Electro ombouw SSM-Technik Huey

Daarnaast begreep ik van Bruteforce dat ook de PoweRotoR ombouwset werkt met een vaste riemafstand. Dit schijnt heel goed te werken. Ik ga het eerst proberen, mocht het in de praktijk toch problemen geven dan kan ik altijd een nieuwe motordrager frezen

Nou dat klopt niet helemaal hoor. De motorsteun heeft wel sleufgaten. We leverden er tot voor kort een afstand-tooltje bij (stripje met 2 gaatjes) waarmee je de as-afstanden exact kon instellen. Veel klanten begrepen dat niet en we hadden idd toch ook kleine variaties in de geleverde exacte riemlengtes. Niet echt storend maar toch, de ene keer stond de riem strakker als bij de andere kit. Nu bevelen we aan om de riem zo strak te zetten dat je met de vingers de belt 90 graden kan draaien. Vario geeft dezelfde methode aan.

Voor wat betreft de Castle-regelaar, daar kom ik altijd goed met de 80A HV versie weg, ik heb er een stuk of 5 in gebruik. De fixed-RPM setting is ideaal vind ik en geeft een turbine-achtige governor regeling. De ingebouwde logger is een handige tool, en ik heb er eigenlijk nooit pieken van meer dan 50A op gezien.

De Kontronik Pyro700-56 heeft een maximaal continu vermogen van 3,5 kW. Bij 10S (35 volt) zal er dan dus een stroom lopen van 100A. Mijn regelaar zou dus ook 100A moeten aankunnen. Hoe zit het bij lagere PWM waarden. De spanning is dan lager, wordt de stroom dan hoger indien de motor het zwaarder krijgt? Immers P = U*I. Met andere woorden, waar ga ik mijn regelaar keuze op baseren?
Persoonlijk denk ik dat een CC Edge 80 HV al voldoende zal zijn. Die kan constant 80A aan. Kortstondig natuurlijk veel meer. Die 3,5 kW zal lijkt me nooit nodig zijn bij schaalvliegen. Hoe doen jullie dit?

Het vermogen wordt getrokken door de belasting, niet bepaald door de regelaar, en ook niet door de motor.

Er zijn natuurlijk heel veel factoren die elk afzonderlijk een (kleine) invloed hebben, zoals bladprofiel, rotortoerental, overbrengingsverliezen, maar dat doet er niet zo veel toe.

Heel grof kun je stellen, dat rond de 1 kilo een vermogen van ruwweg 200W/kg nodig is, rond de 5 klio ongeveer 150W/kg en bij 10 kilo en hoger zal dat ergens in de orde van grootte van 120W/kg liggen voor een stationaire hoover of rustig rondvliegen.

Dat zijn behoorlijk ruwe waardes, maar veel nauwkeuriger heb ik ze niet kunnen terugrekenen, daarvoor zijn er teveel onnauwkeurigheden in het spel.
Toch kom ik daar meestal redelijk mee uit, als ik reken aan (bijvoorbeeld) brandstof of stroomverbruiken, en drijfwerk krachten.

Als jij die Huey rond of net boven de tien kilo weet te houden, zul je ergens in de buurt van de 1200, mischien 1400 W verbruiken. En dat kan heel goed kloppen, want de Zenoah die er voorheen in zat, die levert niet heel veel meer dan 2 kW als hij voluit draait.

Tegen 35V zal dat dan ook zo tegen de 35~40 A liggen. Ik kan er best 5 A naast zitten, maar ik denk niet meer dan dat.

Of je regelaar nu op governor staat, of dat je een vlakke curve danwel een "gematchte" throttle curve gebruikt, maakt niet heel veel uit (heel kleine verschillen i.v.m. toerenstabiliteit), want de belasting bepaalt het stroomverbruik, en die belasting, dat die bepaal JIJ, met de pitch knuppel. Aangezien je, als je hovert, meestal niet als een dolle aan het klimmen blijft maar gewoon op één hoogte hangt, is dus de hoeveelheid pitch afhankelijk van het gewicht, en voila, daar is het verband tussen vermogen en gewicht.

