hms Beagle uit 1820

Mooie romp geworden Piet. Waar je nu die vrouwelijke vormen in ziet moet je toch eens uitleggen. Ik vind het wel wat hebben hoor, maar ik zou er zelf niet op komen denk ik.
Dank voor het compliment Jan en wat de vrouwelijke vormen betreft, sommige dingen zie je wel of je ziet het niet, daar valt verder niets over uit te leggen...;)

Gisteren om 11.00 uur het laatste onderzoek gehad voor het hart (een FFR) en daaruit bleek dat er toch een vernauwing zat in één van de kransslagaders. De cardioloog heeft gelijk 2 kleine stents geplaatst en na een nacht aan de monitor mocht ik vanmorgen om 9.00 uur weer naar huis. Alles goed verlopen en het hart krijgt nu weer voldoende zuurstof, waardoor ik me een stuk beter voel :).
Maandag ga ik verder met de Beagle want ik mag een dag of drie mijn rechter arm en hand niet belasten omdat de procedure via de slagader in die arm is gedaan.

Dit is wonderlijke nuus dat jij zoveel beter voel Piet en dat de bezoek aan de cardioloog de gewenste resultaat hebben. Ontspan de naweek en zoals jij zeg: Maandag is nog een dag!"

Dat is hartstikke mooi Piet, van harte gefeliciteerd, rustig aan met je arm dan maar, en veel plezier de komende tijd :):)

Gisteren om 11.00 uur het laatste onderzoek gehad voor het hart (een FFR) en daaruit bleek dat er toch een vernauwing zat in één van de kransslagaders. De cardioloog heeft gelijk 2 kleine stents geplaatst en na een nacht aan de monitor mocht ik vanmorgen om 9.00 uur weer naar huis. Alles goed verlopen en het hart krijgt nu weer voldoende zuurstof, waardoor ik me een stuk beter voel :).
Maandag ga ik verder met de Beagle want ik mag een dag of drie mijn rechter arm en hand niet belasten omdat de procedure via de slagader in die arm is gedaan.

Fijn dat je je beter voelt Piet, nu snel herstellen en even de komende dagen je rechterarm ontzien.

Hoi Piet.
Goed om te zien dat de romp van de Beagle dicht is en mooi in haar rondingen is geschuurd.
Goed om te lezen dat je bij de controle gelijk geholpen bent met de 2 kleine stents. En dat je je daarna gelijk weer wat beter voelde.
Hopelijk gaat het herstel nog verder en kan je met vernieuwde energie verder met de Beagle.
Gr. Peter

Dat is goed om te lezen dat de stents zo snel tot verbetering hebben geleid. Dit werkt niet alleen tot lichamelijke verbetering maar ook geestelijk knap je ervan op.
Ik hoop dat het goed blijft gaan.

Gister avond heb ik de kiel die ik al eerder had voorbereid op de romp gelijmd en vandaag verder afgewerkt. Uiteraard kun je ook eerst de 2e huidbeplanking aanbrengen en daarna de kiel, maar ik vind dat ik op deze manier mooier kan werken. Een klein nadeel is echter dat je de latten precies opmaat moet snijden zodat ze netjes tegen de kiel en stevens komen te liggen, het resultaat levert in mijn ogen daarentegen het voordeel op van een strakke lijn tegen kiel en stevens.

Kiel en stevens verlijmd met behulp van een stukkie tape;
20220619_163157_bewerkt-1.jpg

en na het verwijderen van de tape;
20220619_164143_bewerkt-1.jpg

Bij de boeg sloten de latten van de 1e beplanking niet aan tegen de voorsteven (blauwe punten) en de gele pijl laat het reeds enigszins bewerkte gat voor de boegspriet zien,
20220619_164402_bewerkt-3.jpg

Daar de opening/kier iets te groot was voor een goede verlijming van de 2e huidlaag heb ik de kier(en) gedicht met wat laminaat vuller (blauwe punten),
20220620_065813_bewerkt-1.jpg

