FORUMLEDEN en Techniek: ……”equipment”

Zo hé, of je ff een avondje wil surfen om het te vinden. Weer een hoop ideeën opgedaan dat dan weer wel.

Het is een apparaat om de kilogram te standaardiseren. Het "electronische" kilogram.

steiner.jpg

Hier een "simpelere" tekening:
diagram.gif

Het is een apparaat om de kilogram te standaardiseren. Het "electronische" kilogram.

Inderdaad, het is de zogenaamde zogenaamde "Watt balance". De benaming komt uit het feit dat het in wezen het produkt van een stroom en een spanning bepaalt, die samen met uiterst nauwkeurige meting van de zwaartekrachtversnelling via een omweg de massa van een lichaam bepaalt.

Het is één van de mogelijke alternatieven om alle 7 basis SI eenheden te koppelen aan exact gedefiniëerde natuurconstanten, in plaats van met "prototypen", zoals de IPK (Internarional Prototype Kilogram), een platina-iridium cilinder die bij het BIPM in Parijs bewaard wordt. In het geval van de kilogram zou dat kunnen door een exacte definitie van de kwantum-mechanische Planck constante.

Er zijn nog andere methoden die onder de noemer "atomen tellen" vallen, en erop gericht zijn om via het vastleggen van het getal van Avogadro (het aantal atomen in 1 mol van de koolstof-12 isotoop). Het beslissingsmoment wat het gaat worden is onlangs verlegd naar najaar 2014, maar in de ontwerp resolutie van het BIPM stond de Watt balance methode al genoemd. Of dit nu weer op losse schroeven staat weet ik niet precies.

Metrologie wordt een steeds moeilijker te begrijpen vakgebied. Vroeger kon je het SI-stelsel van eenheden bij wijze van spreken op de basisschool uitleggen, tegenwoordig moet je bijna een afgestudeerd fysicus zijn om het te begrijpen.

Maar..... Nodri, aan jou weer de eer!!!

Groet,

Ad

Nou dan maar weer een duit in het oud-hollandsche zackje doen.

Misschien een inkoppertje voor velen maar goed.

Wat is dit?
Men weet het zelf ook nog maar net, dit is een model. Steeds meer en meer puzzelstukjes komen bovendrijven en weet men dit model weer uit te breiden.
AUB de naam:
ding6.jpg

Het wordt ééntonig, dit soort één-tweetjes. Een inkoppertje zou ik het niet willen noemen, maar ik kende het wel. Was wel even zoeken voordat ik de correcte naam had:

Antikythera-mechanisme

Een oud-Grieks (2e eeuw vC) mechanisme dat begin 20e eeuw is opgedoken bij het Griekse eiland Antikythera. De reconstructie hiervan is inderdaad vrij recent, en het blijkt een soort planetarium te zijn dat waarschijnlijk voor navigatiedoeleinden was bedoeld. Het is een raadsel waarom er geen enkele andere ooit is gevonden, en er maar een minieme hoeveelheid teksten is waarnaar er (mogelijk) naar wordt gerefereerd.

Hier een aardige animatie hoe het zou kunnen werken.

Een ongelooflijk complex apparaat voor die tijd. Het blijft een raadsel!!

Groet,

Ad

hallo Ad,

als het juist is......
dan.....

ben jij weer aan beurt .....:cool::cool::cool::cool::cool::cool:

nr1.jpg

niet te geloven....
dat er wetenschappers waren die in die tijd....zooo lang geleden.....
die al dergelijke wetenschappelijke instrumenten konden maken.....:cool:

misschien waren er "kontakten" met "iets" van buiten de aarde????

steffe

misschien waren er "kontakten" met "iets" van buiten de aarde????

Had zo in je UFO draadje gekund!!!
Er zijn ook speculaties richting Atlantis gemaakt......

Even op Nodri wachten, hij moet het goedkeuren. En dat geeft mij de tijd iets anders te vinden/bedenken. Dat wordt wel steeds moeilijker, echt "nieuw bloed" wil hier nog niet toestromen.........

Groet,

Ad

Ik ga eens wat moderners plaatsen:

full

Ziet er gelikt uit, hè. De apparaten met deze werking zijn er in verschillende verschijningsvormen, ondanks het feit dat ze op hetzelfde principe berusten.
Was een hele stap voorwaarts in de wetenschap, met eeuwige roem voor de ontwikkelaars ervan.

Eerst maar eens zo proberen, kan zijn dat iemand dit direct herkent.

Groet,

Ad

Laatst bewerkt door een moderator:
Koolstofdatering?

