De Kontronik Pyro700-56 heeft een maximaal continu vermogen van 3,5 kW. Bij 10S (35 volt) zal er dan dus een stroom lopen van 100A. Mijn regelaar zou dus ook 100A moeten aankunnen. Hoe zit het bij lagere PWM waarden. De spanning is dan lager, wordt de stroom dan hoger indien de motor het zwaarder krijgt? Immers P = U*I. Met andere woorden, waar ga ik mijn regelaar keuze op baseren?
Persoonlijk denk ik dat een CC Edge 80 HV al voldoende zal zijn. Die kan constant 80A aan. Kortstondig natuurlijk veel meer. Die 3,5 kW zal lijkt me nooit nodig zijn bij schaalvliegen. Hoe doen jullie dit?
Het vermogen wordt getrokken door de belasting, niet bepaald door de regelaar, en ook niet door de motor.
Er zijn natuurlijk heel veel factoren die elk afzonderlijk een (kleine) invloed hebben, zoals bladprofiel, rotortoerental, overbrengingsverliezen, maar dat doet er niet zo veel toe.
Heel grof kun je stellen, dat rond de 1 kilo een vermogen van ruwweg 200W/kg nodig is, rond de 5 klio ongeveer 150W/kg en bij 10 kilo en hoger zal dat ergens in de orde van grootte van 120W/kg liggen voor een stationaire hoover of rustig rondvliegen.
Dat zijn behoorlijk ruwe waardes, maar veel nauwkeuriger heb ik ze niet kunnen terugrekenen, daarvoor zijn er teveel onnauwkeurigheden in het spel.
Toch kom ik daar meestal redelijk mee uit, als ik reken aan (bijvoorbeeld) brandstof of stroomverbruiken, en drijfwerk krachten.
Als jij die Huey rond of net boven de tien kilo weet te houden, zul je ergens in de buurt van de 1200, mischien 1400 W verbruiken. En dat kan heel goed kloppen, want de Zenoah die er voorheen in zat, die levert niet heel veel meer dan 2 kW als hij voluit draait.
Tegen 35V zal dat dan ook zo tegen de 35~40 A liggen. Ik kan er best 5 A naast zitten, maar ik denk niet meer dan dat.
Of je regelaar nu op governor staat, of dat je een vlakke curve danwel een "gematchte" throttle curve gebruikt, maakt niet heel veel uit (heel kleine verschillen i.v.m. toerenstabiliteit), want de belasting bepaalt het stroomverbruik, en die belasting, dat die bepaal JIJ, met de pitch knuppel. Aangezien je, als je hovert, meestal niet als een dolle aan het klimmen blijft maar gewoon op één hoogte hangt, is dus de hoeveelheid pitch afhankelijk van het gewicht, en voila, daar is het verband tussen vermogen en gewicht.
Maar een overbemeten regelaar kan NOOIT kwaad...
Groet, Bert