Mpx parkmaster 3D

• Topicstarter Topicstarter elektroflyer
  • Startdatum Startdatum
Ik "vlieg" momenteel ook met heli's, is wel nog meer hoveren.
Iedereen zei best met een coax heli beginnen, maar ik ging direct voor een CP.
Lukt ook.
Ben zo ene die graag stappen overslaat :mrgreen:

Zal wel met dual rate de boel een beetje beperken en met daarop nog expo. Moet wel lukken denk ik.

Ben ook al enkele uren op Phoenix bezig geweest om zo het gevoel een beetje aan te kweken.

kijk, simulator is een goed teken.

Ik zou zeggen, beetje voorlijk zwaartepunt (dus de range die de manual aangeeft en dan het voorste punt) en lekker kleine uitslagen. Op elk roer +-50% expo zetten en dan zou het wel moeten lukken:D

Dank voor alle info, ben weer goed vooruit geholpen.

Heb je enig idee op phoenix welk vliegtuig qua vlieggedrag zo een beetje in de buurt komt van de PM?
Misschien de mini yak?

ik zou veel gaan vliegen met volgende toestellen:

Acromaster (is een grote/ouder toestel dan de parkmaster, soort voorloper maar minder 3d)
Mini Yak (wat is de spanwijdte??)
Katana Mini

Akkoord, maar om die batterij nu 65 mm achteruit te leggen....zal veel moeten wegsnijden.
Het is wel mijn eerste kist, hardcore 3D zal er wel ng niet uitkomen, dus dat beetje extra zal wel geen kwaad kunnen
Zeker als het zoveel is zou ik er geen seconde over tweivelen, accu naar achter.
Het is niet zo dat er meer 3D mogelijk is door minder gewicht. Het maakt alles gewoon makkelijker.
Daarnaast heb je bij een crash minder impact als hij lichter is.

Laatst bewerkt:
Ik klem hem momenteel vast, met wat dun stroef rubberig schuim.
Niet ideaal, komt zo af en toe los bij 3D dingen. Maar wel licht en makkelijk.

Dit is een test, bericht wordt zsm verwijderd...

In Februari heeft Derk in Bleicherode (D) gevlogen met de Parkmaster van ontwerper Martin Müller. Ondanks dat het prototype wat zwaarder was dan het serie model bleek het model uitstekende vliegeigenschappen te bezitten. Doordat het gewicht minder dan de helft is dan dat van de Akromaster kun je ook indoor nog aardig leuk mee vliegen, maar de echte kracht is toch het outdoor vlieggedrag. Een echte aanrader, dus.

Derk en Martin spelen met de Parkmaster in het bos.
http://airtoimedia.nl/web/upload/JurgenHeilig/ParkMaster2008.wmv

@elektroflyer: Die goede vliegeigenschappen komen juist door de plattere romp!

Multiplex spreekt van 520 gram 'fluggewicht'. 200 Watt zou dan iets van 385 Watt/kg zijn. Dat zou toch voldoende moeten zijn?

Zie ook de opmerking van Bert eerder dat dit ding de helft van een Acromaster zou wegen, een Acromaster zit rond de kilo vliegklaar.

Multiplex adviseert de Nano-S, een 8 grams servo, een 14 grams ontvanger (RX-6 synth light), een 77 gram motor (inc mount) en een lipo van grofweg 80 gram. Dat zou qua setup uitkomen op grofweg 218 gram. Dat zou betekenen dat het airframe iets van 300 gram zou moeten wegen.

Dan zou die motor toch moeten volstaan?

Ik ga hem als volgt uitvoeren:
Motor Rolf Strecker 228.10 14 Pol 2S
Regelaar YGE 30 Amp
Accu 3 cellen A123 1100 mAh
servo's 4 keer hitec HS-65 MG
Ik ga voor A123 cellen omdat je dan continu kan vliegen. De ene accu aan de lader en met de andere vliegen.......Ik weet het ze zijn iets zwaarder als lipo's maar voor de rest alleen maar voordelen.

Mvg,

De Parkmaster is binnen............
Eerste indruk het ziet er weer allemaal zeer goed uit zoals we van Multiplex gewend zijn.
Wat opvalt is dat de richtingsroer zeer groot is, verder is alles zeer mooi voorbereid.
Nu eerst scheuren en een kleurtje geven en afbouwen.

parkmaster1.jpg

parkmaster2.jpg

parkmaster3.jpg

parkmaster4.jpg

parkmaster5.jpg

parkmaster6.jpg

parkmaster7.jpg

parkmaster8.jpg

parkmaster9.jpg

Mvg,

Ik ga hem niet close loop maken maar ik zit er wel over na te denken om de servo draden te vervangen door koperlackdraad om zo wat gewicht te compenseren voor de iets zwaardere accu. Ik ben benieuwd wat mijn toaal gewicht gaat worden.