Nee Ron, heeft niet met radioactief verval te maken. Hoewel het een relatief nieuwe techniek is, zijn er al ontzettend veel varianten van ontwikkeld. Vandaar dat het uiterlijk ook nogal een verschilt. Hier een kijkje in het inwendige van één van die varianten:

full

Vraag me niet naar de functie van al deze individuele elementen.
Het heeft een betrekkelijk nieuwe tak van technologie wel een flinke stap voorwaarts gegeven.

Groet,

Ad, die nog een paar SF bladzijden gaat lezen voor de ogen dicht vallen.....

Laatst bewerkt door een moderator:
Heeft het iets met plasma onderzoek te maken?

Nee, Johannes.
Ik twijfel wel een beetje of ik dat wel hier had moeten plaatsen. Aan de andere kant komen high-tec materialen hier ook steeds meer in de mode. En de ontwikkeling van dat soort materialen is hierdoor wel versneld. Maar niet alleen dat, hoor. In wezen is het een veel veelzijdeiger apparaat.

Groet,

Ad

een soort microskoop? in een luchtledige omgeving?
(maar dan met een camera in deze konstruktie ?)

steffe

Bingo, Steffe. De tweede foto is inderdaad een vacuumkamer, maar foto is volgens mij door een kijkglas genomen (weet niet zeker). Er zij er overigens ook die niet in vacuum kunnen werken.
Weet je ook wat voor type?

Groet,

Ad

dus een soort microscoop

oud Grieks, micros en skopein (μικρος, "klein" en σκοπειν, "nauwkeurig bekijken, onderzoeken")) is een instrument voor het bestuderen van objecten, die te klein zijn om goed met het blote oog te kunnen worden gezien.

aha
dus geen gewone microscoop.....:cool:

om iets te onderzoeken....
zo te zien aan de opstellling....redelijk geavanceerd....
onderzoek van metaalkristalstrukturen? ..... oppervlakten?.....
metaalstrukturen ?

wat hebben we allemaal????

het te onderzoeken materiaal blootstellen aan ....laserlicht?; UV ?; rontgenstraling?....hoge frequenties in de Giga Hz ?

het materiaal beschieten met.....ionen? .... atomen? ....nano kanonballetjes?.......

steffe

kleiner dan nano strukturen en atomen???

- één atoom?

-Een elementair deeltje ? elektronen, neutrino's, quarks ?, antideeltjes.?

zo
en nu ga ik even gaan schaatsen.....
wel bewolk maar nog veeeeeeeeeeeeeeeeel ijs.....

en dan
een glaasje warme rode wijn met kaneel, suiker en één kruidnageltje

steffe

Ik had al aan elektronenmicroscoop gedacht, te oud, dunne laagjes opdampen (afgeschoten), gaschromatograaf (afgeschoten), nano-deeltjesproductiek (afgeschoten), blijft over de rastertunnelmicroscoop. Zie ik Cyrillisch schrift op de eerste foto Ad?

rastertunnelmicroscoop

Ziet er daar wel heel anders, hè Ron. Ik heb niet kunnen terugvinden of het misschien de versie is waarvoor Binnig en Rohrer de Nobelprijs voor Natuurkunde kregen in 1986.
Maar het was wel weer een enorme stap voorwaarts, niet allen voor het kijken naar, maar zelfs voor het manipuleren van individuele atomen. Zelf vind ik een plaatje van een koolstof nanobuisje erg mooi:

Chiraltube.gif

Heel fraai hoe je de hexagonale ordening van de individuele atomen kan zien. Ook op dit terrein heeft de STM veel bijgedragen, en de exploratie wat daar allemaal mee kan is nog maar net begonnen...
Zelf heb ik er nooit mee gewerkt, was ook niet nodig. We hadden wel het Nationaal Centrum voor Elektronen Microscopie in ons laboratorium (is inmiddels verhuisd naar een andere faculteit), en daar hadden ze altijd de nieuwste elektronenmicroscopen omdat ze nauw samenwerkten met Jeol. Daarvan gebruikte ik alleen de SEM (scanning), omdat je daarmee, na opdampen mooi naar breukoppervlakken kon kijken. Een TEM (transmissie) was daar niet geschikt voor. Daarnaast wilde ik helemaal geen individuele atomen zien (wat met de TEM en AFM - Atomic Force Microscope - wel kan).

De STM was dus niet de eerste die individuele atomen kan laten zien, maar wel (en zeker latere versies) ook in de "diepte" kan kijken.

Prachtige ontwikkelingen!!!!

Maar nu aan jou, Steffe was er dicht bij, maar ik wilde toch wel graag scanning/raster en tunnel horen. Enige cryptische opmerkingen in die richting zijn kennelijk niet opgepakt. Wel begrijpelijk, schaatsen is veel leuker natuurlijk.

Groet,

Ad

Back