De achtersteven was iets te kort en ik heb er daarom van wat restmateriaal een stukje tussen gelijmd (rode pijl) en de bovenkant is aangepast aan het hek en de wulf (gele pijl),
20220619_164517_bewerkt-2.jpg

het schuurwerk met name bij de naden word later onzichtbaar omdat de kiel gefineerd word,
20220619_164325_bewerkt-2.jpg

Daarna ben ik alvast begonnen met de 2e huidlaag, latten van Afrikaans walnoot van 0,6 x 5 mm, enkele plaatjes van de 1e gangen waarmee ik boven aan het model begonnen ben;
Stuurboord,
20220620_153857_bewerkt-1.jpg

bakboord,
20220620_153912_bewerkt-1.jpg

de boeg,
20220620_153946_bewerkt-1.jpg

de berghouten die slechts 2 x 2 mm zijn worden later op de 2e beplanking gelijmd, zoals de bouwbeschrijving het laat zien en wat ik dus ga volgen.

Hoi Piet,

Ik dacht toch echt dat je even rust moest houden met rechts? Alles maar met links gedaan? ;)
Het ziet er wel mooi uit, kiel en scheg sluiten ook mooi aan. Met andere woorden, laat de tweede laag maar komen. :thumbsup:

Mijn oog viel op je kiel bij het achtersteven, loopt deze omhoog daar?

upload_2022-6-20_17-1-28.png

Hoi Piet,

Ik dacht toch echt dat je even rust moest houden met rechts? Alles maar met links gedaan? ;)
Het ziet er wel mooi uit, kiel en scheg sluiten ook mooi aan. Met andere woorden, laat de tweede laag maar komen. :thumbsup:

Mijn oog viel op je kiel bij het achtersteven, loopt deze omhoog daar?

Bekijk bijlage 499577
Hoi Peter,
ik ben eigenlijk iets te vroeg begonnen omdat het advies was 3 dagen rust, maar de wond was zaterdagmorgen al dicht, dus ben ik maar voorzichtig begonnen...:rolleyes: In feite is het een voorzorg maatregel om bloedingen van de slagader te voorkomen, zolang je maar geen kracht of druk op je hand zet en de wond is dicht dan kan het geen kwaad. Ik heb toch netjes 2 1/2 dag gewacht.

Het laatste stukje van de kiel bij de achtersteven loopt inderdaad iets omhoog, is al goed te zien op de 1e pagina van dit verslag in post 9 waar ook de valse kiel omhoog loopt. Ook de eigenlijke kiel is zo voorgevormd. Alhoewel dit niet zo vaak voorkomt, werd het gedaan om het roer te beschermen wanneer de kiel de grond raakte (aan de grond lopen in ondiep water)
Omdat de Beagle een expeditie schip was en daardoor vaak in onbekende wateren voer waardoor de kans dus groter was dat ze in ondiep water terecht kwam werd de kiel aangepast.

Laatst bewerkt:
Dat de Beagle goed gaat komen, is niet betwijfeld. Neem dinge maar net rustig en niet ooreis.
Dank je wel Heinrich, ik kan vaak moeilijk stoppen als ik bezig ben met een model, maar ik ga dan wel regelmatig tussendoor wat wandelen, voornamelijk om de rug te ontzien. Met het hart gaat het weer goed :)

Het laatste stukje van de kiel bij de achtersteven loopt inderdaad iets omhoog, is al goed te zien op de 1e pagina van dit verslag in post 9 waar ook de valse kiel omhoog loopt. Ook de eigenlijke kiel is zo voorgevormd. Alhoewel dit niet zo vaak voorkomt, werd het gedaan om het roer te beschermen wanneer de kiel de grond raakte (aan de grond lopen in ondiep water)
Omdat de Beagle een expeditie schip was en daardoor vaak in onbekende wateren voer waardoor de kans dus groter was dat ze in ondiep water terecht kwam werd de kiel aangepast.

Leuk om te weten en weer wat geleerd. Dat is dus een leuk noemenswaardigheidje van dit schip en ook netjes dat de kitmaker dit heeft verwerkt in het model. :)

Back