Mvg,

Exact!

MPX haalt de ''bubbeltjes'' niet weg, omdat zo'n extra bewerking ook extra geld kost.
Het zit er zeker niet op vanwege vermeende verbeteringen van luchtstroming of vliegeigenschappen.

Afgelopen weekend ook de Parkmaster in mijn handen gehad. Ziet er goed uit en er zitten weer een aantal slimme bouwoplossingen in zoals bekend van MPX.

Nu nog even wachten tot de mijne binnenkomt. Mijn airbrush staat al klaar om zich te kunnen gaan uitleven

De set-up heb ik ook al besteld n.l.:

Motor: AXI 2217/20
ESC: Turnigy plush 18 Amp
Servo's: 4x Waypoint's 092MB
Accu: Diverse 1000 mAh 3s pakketen
Ontvanger: Spektrum AR 6100
Prop: Begin met een 12 x 5 maar daar ga ik nog mee experimenteren.

De verf die ik ga gebruiken is normale airbrush verf van createx en schmincke.
Ik heb al eens eerder een acromaster voor iemand gespoten en dat gaf toen een mooi resultaat en het blijft ook goed zitten.
Ik ga hem dan niet eerst schuren maar alleen goed ontvetten.
Door het schuren krijg je namelijk niet zo'n mooi eind resultaat.

Even een update. Inmiddels ben ik begonnen aan de Parkmaster. Het is voor mij de eertste Multiplex kist uit Elapor die ik bouw.
Ik ben verbaasd door het bouwgemak van dit kistje. Met een uurtje bouwen ben je namelijk al een heel eind onderweg.

Ik heb alle vlakken verstevigd met de bijgeleverde 4,5 meter (glasvezel?) streng die in het Elapor gelijmd moet worden.
Voor het lijmen heb ik die eerst even opgeruwd met een schuurpapiertje.
Ter plaatse van de verstevigingen zit in het Elapor een gleuf waar de streng perfect in past.
Door aan beide zijde zo’n streng in te lijmen krijg je een hele stevige vleugel en romp. Ook in het hoogte roer zitten twee strengen.

Bij de rode pijlen kun je de streng zien zitten. Ook is goed te zien dat de servo plaatsen een eitje is met deze uitsparingen

Detailvleugel.jpg

Motorbeveestiging.jpg

Ook maar even wat totaal plaatjes om een betere indruk van het kistje te krijgen.

Back-view.jpg

Front-view.jpg

Top-view.jpg

Het eerste wat ik heb aangepast is het ophang systeem van de motor. Het originele plaatje weegt 9 gram. Ik heb hier uit 1mm dik carbon plaat even een nieuwe voor gemaakt. Hiermee heb ik mijn eerste 6 gram bespaard;)
Het originele schotje kun je mooi gebruiken als boormalletje. Ik heb die met UHU por op het carbon geplakt zodat je het naderhand weer netjes kunt verwijderen.
Tevens moest ik de gaten voor de motor vast te schroeven ook aanpassen omdat die niet goed zaten voor de motor die ik wil gaan gebruiken.

Motorschotje.jpg

De bestelling uit China is ondertussen ook binnen, ik hoop hem dus komende week klaar te kunnen hebben.

Ha ha, dat zal wel in orde komen ;)

Onderstaande link is een nieuw filmpje van de Parkmaster gevlogen door de meester/ontwerper zelf.

http://www.indoorpylon.de/videos/Parkmaster01.wmv

Gr,

Jeroen

De Parkmaster is klaar en heeft zijn eerste vlucht gehad.
Helaas waaide het vandaag erg hard waardoor er nog weinig zinnigs valt te vertellen over de vliegeigenschappen.

Het toestel weegt nu met een 1000 mAh 3s1p accu 480 gram vliegklaar. Niet verkeerd dus!
Hierdoor kan ik een iets grotere accu gaan gebruiken om de vlucht duur iets op te schroeven.
Mijn oog is gevallen op de Zippy’s met een capaciteit van 1200 mAh.

