Motor/rotor voor Zeilbootje

Mabo, Probeer je fok onafhankelijk van de voorstag strak te trekken. Lijntje (val) aan de bovenkant van de fok en dat via de masttop strak trekken. Het voorstag dient alleen als geleiding.
Van het grootzeil staat het achterlijk te strak en het voorlijk te los. Daardoor zal de wind aan de achterkant niet uit het zeil willen. Aan de voorkant van het grootzeil net als bij de fok een val maken en daarmee het voorlijk strak trekken. Zoals de zeilen nu zitten kun je moeilijk aan de wind zeilen (laveren). Dat lukt alleen maar met strak staande voorlijken. Kijk maar of je dat nog aan kunt passen. Het zal de zeileigenschappen aanmerkelijk verbeteren. Maar je bent een doorzetter, dus dat zeilen ga je ook onder de knie krijgen. Het best kun je zeilen vanuit lagerwal. Gaat er dan iets mis dan drijft de boot vanzelf weer naar je toe. Succes ermee! Gr. Klaas.

Hallo Klaas,

Dank voor de tips!

Ik heb hem in het water gelegd, al bang dat ie zonder touwtje nooit meer terugkomt en midden in de plas verdwijnt.

Inderdaad aan lager wal geprobeerd Wim, maar toen ik haar in het water legde ging ze er direct vandoor.

En met inmiddels de zender in de hand zeiltje bediend en het roer. Tjonge jonge wat een ervaring. Conclusie na 10 minuten.....

Screenshot_20220130-135359_Gallery.jpg

Het werkt allemaal!

Screenshot_20220130-135606_Gallery.jpg

Soms lijkt het alsof ze stil staat en dan ineens met een windvlaag is ze zo op de helft van de plas. Dat met die zeilen werken is wennen en leuk. Het heeft gelijk invloed op het vaargedrag.

Ik merk dat de boot op tempo het makkelijkst overstag te krijgen is. Ik haal het zeil op en stuur in en bij wind in de zeil laat ik weet vieren. Tjonge dat dit allemaal zo werkt.

Net de boot eruit gehaald, wel beetje water in, niet veel, klein bodempje. Weet ook niet of er kleine systeemjes zijn om eruit te pompen.

Screenshot_20220130-135423_Gallery.jpg

Zo leuk dit!

Dank voor alle tips en adviezen zover. Ik ga binnenkort met de zeiltjes aan de slag zoals geadviseerd. Ik kan de fok boven al strak trekken, heb daar van plastic een schuifje op gemaakt.

Tot zover

Groet, Mabo

Laatst bewerkt:
Dag Mabo, Ik volg je al vanaf het begin. Ik moet zeggen dat ik respect voor de snelheid waarmee jij het modelbouwen onder de knie gekregen hebt. En wat een snelheid, dat alles in iets meer dan 6 weken. Chapeau. Het lijkt overigens wel aangenomen werk. Voor wat meer basis over het zeilen wil ik je ook even naar deze pagina verwijzen. Daar staan de grondbeginselen die je kan gebruiken om te gaan begrijpen wat je bootje doet. https://zeilersforum.nl/mediawiki//index.php?title=Hoofdpagina

Mabo,
Allereerst van harte gefeliciteerd met deze geslaagde "Maidentrip en de prachtige foto's daarvan" :beer:. Die heb je alvast binnen :banana:.

Ik heb hem in het water gelegd, al bang dat ie zonder touwtje mooi meer terugkomt en midden in de plas verdwijnt.
Onderstaande gebeurde een paar jaar geleden bij een toch wel ervaren RC zeiler en is volgens info ook nooit meer terug gevonden :(.
Daarom, of tenzij je goed rond je vaarwater kan lopen en er dan ook daadwerkelijk bij je boot kan, zoals Klaas ook al aangaf, beter met een aanlandige dan een aflandige wind gaan varen.
RC Groups - View Single Post - Bearospace Sloop EMMA

.................... toen ik haar in het water legde ging ze er direct vandoor.

En met inmiddels de zender in de hand zeiltje bediend en het roer. Tjonge jonge wat een ervaring. Conclusie na 10 minuten.....

Soms lijkt het alsof ze stil staat en dan ineens met een windvlaag is ze zo op de helft van de plas. Dat met die zeilen werken is wennen en leuk. Het heeft gelijk invloed op het vaargedrag.

Ik merk dat de boot op tempo het makkelijkst overstag te krijgen is. Ik haal het zeil op en stuur in en bij wind in de zeil laat ik weet vieren. Tjonge dat dit allemaal zo werkt.
...............
Het werkt allemaal!