Maar een overbemeten regelaar kan NOOIT kwaad...

Groet, Bert

Hallo Bruteforce,

Toevallig was ik gisteravond bij iemand die een machine heeft met een aantal tandriemen erin. Ben toch weer gaan twijfelen en heb daarna besloten de plaat toch aan te passen. De inbusgaten zijn nu sleufgaten geworden zodat ik een lichte stelmogelijkheid heb. Baat niet, schaadt niet ;)

Hallo Bert,

Dat is een handige stelregel. Verwacht inderdaad rond de 9 a 10 kilo uit te komen. Zou dan dus rond de 1400 W vermogen nodig hebben. Dan vallen de stromen erg mee. Ik zie het ook bij mijn Trex600. Daar vlieg ik rustig mee en dan zie je dat de stromen ook heel erg meevallen.
Een grotere regelaar kan inderdaad nooit kwaad, maar wil graag een onderbouwde keuze maken, noem het eigenwijzigheid ;)

Let wel, het is geen echte "stelregel", maar gewoon mijn ervaring, gebaseerd op een heli die enigszins "binnen het normale" uitgerust en afgesteld is.

Een kleine heli die debiel zwaar is gaat er van afwijken, een heli die achterlijk hoge toerentallen draait ook. Illustrerend is hier een 450 "schaal" helietje van 1,2 kilo die een mAh LiPo in 5 a 6 minuten leegtrekt, en een 450 size 3D heli die 800 gram weegt en bij 3500 toeren diezelfde LiPo ook in 5 á 6 minuten leegzuigt.

Uiteraard maken de overbrengingen ook grote verschillen, al heb ik sterk de indruk, dat hoe kleiner de heli, hoe groter de verschillen zijn.
Bij mijn kleine BO-105 (hooggeplaatste hekrotor) maakte een ombouw van tandriem met geleiderollen, naar een flexas en tandwielen, bijna 20% vliegtijd uit van iets meer dan 6 minuten naar 8 minuten met reserve (2600 mAh LiPo in beide gevallen).

Maar dat is uiteraard voor jou niet van toepassing, ik vermeld het slechts voor de meelezers die denken: "ja maar mijn heli verbruikt veel meer dan dat"....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Zo, kan eindelijk weer op het forum. Dus direct maar weer even een update. Heb best wel een poos moeten wachten op de gefreesde motorsteun. Toen ik hem kreeg bleek de tolerantie van de lagerkamer niet goed te zijn. Ze hadden per ongeluk de grensmaat in honderdsten ipv in duizendsten geïnterpreteerd ;) Gelukkig werd hij hierdoor te klein en kon nadien nog iets worden opgeruimd. Huidige status is dat de motorsteun losjes is gemonteerd, inclusief de grote tandriempoelie. De motor is besteld en hoop ik eind volgende week binnen te krijgen. Dan is het een kwestie van het mechaniek afbouwen. Heb nog wel alle boutjes los gemaakt en opnieuw vastgezet met loctite. Daarnaast is mijn nieuwe regelaar ook binnen, het is een Castle Creations Phoenix Edge HV 120 geworden.
Van de grote tandriempoelie heb ik de borst af laten draaien en een kamer ingemaakt. Hierin valt de messingkleurige meenemer van het mechaniek waar voorheen het kunststof tandwiel opzat die door de Zenoah werd aangedreven. Ik heb nu maar één onderdeel dat vervangen hoeft te worden van het oude mechaniek. Hoef daarnaast geen extra gaten o.i.d. te boren zodat een terugbouw naar benzine ook altijd weer mogelijk is. Hieronder een paar plaatjes. Zodra de motor binnen is en gemonteerd zal ik weer wat foto's plaatsen.

Ombouw2.jpg

Ombouw3CcMqz.jpg

Ombouw1.jpg

Vandaag is dan eindelijk mijn motor binnengekomen. Vanavond direct even losjes gemonteerd. Had helaas verzonken M4*10 schroefjes gekregen ipv cilinderschroeven. Moet dus nog even nieuwe halen voor het vastzetten van de motor. Verder past het allemaal perfect. Nu op zoek naar servo's zodat ik het mechaniek kan gaan afbouwen.