Eerst maar even wat foto’s:

DSCN8439.jpg

DSCN8436.jpg

DSCN8441.jpg

DSCN8448.jpg

Ik heb de gaatjes aangehouden op de rudderhoorns zoals aangegeven in de beschrijving. Echter zijn de verhoudingen van hoogte, rudder en aileron’s dan niet zoals ik ze wil hebben. Het rudder en het hoogte roer mogen voor mij een stuk grotere uitslagen hebben. Die ga ik dus twee gaatjes naar binnen brengen op het hoorntje.

DSCN8447.jpg

Hier kun je zien dat de servo draden naar achteren mooi zijn weggewerkt in een voor gevormde snede. De draad van de regelaar zal ik nog iets moeten verlengen om hem netjes te kunnen wegwerken.

DSCN8451.jpg

De motor presteerde zeer goed. Eerst had ik een slowfly 12 x 6 geprobeerd van APC. Hiermee trok de combi 22 Amp, een beetje te veel van het goede. De verticale vluchtlijnen waren dan ook wel ontzettend explosief. Vervolgens heb ik een APC 11 x 4,7 geprobeerd. Dit trok 16,5 Amp. Dat is toch wel wat beter voor mijn 18 Amp regelaar;)
Ook geeft deze combo meer als voldoende trust om je lekker te kunnen uitleven met de Parkmaster. Ik denk dat je bij wat rustiger weer je met half gas al voldoende uit de voeten kan komen.

DSCN8442.jpg

Nog een laatste foto van de Parkmaster samen met een model van Marcel op de foto.

DSCN8452.jpg

Zodra het een beetje beter weer is en ik het kistje wat beter ken zal ik eens een video maken.

En nu op naar de volgende spuitklus. (Hmmm… een Groningse vlag spuiten)

Okee,

je vertelde dat je aan het kijken was naar zippy 1200 mah accus. Zijn dat dan de zippy-H cellen. Ik wil namelijk in deze kist de volgende setup gaan gebruiken:

Motor:Hobbycity Online R/C Hobby Store : Turnigy 2217 20turn 860kv 22A Outrunner $19.79
Regelaar: Hobbycity Online R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 18amp Speed Controller $15.95
Accu: Hobbycity Online R/C Hobby Store : ZIPPY 1000mAh 3S1P 20C $11.20
Servos: Hobbycity Online R/C Hobby Store : HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo $3.65
Ontvanger: ACT DSL 4 (4,5 gram)

is dit een goede setup om te gebruiken??

Ik denk dat de componente wel bruikbaar zijn die je hebt gepost.

De accu die ik bedoelde is deze:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : ZIPPY-H 1200mAh 3S1P 30-40C Lipoly Pack $25.95

Maar eerst ga ik de 1000 mAh pakketjes nog proberen bij windstil weer. Als die voldoende vliegtijd geven dan denk ik dat ik die nog een paar aanschaf.

Hoi Jeroen, hoi allemaal,

@Jeroen: Mooie ParkMaster / spuitwerk, mijn complimenten! ;)

Ben er ook 1 aan 't bouwen, moet (van coach Derk) beetje blijven oefenen :D

IMG_0169Large.jpg

Ruwbouw klaar, geschuurd, wel al met rudderhoorntjes er in: 232 gram.
Stickers zijn wel erg zwaar, dus tot nu toe minimalistisch toegepast en dat is al 10 gram!

Setup (in bestelling):

- Motortje Hyperion W-E2215-22T 58 gram 914 KV i.c.m. APC Slowfly 11 X 4.7op 3S lipo 16A continu en 19A kortstondig.
- Ontvanger AR6100 2.4 GHz 4 gram
- (digitale) Servo's: Hyperion DS11SCB 10 gram per stuk
- 3S1000 Zippy lipo's 83 gram
- Prop WES 11 X 5 incl. propadapter 10 gram
- 32 AWG lichte servo verlengsnoeren 12 gram
- Regelaar Hyperion 25A 22 gram

Hoop zo rond de 460 gram vliegklaar uit te komen, er kunnen evt nog LM Loong Max Lipo's 3S800 20C in, dan rond de 440 gram vliegklaar.

Waar blijft die postbode nou ? ;) :D

M.v.g,

Koen

...Zullen we een ParkMaster meeting houden op het Holiday event? ;)

Romp afgeplakt zodat alleen cockpit nog te zien is en dan flink spuiten met spuitbus zwart ;)

De lengtes van servo tot ontvanger gemeten zijn als volgt:

Rudder en Hoogte --> 40cm
Ailerons --> beide 30 cm
Regelaar --> 30 cm

Draaddikte gewoon standaard houden.

Beter geen verlengsnoertjes gebruiken maar gewoon een kabeltje er tussen solderen..