Vanaf nu gaat het eigenlijk alleen maar, nog leuker worden, je leert je boot en de RC steeds beter kennen, je gaat de verbeterpunten zien en toepassen en na een aantal keren alleen aan de waterkant gestaan te hebben, ga je zelfs uitkijken naar een mede zeiler om je kunsten en ervaring te delen en te meten :).
Voor je het weet kijk en denk je alweer over een nieuw volgend project :p :D.

Net de boot eruit gehaald, wel beetje water in, niet veel, klein bodempje. Weet ook niet of er kleine systeemjes zijn om eruit te pompen.

Een beetje water in de boot is op zich niet zo heel ongewoon en hoewel men het liever niet heeft, komt dat echt wel vaker voor.
Een systeem met pompje o.i.d is theoretisch misschien wel mogelijk maar mede door het gewicht en de ruimte die dat inneemt, niet of verre van praktisch.
Het beste en wat de meeste doen, is de boot op zijn tijd even naar de kant halen en met een (oude) injectie- of doseerspuit het water er even uitzuigen.
Zo'n spuit koop je voor een enkele € bij drogist of Kr.vat.

Een ander handigheidje kan zijn (mocht je die toevallig in huis hebben), om voor de zekerheid bij of tegen een onbedoelde riet- of ander obstakelstranding, een (liefst uitschuifbare) ramenwasser steel mee te nemen.
Sommige zijn uitschuifbaar tot 4 of zelfs 6 meter en mijn ervaring is, als ik hem bij heb, komt mijn boot altijd keurig terug naar waar ik hem hebben wilde en heb ik hem dus (net als vaak met een paraplu tegen de regen) die dag eigenlijk voor niets meegenomen :p.

Groet, Bert

Hallo Bert,

Nee extra gewicht wil ik niet dus zal nog beter dichten. Het was niet veel water en na 45 minuten zeilen. Eruit gehaald omdat de boot ver weg was gezeild en ik ineens dacht dat ie aan het zinken was. Wat een opluchting toen dat gezichtsbedrog leek.

Dat van die uitschuifbare stang is goed idee. En draag de volgende keer een zwembroek onder de kleding. Toek ik even twijfelde dacht ik gelijk ga er toch in. Gelukkig overbodig zorg geweest.

Wat jij en Klaas adviseren omtrent zeilen met aanlandige wind is een rustgevende tip.

Inderdaad nog leuker allemaal nu ik weet dat het allemaal werkt. Ga eerst de tips hier omtrent de zeilen toepassen. En dan nog die "lummel" van jou namaken.

Boot krijgt ook een naam. Ik begrijp dat het een vrouwen naam moet zijn. Dan wordt het de naam van mijn wijlen moeder, Christine.

Groet, Mabo

Altijd spannend zo'n eerste vaart ik nam eerst meestal m mn droogpak mee (nooit nodig gehad) maar mooi dat het goed verlopen is en gefeliciteerd met je resultaat. En dat ziet er uit als een mooi plasje om te varen steigertjes rond om?
Ik was ook ff mn nieuwe bootje aan het testen hier op t nieuwe meer daar waren nog genoeg zwemmers maar hun hulp gelukkig niet nodig gehad morgen met pakkie maar eens zelf kijken hoe t zee water nu is.

Hallo,

Vanmorgen even gekeken hoe het met de anders opgetuigde zeilen ging. Maar te weinig wind, 15 km p/u. Was wel weer ontspannend.

Ook de link met zeiltips van Maarten bekeken. Leerzaam.

Screenshot_20220202-095400_Gallery.jpg

Groet, Mabo

Zorg ook voor voldoende drijfvermogen in de boot, mocht hij (te) vol lopen.
Pool-noodle bij de Declathon o.a. weegt niks, zeer eenovoudig in vorm te snijden.
Alleen in de wintermaanden mogelijk niet verkrijgbaar ;)

Hallo Mabo,

Op de laatste foto lijkt het alsof de fok midscheeps is vast gezet, dat zeilt voor geen meter, mét of zonder wind.
Vuistregel is dat met de zeilen volledig ingehaald, de schoothoek van de fok naar de verstaging van de mast wijst en de giek naar een punt links of rechts van de hartlijn.

Je zeilen zijn sub-optimaal, maar ook hier is de spleetwerking tussen de fok en het grootzeil belangrijk om vooruit te komen.

Groeten, Jan.