Motor1.jpg

Motor2.jpg

Hangt er vanaf of je FBL wilt vliegen of niet....
Zonder FBL is in mijn boekje de S9206 nog steeds de ongeslagen kampioen in kracht en betrouwbaarheid voor dit formaat heli's en mijn Cobra (vergelijkbaar formaat) vliegt al tien jaar probleemloos met S9202.
En die heeft meer draaiuren dan waar Vario ervaring mee heeft qua duurzaamheid...

Maar als je FBL wilt vliegen, dan word het een ander verhaal, daar kan ik je niet mee helpen.

Groet, Bert

Heb een Helicommand HC3X als estab systeem. Dus zal wel snellere digitale servo's moeten hebben verwacht ik. Wat zou je qua kracht moeten kiezen, 8 tot 10kg? Er zitten er 4 op de swashplate.

Nu ik een totaalplaatje zie van de motordrager wil ik toch wat dingen opmerken.

De contructie van deze motordrager geeft een hoop flex in het helyframe.
Dat wil je niet!!!

Die achterste frameplaten zullen bij vermogens-wisselingen gaan torderen.

Er is niets wat de motor tegenhoud om dat te doen.

De rubbers waar het frame op staat vangen het wel op,maar gaan snel kapot.
De lagers van de aandrijf-as zullen snel kapot gaan.
De tandwielen van de staart-aandrijving zullen snel versleten zijn.

Oplossing: Een nieuwe motordrager maken uit èèn stuk die OOK verbonden zit met de voorste frameplaten.

Dit zorgt ervoor dat het hele frame stabiel wordt.

Mvg Richard

Hallo Richard,

Denk dat het wel meevalt. De oude situatie (dus met brandstofmotor) was feitelijk gelijk. Dus ook een motorplaat op dezelfde positie die niet doorliep. Dan heb je het ook over een brandstofmotor waarbij er veel meer trillingen (klappen) worden opgewekt. Het optoeren verloopt rustig en met schaalvliegen heb je ook niet te maken met snelle vermogenswisselingen. De motor loopt met een constant rotortoerental waardoor dit m.i. wel mee valt. Het frame is best stijf als je het vast hebt. Heb er in het begin wel aan gedacht, echter met een doorlopende plaat heb je weer meer mechaniek in het zicht bij open deur en zit maakt het je minder flexibel met plaatsing van de accu's.

Ben na even druk te zijn geweest met andere zaken weer verder gegaan met de Huey. Heb het mechaniek met motor definitief afgemonteerd. Dit volgens de instructie van SSM qua speling etc. Alles losgehad en weer vastgemaakt met locktite. De volgende stap is de servo's bestellen. Zit nog erg in dubio hierover. Het gaat in ieder geval geen HV setup worden. Vindt dat het prijsverschil niet waard. Heb nu de volgende opties:

1 Swash: Align DS615 en hekrotor Align DS655
2 Swash: Futaba BLS451 en hekrotor Futaba BLS254

Alleen nu heb ik in de doos met onderdelen ook nog een nieuwe Futaba S9253 hekservo gevonden. Als ik de specs bekijk is hij wel snel, maar niet heel veel kracht (2 kg.cm). Daarnaast kan hij alleen maar op 4,8V maar dit zie je meer bij Futaba. Het gaat mij met name om de kracht, zou dit voldoende zijn?

Qua prijsverschil zit je op een 160 euro tussen optie 1 en 2. De specs zijn erg goed voor de Align servo's. De recensies zijn overwegend positief. Over Futaba is iedereen het gewoon eens dat dit goed is ;) Iemand nog tips etc?

Nee, dat zou ik niet doen.... Het is juist DIE servo (en ook de vroegere versies van de 9254), die onterecht de GY401 een beetje in zijn goede reputatie aangetast heeft, als zijnde "ongeschikt voor grotere heli's"... terwijl de werkelijke schuldige gewoon een te zwakke servo was. Vanaf pak hem beet formaat .60 heli is hij op het randje, en bij formaat benzinetrainer voldoet die servo écht niet meer. Ik gebruik zelf een niet supersnelle (0.08 sec) maar wel krachtige (8 kilo) Futaba digitale hekservo voor deze grootte, maar ik weet uit mijn hoofd niet welk type dat is. 5 kilo is toch wel denk ik het veilige minimum.