Hoi allemaal,

Hij is klaar voor maiden :D
...aleen de wind en regen werken niet mee vandaag ;)

Weegt nu vliegklaar (met tijdelijke accu, oude 3S740 van 64 gram, met (waarschijnlijk) tijdelijke AXI 2217/16 i.c.m. APC Slowfly 10 X 4.7) 456 gram.

Als de postbode van de week komt gaat er een 3S1000 lipo, de Hyperion E-2215 914 KV en WES 10 X 5 in, dan vliegklaar 458 gram.

Eerst maar eens vliegen, voelen hoe "licht" ie vliegt en of dat lekker is voordat ik er nog enkele tientallen grammen aan stickers bijplak, want nog wel wat kaal zo...

IMG_0172Large.jpg

IMG_0173Large.jpg

Gisterenavond laat ging de wind liggen, dus maar even op grasveldje vlakbij m'n huis ingevlogen.
Had CG op ongeveer 115mm van leading edge, alle roeren zo'n 40 graden uitslag, 70% expo op rol en 60 op zowel hoogte als richting.
1e vlucht vloog ie als een dweil, dacht "wat een dwarrel, waardeloos", landen, bleek richtingroer bijna helemaal los te zitten, zat nog maar op 1 van de 4 scharniertjes paar mm vast ;)

Tsja, lijmen is ook een kunst, naar huis, lijmen, 2e vlucht, vloog lekker strak, kan er redelijk langzaam mee vliegen door redelijk lage vleugelbelasting, prophangen is een eitje en vanuit prophang vol gas als een Ferrari "senkrecht ohne ende", zeer indrukwekkend.
Ik kan er niet zoals met een indoorkistje (Clik! van 118 gram) zeer langzaam vliegend met veel rudder een bochtje mee maken, dan gaat ie wel beetje wiebelen met z'n vleugels, maar met dotje gas weer verholpen.
De ParkMaster zou eigenlijk voor een klein parkje m.i. rond of onder de 4 ons vliegklaar moeten zijn. Maar goed, dit is een zeer persoonlijke voorkeur.
Mijne is nu 458, "fabrieksopgave" 525.
Met bestelde motortje die van de week komt en huidige accu's en WES prop kom ik op ongeveer 436 gram.

Vliegeigenschappen lijken veel op een Ikarus Extrema shockflyer van ongeveer 150 gram, maar dan iets goedmoediger en minder nerveus, prima dus, maar zo'n shocky vind ik 120 - 130gram vliegklaar nou eenmaal leuker :D
Als je 'm rond 500 gram vliegklaar hebt dan zal ie denk ik vliegen als een Ikarus Extrema shockflyer van ongeveer 170 gram.
Oh ja, die nieuwe 10 grams Hyperion digiservo's zijn prima, goede nulstelling, snel en nauwkeurig.
Tsja, voor de rest nog nauwelijks getrimd, kan nog weinig zeggen over couplings etc, eerst nog maar eens paar keer vliegen en goed aftrimmen.
Voorlopig geen extra stickers, iedere gram telt ;)

Kortom, fijne kist, vliegt makkelijk, lekkere 3D ragbak / speledingetje, geen nare (stall) eigenschappen, prima!

Hey Koen, leuk dat de maiden je goed is bevallen. Vandaag heb ik ook enkele vluchtjes gemaakt met de Parkmaster en het werkt zeer verslavend!
Hij zet wel ietsje door in tegenstelling tot een shockflyer. Hierdoor heb je naar een snap ook nog energie over en valt ie dus niet geheel stil zoals een shockie.

Tevens heeft Derk er ook twee vluchtjes mee gemaakt en het kisje eens goed aan de tand gevoeld. Het filmpje volgt nog;)

Van Dick heb ik vandaag een zippy 1200 pakketje kunnen lenen wat een perfecte accu voor dit kistje lijkt te zijn. Hiermee zijn vluchten van ca. 10 minuten 3D knupelen goed mogelijk.

Mijn conclusie tot zo ver:
Zoek je een kistje waar je het 3Den mee onder de knie wilt krijgen, niet verder zoeken maar een Parkmaster aanschaffen. Ondanks dat de Acromaster al goed presteerde overtreft de Parkmaster wederom weer alles.

