Het grote "Gaat deze setup werken?" topic

eerste quadcopter

beste forumleden,

Ik ben Jaap 20 jaar oud en kom uit Brabant.

Afgelopen maand heb ik besloten om mijn eerst quadcopter te gaan maken.
ik heb al heel wat af gezocht op de forums en ook al flink wat uren gespendeerd aan filmpjes op youtube.:D
nu wil ik mijn eerste bestelling gaan plaatsen maar vind het toch wel wat spanend of al mijn onderdelen wel samen gaan werken.

De onderdelen waar over ik twijfel zijn:

motors: XXD A2212/13T KV1000 Brushless Motor H363 For RC Airplane Quadcopter - ?7.74

esc: 4X Hobbywing Skywalker 20A Electronic Brushless Motor Speed Controller ESC New | eBay

en van de lipo batterij heb ik al wel wat uitleg filmpjes beken maar blijft ingewikkeld misschien dat iemand mij er een kan adviseren aan de hand van mijn esc en motors.

frame heb ik al gekocht: HJ-1 450 frame van banggood.

graag hoor ik nog van jullie

Groetjes Jaap.

Misschien is hobbyking.com een mooie goedkope website om eens doorheen te spitten, je moet dan wel het European warehouse hebben.

bedankt alvast voor de info,

ik had inderdaad ook de 1e post gebruikt als guide, maar kwam uiteindelijk op deze onderdelen uit. Dus vandaar dat ik het nog even ter bevestiging aan jullie wouw vragen of het werkt.

groetjes, jaap

Laatst bewerkt:
Koop inderdaad bij hobbyking gewoon een paar 'bewezen' Turnigy motoren en een Quattro 4 in 1 ESC an 25A. Die ESC werkt super en is heel simpel om te gebruiken. En goed, Turnigy motoren hebben wel eens wat mankementen maar zijn over het algemeen beter dan de merkloze banggood motortjes, en mensen kunnen je daar ook iets over vertellen omdat ze zoveel gebruikt zijn ;-) En de lipo maakt niet heel veel uit, de meeste motoren werken in deze range op 3S, dus check dat even na en neem dan een Zippy of Turnigy lipo van 2200mAh - 4500mAh.

Ik had ook D2830-11 en turnigy plush 30amp, maar heb nu sunnysky's met turnigy plush 30 amp en het werkt allebei perfect

De plushes zijn idd ook heel goed en vooral lekker goedkoop. Je hebt ook bij Witespyquads héél erg goedkope SimonK 20A en 30A ESC's. Ik heb zelf een 4 in 1 genomen uit onwetendheid van andere goede ESC's, maar uiteindelijk geeft het veel minder kabels en is het me simpeler om aan te sluiten, voor een beginnen misschien best handig. Je hoeft bijvoorbeeld geen wirwar aan kabels meer te hebben die naar een power distribution bordje loopt. Maar wat Markjuhh zegt klopt inderdaad ook ;)

Omdat ik nieuw ben op het forum zal ik me eerst even netjes voorstellen:

Mijn vader was enthousiast modelvlieger en ik ben dus opgegroeid met RC. Toendertijd wat beginners-vliegtuigen gebouwd en gevlogen.
Zo'n 15 jaar geleden zelf de hobby weer opgepakt met zweefvliegen. Maar wonende onder de rook van Schiphol moest ons veld verkassen en werd de afstand voor mij te groot om doordeweeks of even kort in het weekend te kunnen gaan vliegen. Zo'n 10 jaar daarom helaas mee gestopt.
De afgelopen jaren ben ik met enige regelmaat blijven nadenken wat ik kan vliegen vlakbij/rond mijn huis, waar weinig ruimte voor nodig is.
De afgelopen tijd ontdekte ik DIY quadcopters: geschikt voor buiten op klein veld, veel technische ontwikkeling, zelf te bouwen en niet duur.
Ik heb eindelijk weer iets gevonden wat ik kan gaan vliegen.

Ik ben er helemaal enthousiast voor geworden en de afgelopen maand zo'n beetje half internet gelezen over alles wat er maar mee te maken heeft. Alleen al het lezen/leren en uitzoeken geeft me veel plezier.

