Ziet er daar wel heel anders, hè Ron. Ik heb niet kunnen terugvinden of het misschien de versie is waarvoor Binnig en Rohrer de Nobelprijs voor Natuurkunde kregen in 1986.
Maar het was wel weer een enorme stap voorwaarts, niet allen voor het kijken naar, maar zelfs voor het manipuleren van individuele atomen. Zelf vind ik een plaatje van een koolstof nanobuisje erg mooi:
Heel fraai hoe je de hexagonale ordening van de individuele atomen kan zien. Ook op dit terrein heeft de STM veel bijgedragen, en de exploratie wat daar allemaal mee kan is nog maar net begonnen...
Zelf heb ik er nooit mee gewerkt, was ook niet nodig. We hadden wel het Nationaal Centrum voor Elektronen Microscopie in ons laboratorium (is inmiddels verhuisd naar een andere faculteit), en daar hadden ze altijd de nieuwste elektronenmicroscopen omdat ze nauw samenwerkten met Jeol. Daarvan gebruikte ik alleen de SEM (scanning), omdat je daarmee, na opdampen mooi naar breukoppervlakken kon kijken. Een TEM (transmissie) was daar niet geschikt voor. Daarnaast wilde ik helemaal geen individuele atomen zien (wat met de TEM en AFM - Atomic Force Microscope - wel kan).
De STM was dus niet de eerste die individuele atomen kan laten zien, maar wel (en zeker latere versies) ook in de "diepte" kan kijken.
Prachtige ontwikkelingen!!!!
Maar nu aan jou, Steffe was er dicht bij, maar ik wilde toch wel graag scanning/raster en tunnel horen. Enige cryptische opmerkingen in die richting zijn kennelijk niet opgepakt. Wel begrijpelijk, schaatsen is veel leuker natuurlijk.
Groet,
Ad