel een vraag voor de forumleden, achterop de boot staat een flakvierling, volgens mij zat er bij het 37 mm kanon begrenzing met stangen op om schieten tegen de toren te voorkomen.
Mijn vraag is, zijn er duidelijke foto's van de opstelling van de flakvierling of deze een soortgelijke begrenzing had.

Laatst bewerkt:
hallo manfred

het kan zijn dat de eindblokering in de voet van de flak verwerkt zat en dan zie je geen stangen

groetjes raf
en prachtig werk
maar hoe gaat het in het midden met de vaste reling ????heb je daar ook foto's van

PB280004.jpg

Hoi joris,
De haken die ik gebruik maak in zelf van 0.5 mm koperdraad, voor het buigen gebruik ik een klein rondbektangetje.
Het ene oog knip je dan open, het andere oog soldeer je dicht want daar gaat de draad door, lengte is ongeveer 8 mm

Laatst bewerkt:
thum_14334493017055bb8b.jpg

Hoi raf,
Hier een overzichtsfoto van het geheel, de draden tussen de vaste relingen moeten nog worden vervangen door hoedenelastiek, na elke duik hangen ze door, en met de kabelspanners is dit niet te corriceren daar is de spanslag te klein voor.

thum_143344930170706ffb.jpg
thum_143344930170636c82.jpg

Raf, ik weet dat het gevoelig ligt UITVERGROTINGEN, maar misschien kan je er nu langzaam aan wennen.

hallo manfred

ik heb geen probleem met uitvergotingen hahaha
ze duwen me wel steeds terug berg af door het prachtige werk dat je steeds laat zien
ik moet er nog aan beginnen dus alle info is meer dan welkom
want waarom terug het wiel uitvinden dat zou dom zijn
je hebt dus aan de vaste reling oogjes zitten waar de haken van de dock reling aan vast zit
ik heb lang na niet zoveel foto's als jullie en google brengt ook niet altijd een oplossing
ik heb over de VII wel een boek maar daar vind ik ook niet alles in
je hebt een latere toren als ik en mijn reling is ook iets anders daar ik nog wel het kanon op het voordek heb staan en dat is bij u niet het geval
ik denk dat het kanon weg gehaalt is omdat het eerstens niet meer veilig was om dat boven water te gaan gebruiken en tweedens ruimte en gewicht voor de snorkel vrij te maken

groetjes raf en laat dat lekkers maar komen je bent goe bezig

Hoi raf
Ik ben blij dat je zoveel aan de foto's hebt, en inderdaad de tweede keer het wiel uitvinden is niet handig.
De toren die ik heb is een speciale uitvoering van de 44 er, met vergrote boventuin en wintertuin.
Je wilt dus ook een schnorkel gaan bouwen, misschien dat joris wat kopietjes heeft daarvan, hij heeft een hele mooie set tekeningen.
Aan de hand daarvan heb ik mijn sleephaak gemaakt.
Met die schnorkel kan je kiezen uit de standaard kogel schnorkel, opvolger was de ringschwimmer en als laatste de electropneumatische.
De laatste is weinig toegepast, maar een kennis van mij heeft zijn VIIC met de ringschwimmer gebouwd, dus heb ik gezocht naar een andere uitvoering.

hallo manfred

ik wil de u46 bouwen
geen snorkel en toestanden
en een type A toren daar hij nooit is vervangen door een nieuwer type
alles onder de u47 kan ook nog de kriegsmarine vlag dragen zonder problemen
wat vooral handig is als je veel in duitsland gaat varen
eigenlijk is de u6 een van de laatste boten die de oude toren heeft behouden tot het einde van de oorlog
het type XII had wel de phneumatische snorkelkop er op zitten en daar heb ik ook tekeningen van maar das de volgende boot die ik ga klaar maken

groetjes raf

Back