Ik heb geen ervaring met Align, OF de Futaba BLS servo's, maar ik heb van anderen begrepen dat de Align servo's een beetje de neiging hebben om te verouderen, en dan kracht te verliezen. Of dat waar is weet ik niet, maar ik zou een dergelijke kapitale heli er niet aan durven vergokken....

In jouw plaats zou ik dan voor die BLS451 kiezen, denk ik....

Groet, Bert

Hoi Bert,

Duidelijke reactie. Dan gebruik ik dat ding niet. Misschien komt ie ooit nog eens te pas in een andere heli. Is die steltijd van 0,08 seconden die jij hebt genoeg? Of heb je het idee dat je daarmee aan de krappe kant zit?
De Futaba BLS254 heeft een stelkracht van 3,8 kg,cm. Is dan misschien ook te weinig? De BLS451 heeft een steltijd van 0,1 seconde op 6 volt. Ben daarom benieuwd naar jouw ervaringen met de 0,08 seconden steltijd.

Ik vlieg rate mode, en dan maakt het voor die grote heli's eigenlijk geen drol uit hoe snel de servo is.... Een 9202 voldoet al.... Er zit iets meer beweging in de start, maar dat komt het realisme alleen maar ten goede...

Met de modern heli's kan rate mode zonder meer, maar bijvoorbeeld mijn stokouwe Cobra, die heeft een hekrotormechaniek wat het geweld van een HH gyro i.c.m. met een snelle servo, domweg niet overleeft.

Sowiso, HH heeft in een schaalheli weinig te zoeken, het vliegt uitermate onnatuurlijk en heeft nog een paar andere nare bijeffecten....

Groet, Bert

Kwestie van stijl/smaak. AL mijn heli's groot/klein/elektro/brandstof/scale/kunstvlucht vliegen zonder problemen in HH. Ook de grote turbines van Albo vliegen met HH. Je moet uiteraard wel de spelregels respecteren bij een grote, zware heli.

De 1 wil dit, de ander dat. Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde.

Vlieg op dit moment ook nog steeds in HH bij mijn Trex600. Gaat ook prima, alleen het is wel lastig om hele mooie bochten te vliegen. Maar dat is een kwestie van oefenen verwacht ik. Heb hem laatst even in de rate mode gezet maar toen werd de staart zo giftig dat ik hem snel heb neergezet. Heb best wel grote uitslagen in de BeastX staan, op HH stuur je een rotatiesnelheid maar in de Rate mode gewoon op uitslag. Moet dit nog even aanpassen om ook eens in de Rate mode te kunnen vliegen. Ben namelijk wel benieuwd naar het verschil.

Als de staart giftig wordt in rate mode, is er iets niet goed afgesteld....
Normaliter merk je het verschil alleen aan dat de staart niet uit zichzelf op ÉÉN plek blijft, en dat het "anders" voelt, bij op zijn minst hoover en gewoon rondvliegen. Het mag er beslist niet "moeilijk" van worden, want dan staat er iets verkeerd. Sterker nog, het vliegen van normale vloeiende bochtjes moet er juist makkelijker van worden. Uiteraard is dat beperkt tot bovengenoemde vliegstijlen, want een achtje hard achteruit gevlogen, gaat in rate mode toch al fors lastiger, en 3D word helemaal pittig, schat ik zo in.....

Ik denk dat het komt omdat ik best veel uitslag op de staart heb. Een paar mm met de knuppel is dus al best veel bladverstelling. In Rate stuur je de bladverstelling aan, dus een giftige reactie. In HH stuur je een rotatiesnelheid aan, die is bij een kleine knuppeluitslag ook heel laag. Dat is althans mijn theorie waarom hij heel giftig is op de staart in de Rate mode ;)

Back