Hallo,

Is inderdaad rustgevend Maarten. Was nog vroeg, een enkele wandelaar zat vol geduld samen met mij op de windvlaag te wachten. Gelukkig maar want ze was midden op de plas.

Goeie tip U-RC! Net lopen kijken naar "Poole Noodle". Gelukkig geen water deze keer, was ook te rustig om goed schuin te gaan.

Jan, de fok zit inderdaad niet goed, ik denk je bedoeld moet lager en dichter tegen de mast aan?

De fok zit beneden voor vast, zijkanten zijn verstelbaar alsook de top. Zie foto's. Ik ben nog aan het stellen dus fijn je advies te lezen.

20220202_131442.jpg
20220202_131445.jpg
20220202_131457.jpg

Groet, Mabo

Mabo, Klopt het dat ik geen schootbediening op de fok zie? Lijk wel of de fokkeschoot uit twee einden bestaat en bij de verstaging boven dek vastzit. Om de fok met een enkele schoot te kunnen bedienen zou je aan de onderkant van de fok een boom(pje) van een satépen kunnen maken en deze vanuit het midden van de boot met één schoot bedienen. Spiek maar even bij de Micro Magic hoe dat boompje zit. Aan de voorkant zit het zo dat de achterkant van de fok naar beneden wordt gedwongen. Anders waait bij een losse schoot de boel omhoog. Succes ermee! Gr. Klaas.

https://micro-magic.nl/wp-content/uploads/2019/02/Tips-MM-RIG-5-6-mm-1.0_NL.pdf

Mabo, Het groene lijntje links, iets meer naar rechts zetten. Trek je dan het voorlijk strak, dan wil de achterkant van de fok automatisch naar beneden. Vaar je dan wat ruimer aan of recht voor de wind, dan waait de achterkant van de fok niet omhoog. Heb er wel erg in dat je met de schootlier de fok even ver aanhaalt als het grootzeil. Bij beide zeilen moet het aangrijpingspunt van de schoot even ver van het draaipunt van het zeil zitten. Hoop dat ik het zo duidelijk heb verwoord. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Hallo,

Even de fok-opzet bestudeert en deze laten meebewegen met het grootzeil richting stuur- of bakboord kan met de servo. Dat wil ik, om de dan toenemende storingsgevoeligheid, niet.

Het wordt dus handmatig de fok instellen op een vaste (variabele) positie.

De schootbediening, het stellen van de uitslag van de fok, gaat via een lijn vanaf dek naar de schoothoek van de fok (zoals Jan dat noemde) en loopt dan horizontaal verder door op de mast waar ik hem kan stellen (link Freek).

Het is voor mij wat puzzelen. Wordt zowieso opgelost en hoop dat deze opzet werkt.

20220203_012209.jpg

Groet, Mabo

Laatst bewerkt:
Mabo, Het zal zo wel werken, maar niet optimaal. Aan de wind (laveren) moet de fokkeschoot strakker staan dan halver- of voor de wind. Maar doe zo eerst eens ervaring op. De rest komt vanzelf (nou ja), als je de lat hoger wilt leggen. Voorlopig zeilt het en dat is al een compliment waard! Succes en plezier met het zeilen. Gr. Klaas.

Hallo Mabo,

Ik heb je foto even geleend om te laten zien waar het draaipunt van de fokkeboom aan dek moet zitten, wil je spanning op het voorlijk kunnen zetten:
Fokkeboom.jpg

De lijn over het dek zet je vast rond de mast, of aan een extra oogje, met een bowsie om de boel af te stellen.

Goed uitgevoerd en afgesteld is het bedienen van grootzeil én fok geen verhoogde storingsgevoeligheid, in tegendeel, je boot zal er een stuk beter door zeilen.

Zoals al gezegd, moet het aangrijpingspunt aan de giek en fokkeboom even ver van de respectievelijke draaipunten zitten, willen beide zeilen even ver gevierd en ingehaald kunnen worden.
Zoals nu de schoot aan de giek zit )op het uiterste puntje, met de schoot ook nog naar achteren weglopend, is voor een ervaren (rc)zeiler, tenenkrommend.

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

Dank voor je reactie.

De schoot van grootzeil richting de mast zetten zal aanpassingen benedendeks vereisen. Binnenkort even vogelen in relatie tot de werking van drumservo.

De fok is conform jouw richtlijn aangepast. Meeste werk was een bowsie maken. Hoop dat het zo goed zit.

Screenshot_20220203-131009_Gallery.jpg

Groet, Mabo

Back