Als eerste qc kom ik op de volgende eisen:
- Goed geschikt voor buiten tot windkracht 2 a 3
- Goed geschikt om rustig te leren vliegen
- Bewezen en herbruikbare onderdelen
- Goedkope maar goede onderdelen
- Hergebruiken van mijn oude FC-16 (veel uitgebreid) mod naar 2.4GHz

Ik ben van plan langzaam en in alle rust de componenten te kiezen en aan te schaffen, enerzijds om niet te overhaasten en na veel lezen/leren juiste keuzes te maken, maar anderzijds ook omdat het hier ook crisis is en ik niet alles in 1x aan kan schaffen.
Voorlopig heb ik de volgende setup in gedachten:
- Q450 frame
- KK2.1.5 Multi-rotor LCD
- Afro ESC 30Amp
- Turnigy D2830/11 1000kv
- 9x4.7 Slow Fly Props
- Zippy FlightMax 4000mAh 3S1P 20C (was eerst 5000mAh)
Volgens eCalc is dit een efficiente setup.

Mijn verlanglijstje ziet er momenteel zo uit:

2x Q450 V3 Glass Fiber Quad 450mm - Integr. PCB
1x Hobbyking KK2.1.5 Multi-rotor LCD
5x Afro ESC 30Amp Multi-rotor Motor Speed Controller (SimonK Firmware)
5x Turnigy D2830-11 1000kv Brushless Motor
2x 9047SF Slow Fly Electric Prop CW (From Rear) (4 pc)
2x Slow Fly Electric Prop 9047R SF (4 pc Right Hand Rotation)
1x ZIPPY Flightmax 4000mAh 3S1P 20C (EU warehouse)
1x FrSky D6FR ACCST 6ch RX

1x 10CM Male to Male Servo Lead (JR) 26AWG (10pcs/set)
1x Nylon XT60 Connectors Male/Female (5 pairs) GENUINE
1x Turnigy Pure-Silicone Wire 12AWG (1mtr) BLACK
1x Turnigy Pure-Silicone Wire 12AWG (1mtr) RED
2x PolyMax 3.5mm Gold Connectors 10 PAIRS (20PC)
1x Wire Mesh Guard Blue 10mm (1mtr)
1x Polyester Velcro Peel-n-stick adhesive side V-STRONG (1mtr)
1x Battery Strap (5pcs/bag)
1x Heat Shrink 2/4/6/10mm, black/red/yellow
1x Simple Prop Balancer

1x Futaba FC-16 (heb ik nog liggen)
1x FrSky DHT 8ch DIY (Mijn eerste bestelling al gedaan :D)
1x HobbyKing 1500mAH LiFe 3S 9.9v Transmitter pack (oude zender-accu versleten)

1x Turnigy Accucel-6 50W 6A Balancer/Charger w/ accessories
1x voeding oude laptop (heb ik nog liggen)

Alles bij elkaar heb ik dan uiteindelijk ongeveer 225 euro uitgegeven.

Voorlopig heb ik nog de volgende vragen:
1. Is dit een ideale setup om mee te beginnen? (voor deze prijs)
2. De 5000mAH lijkt me groot, maar is volgens eCalc wel efficient? Op advies aangepast naar 4000 mAh
3. Zijn 9x4.7 props bij deze qc een goede keus om mee te beginnen?
3. Wat ben ik nog vergeten?
4. Welke componenten kan ik ook gerust 2e hands aanschaffen en heeft iemand toevallig nog wat liggen?

Laatst bewerkt:
Iets van een power distribution board ben je vergeten, of maak je een kabelboom? Ik zou voor de zekeheid een metertje extra kabel nemen en ook nog wat heatshrink. Als je vanuit het int. Warehouse besteld reken dan maar op een importheffin van ong 50 euro aan de deur ;)

Rubaaaa, dank voor je reactie.

PCB zit in de V3 versie van de Q450 ingebouwd. De V3 blijkt ook een stuk steviger te zijn geworden.
Ik ben van plan (ook ivm financien) telkens kleine bestellinkjes (meeste onder 22 euro) te doen. Dit gaat wel een tijdje duren :)

Rubaaaa, dank voor je reactie.

PCB zit in de V3 versie van de Q450 ingebouwd. De V3 blijkt ook een stuk steviger te zijn geworden.
Ik ben van plan (ook ivm financien) telkens kleine bestellinkjes (meeste onder 22 euro) te doen. Dit gaat wel een tijdje duren :)

oh ja, dat was ik vergeten dat die power distribution ingebouwd zat;)
ik weet niet of het rendabel is om telkens pakketjes van onder de 22 euro te laten komen... je kan ook een heleboel uit het EU warehouse laten komen, dan ben je van de importheffing af en lipo's worden VEEEEL sneller bezorgd :)

Als je spul op voorraad is in de EU gewoon ALTIJD daar bestellen. Een chip uit het internationale warehouse werd na bijna 2 maanden as bezorgd, mijn enorme en behoorlijk zware pakke uit het EU warehouse was er binnen 2 dagen... Mèt lipo.

Back