No thanks mate;)

Durf het niet direct te zeggen. Ik denk dat je dan op 7 a 8 minuten komt.
Zorg wel dat je dan een accu hebt die vlotjes 20c aankan, liever zelfs iets meer bv. 30c

De prop die ik gebruik dient trouwens ook vervangen te worden. De slowfly prop kan de watjes van mijn motor niet geheel aan bij volgas. Dus liever een gewone electric flight prop

Hier een video van Jeroens Parkmaster gevlogen door Derk:
http://airtoimedia.nl/web/upload/vdVechten/parkmaster.wmv

Gisteren weer effe gevlogen, wordt steeds enthousiaster, heerlijk kistje !
Gisteren de Hyperion 2215 motor met APC slowfly 11 X 4.7 geprobeerd, veel minder power dan de AXI 2217/16.
Zometeen de AXI er weer op, de 2215 verdwijnt in archief ;)
Wanneer gaat die wind eens een paar dagen liggen :)

Jeroen, waar heb jij je CG?
en ook alleen wat right thrust? .. graadje of 1 a 1,5?

Dick / Derk: gaaf filmpje / gevlogen hoor ! :cool:

Hoi allemaal,

Net de SloterParkMaster weer even uitgelaten, met eindelijk niet zo heel veel wind.
Dit kistje begint me steeds beter te bevallen, heerlijk 3D maar ook verrassend goed in precisievliegen en vliegt heel makkelijk.
Prophangen, snaproll, vierkante, driehoekige en gewone looping, knife-edge loop, 4 punts- en slow roll, inverted stall turn, knife-edge vliegen met nauwelijks couplings, allemaal eitje en het ziet er nog strak uit ook, heerlijk!

Na diverse motoren / prop combi's uitgeprobeerd is dit m'n definitieve (*) setup:

- Motor AXI 2217/16 69,5 gram 1050 RPM/V 18A continu (22A 60 sec)
- Prop APC Slowfly 11 X 4.7
- Ontvanger AR6100 2.4 GHz 4 gram
- (digitale) Servo's: Hyperion DS11SCB 10 gram per stuk (prima!)
- 3S740 lipo's
- Regelaar Hyperion 25A 20 gram

(*) 4 bestelde Zippy 3S1000 's komen maar niet en alleen nog de APC E 11 X 5.5 testen...

Vliegklaar nu 464 gram
Hangt aan prop bij 45% gas
Vlieg met gemak 7 minuten met 3S740 MAh
Alleen beetje right thrust, geen up of down
Rol nu 35 graden uitslag, hoogte en richting nog steeds 40 graden
Expo ietsje minder, 60 op rol, 50 op hoogte en richting
Weinig stickers want die zijn zo zwaar...
Blokje piepschuim uit doos gesneden om accugat op te vullen
Accugat ietsje uitgesneden aan voorzijde zodat accu (immers maar 64 gram) iets naar voren geplaatst kan worden om CG te halen

Heerlijk! ;)

IMG_0174Large.jpg

IMG_0175Large.jpg

Waar ik precies het CG heb zitten weet ik zo niet. Ik heb zondag namelijk een pakketje geleend wat volgens mij zo'n 120gram weegt. Als ik die helemaal naar voren stopte in de accu uitsparing leek het behoorlijk goed te zitten. Ik heb momenteel accu's in bestelling staan, wanneer die binnen zijn zal ik het eens opmeten.
Waarschijnlijk heb ik het wat verder naar voren zitten dan jij omdat ik ietsje zwaarder ben.

Ik heb inderdaad zo,n 1,5 graad side thrust en geen down thrust. Ik ga nog wel met de down thrust wat spelen omdat ik denk dat ie een heel klein beetje up thrust moet hebben.

I'll keep you updated;)

Die gaat er ook zeker komen! Zodra ik de accu's binnen heb ga ik er mee aan de gang.
Derk maak je borst maar vast nat;)

Hallo Alexzzz,

Op de Park Master zit een Strecker 260.10LU. Zoals je op het filmpje kunt zien is deze uitstekend geschikt voor de Park Master.
Verdere setup:
Regelaar 30 A Turnigy.
Servo's 4X HD-2216 HB en 1X HD-2216 MG.
Ontvanger Spektrum AR 6100.
Accu's Flightpower 3S 1345.

Het gewicht van de Park Master is 550 gram.

Groeten,
Dick

Hallo Alexzzz,

Wij gebruiken een APC 10 X 5E.
De Park Master is inderdaat minder windgevoelig dan een Shockflyer.

Groeten,
Dick.

Heb ook een Parkmaster.

Set-up:

Himax moter (origineel)
prop APC slowfly 11x4,7
CC-35 regelaar
Accu: flightpower 1800mA
servo's; Hitec, de carbon geared.

Vanavond 2 vluchtjes gemaakt, en ging eigenlijk super.
Ik heb wel mijn accu zo'n 13mm naar voren gebracht, vloog aanmerkelijk beter.
Vluchtduur is bijna 12 min.
Van de iets zwaardere accu trekt de Parkmaster zich weinig aan, hij gaat lekker door alle figuren, met het iets meer aan massa.
Ik heb hem ook voorzien van een staartwiel,, wel zo leuk.
Side thrust ca. 1,5 graad
geen down of uptrhust.
Definitive afstellingen moet ik nog mee experimenteren.
Torqen gaat met half gas.
Knife edge loopings gaan eindelijk..........
Lekker trainings kistje voor op vakantie of natuurlijk voor in het park.
Parkmaster mag altijd.
Ik heb ook nog de Superzoom 4D, en ze doen niet zo veel voor elkaar onder.
Overigings, al mijn Multiplex schuim vliegt erg goed.
Acromaster-Gemini-Funjet-Parkmaster en Easyglider

ik heb mijn parkmaster bijna af, maar ik blijf met een paar vragen zitten.

Ik vind het rudder niet heel stevig, moet dat nog verstevigd worden, of vliegen jullie er mee volgens de handleiding.

Ik zie in het filmpje van derk, dat hij nog een carbon kruis op de vleugel heeft gemaakt, en een extra carbon staaf in bij het hoogteroer heeft geplaats. Is dit echt nodig of een extra zekerheid dat hij niet breekt met derks vliegstijl:D

Die verstagingen van Carbon zullen niet zijn omdat hij anders zou breken, maar om de torsie die het ding kennelijk nog had, eruit te halen. Dat zijn dingen die, populair gezegd, jij en ik misschien niet zullen merken, maar Derk wel.

De gehele uitslag 90mm, dus van geheel links naar geheel rechts.

Ik zou op dat punt niet teveel naar de handleiding kijken, rudder gewoon zo maken dat je de mechanisch maximale uitslag kunt halen.

Ik heb geprobeerd om mechanisch zo'n groot mogelijke uitslagen zonder spelling te krijgen op alle roeren. Het beste is om dan meteen een dual rate in te stellen voor je hoogte en rolroeren. Zet de dual rate op circa 50%.
Je rudder lijkt erg groot in verhouding, echter is het zo dat de hele romp een groot oppervlakte heeft. De parkmaster vraagt dus om een groot rudder om hem van richting te laten veranderen.
Kijk maar eens naar de clik, daar zit ook een ontzettend groot rudder aan terwijl die niet extreem effectief is.

Tevens is het aan te raden om exponentieel in te stellen. Denk daarbij aan ongeveer 50% bij grote uitslagen. De rest moet je gewoon naar je eigen wensen instellen.

Derk (en familie), hoe hebben jullie de strepen op het toestel gemaakt? Met stiften of met verf(spray)

ok, ik heb namelijk mijn cockpit gedaan met zwarte edding 3000 en ik moest toch een aantal keren opnieuwe stiften om het goed dekkend te krijgen. Welk merk stiften heeft derk gebruikt?

EDIT:
edding stiften heb ik hier op voorraad, ik zit nu te twijfelen om te gaan stiften ipv stickers te plakken, om het gewicht laag te houden.

Om een mooie dekking te krijgen kun je ook het Edding inkt in potjes kopen en dan met een kwast er op verfen. Dit gaat sneller en dekt vrij goed. Hier mijn Acromaster geheel gedaan met Edding stiften.

acromaster2.jpg

Mvg,

Ik zou het nog eens met een kwastje proberen, werkt goed vind ik.

Mvg,

bedoel je die lange sleuven??

In de doos zit een heel lang stuk glasvezelkabel, deze moet je in een bepaalde lengte afknippen, deze lijm je dan vervolgens in de sleuven (aan de boven en onderkant van de vleugel en stabilo) en aan beiden kanten van de romp. Ook bij de motor wordt er een versteviging gemaakt dmv deze glasvezelkabel.

Werkt heel goed, had niet verwacht dat de vleugel er zo stijf van zou worden

Ik heb vanmiddag mijn Parkmaster 3D in elkaar geplakt, en zag in vleugel, romp en stabilo voorbewerkte sleuven zitten. Volgens mij is het raadzaam om hierin koolstof stagen te zetten om de onderdelen á la shocky af te steunen. Heeft iemand hier al ervaring mee opgedaan? en zo ja, welke diameter moeten deze staven krijgen?

Hoi Fabian,

nee, de uitsparingen in de romp onder de vleugel en stabilo en in stabilo en vleugel is waar ik op doelde.

kan je gebruiken, maar is niet nodig.

Derk heeft het bij de vleugels gedaan, bij de staart weet ik het niet zeker.

Ik vlieg zonder en het is voor mij stevig genoeg hoor, maar als je echt al je trilling etc. wil kwijtraken kun je het wel doen. Het is een funkistje, dus mij maakt het niet zoveel uit, Ook jeroen vliegt zonder de extra verstevigingen en daniel volgens mij ook ook, allebei zijn er tevreden mee.

Ja klopt ik vlieg ook zonder, dat is stevig genoeg.

Mvg,

ik vlieg zelf de parkmaster met zo'n 2217/20 turnigy motor met een 11*5,5 APC. Heeft een redelijke pull out en de snelheid zit er ook goed in. Mijn motortje is nu kapot (as is gebroken bij het proberen door een tunneltje te vliegen...).

Er is van die turnigy 2217 serie ook een /16 versie, deze heeft een opgegeven kv van 1050, dus wellicht dat deze beter presteerd op een parkmaster dan de /20

Ik zoek dus ook een nieuwe motor. Welke SK motor zou je dan moeten nemen Niek?

Hey Bas,

Stop met zoeken en schaf dit motortje aan.
Hobbycity Online R/C Hobby Store : KD A22-15M Brushless Outrunner Motor $17.28

Ik heb deze voor een maat van me besteld voor op zijn Parkmaster en deze doet het net zo goed of zelfs beter dan mijn dure AXI. Als ik dat eerder had geweten had ik ook zeker gekozen voor deze motor. Als prop een APC-e 9 x 5 en ongeveer een 18 amp regelaar is voldoende.

Als servo's moet je toch minimaal een stelkracht van ca. 1,2 ~ 1,5 kilo hebben. Het is ook aan te raden om dan servo's te gebruiken met metalen tandwielen.

Geen idee, dat zou je moeten nameten. Echter werkt de combinatie met de 9 x 5e prima voor een Parkmaster en zou ik daar dus niet verder mee experimenteren.

Kistje is te lijmen met gewone secondelijm hoor, veel mensen hebben het over de "groene" zap. Ik heb bison secondelijm geprobeerd en dat werkt ook goed.

Ik twijfel nu ook nog steeds tussen motoren:D.
Of de 2217/20 die ik dus al had
of de 2217/16 vanwege goede ervaringen en meer thrust
of de KDA-22-50 vanwege aanraden van Jeroen.

@Jeroen
Weet jij of Frank (LT.lowandfast) de motormount op de parkmaster moest aanpassen om die KDA erop te kunnen zetten? Want de 2217 motor pas nu perfect op de mount bij mij, dus zijn de afstanden van de schroefgaten van de KDA bijna gelijk aan die van de motormount

Mooi, daar heb ik nog een aantal flesjes van liggen.

Ja, de motor, mmmm de kda22-15m weegt 67gram

Dit spreekt me ook wel aan :

9x6 APC-E (3 cells: 18A, 190W, 850g, 49mph, 8600rpm)
10x5 APC-E (3 cells: 19A, 200W, 1000g, 40mph, 8400rpm)

Een kilo trekkracht bij 19A

De 2217/16 :

11.81V , 10x5e APC Prop , 19.3 Amps , 43oz of thrust , 225 Watts
43oz = 1200gram
(gemeten door een gebruiker)

Ik bestel trouwens gelijk een reserve asje mee. Je weet maar nooit ....

Bas

er zit bij die kda een reserve as bij:) Lees de revieuws maar.

welke motor ga je nou nemen yeti?

ik weet het echt nog niet...

Ik heb die 2217/20 gehad. daar kon ik +- 10 minuten vliegen, dus niet veel volgas met een 11*5,5 prop en een 3s1000. Dus +-7A contiunue, dat is best weinig vind ik. Volgas zat ik ongeveer op 11A, maar dat zou ik dus verkeerd gemeten kunnen hebben (ik heb geen amperetang, dus met een multimeter tussen motor en regelaar gemeten)

de 2217/16 heeft precies dezelfde afmeting en kan ik dus makkelijk op mijn motormount monteren. Ik weet niet of de afstand tussen de schroefgaten bij de KDA bijna hetzelfde is, want anders kan ik beter die 2217/16 met een 10*5 prop nemen.

De KDA is wel weer wat lichter en je hebt een kleinere prop nodig, daar kun je dus wel een paar grammen op besparen:lol:

@Bas,

Ik zou niet voor die HXT servo's gaan. Die hebben naar wat meer vluchten niet meer zo'n goede nul stelling meer. Ik gebruik die altijd in mijn swiftjes en moet die dan in een seizoen wel een of twee keer wissellen.

Als je de KDA neemt kan het gewicht niet zo'n kwaad hoor. Immers is de voorgeschreven motor van multiplex ook rond de 70gram meen ik. Ik zou eerder kijken of je niet een ander lipo pakket kan gebruiken.

@Fabian.

De KDA kun je zo op de parkmaster schroeven. Dit is dan wel maar met twee schroeven maar dat is goed zat.

bedankt jeroen, de andere gaten voor de schroeven had ik toch al groter gemaakt, dus wellicht past die KDA alsnog met alle 4 de schroeven:).

Echter lijkt het wel alsof de 2217/16 beter presteerd bij een even groot stroomverbruik (200 gram meer pull en maar 0,5A meer, maarjah dat zijn gebruikersmeting en die lopen nog wel eens uiteen). Ik ga dus maar voor de KDA, die meting vertrouw ik namelijk wel:)

Even de spullen bestellen:D

Ik heb tot nu toe geen last van een slechte nulstelling bij mijn HXT900 servo's, als ze een keertje minder worden, welke servo's raad je dan aan?

Ik denk eraan om die KDA dus te nemen

1000 gram trust op een kist van +-510-540 gram (afhankelijk van accu dus). Motortje is ietsjes lichter dan de 2217/16 en dat vind ik ook wel handig.

Maar even over de specs bij die KDA, daar staat operating amps 6-16A en piek tot 20A, dan moet je dus heel goed oppassen dat je niet te lang volgas vliegt, of kan de motor die 19A makkelijk aan?

daar heb je inderdaad een goed punt, jeroen kan dat denk ik goed inschatten.

Ik ga toch maar voor de 2217/16, omdat de as daarvan iets dikker is en ik daarvoor al een collet prop adaptor heb. De 2217/20 beviel mij prima en ik denk dat de 2217/16 door nét dat beetje extra power me weer ietsjes beter bevalt.

Ik ga een APC-E 10*5 gebruiken, welke doe jij op de KDA?

mijn berekende waarden in drivecalc zijn dan bij 11,3V:
9049 toeren
21,9A
1208 g thrust (vraag me af hoe snel hij uit een hover gaat)
snelheid 54 km/h
Power in 248,0
Power out 168,1
Efficiency 67,8%

Zou dit dan een goede combo zijn op de parkmaster? (maar 330W per kg..)

Welke prop, tja dat wordt even experimenteren.

Handig dat de 2217/16 in drivecalc zit, de KDA zal er net niet in zitten, of wel ?

330W/kg, men zegt vaak 500W/kg, maar ja, hoe gek moet je het maken ... vraag het aan een amerikaan en die wilt 1000 W/kg ....

Bas

de KDA zit ook in drivecalc:D.

Ik ga voor de 2217/16 omdat mn motormount dan precies past en ik er al een propadapter voor heb. Ook vind ik de bijgeleverde accesoireset heel handig.

Jeetje, wat een hoop theoretisch geneuzel;)
Ik denk dat zulk soort calculators vaak niet stroken met de praktijk. Veel belangrijker is het gas management en de gebruikte accu.
Ik had al lang een motor besteld desnoods allebei, voor die 15 euro meer.

p.s. op de KDA geen 9*6 zetten maar een 9*5

Succes met jullie beslissing:)

Enfin, de motoren ontlopen elkaar alleen op efficiency, zie hieronder .
Trekkrachten zijn praktisch hetzelfde.
De AXI levert het minste vermogen aan de prop. De KDA het meeste maar die heeft het slechtste rendement met maar 64%.
De Turnigy is het beste compromis , dus nu maar bestellen !

115048fe304c01b62.jpg

115048fe31fa1b9f2.jpg

115048fe304c44dab.jpg

115048fe304c95353.jpg

Enfin,
gisteren aan de parkmaster begonnen met bouwen.
Het viel me gelijk op hoe netjes alle delen in de doos zitten, ze zitten dus allemaal apart in een houder van elapor, zodat de kans op schade tijdens transport (transploft …) minimaal is.
Verder zijn alle delen netjes recht, dat heb ik wel eens anders gezien. De bouwbeschrijving is goed doordacht er staat zelfs in hoe je het model kunt afregelen, voor een neutraal vlieggedrag, geweldig !
Het inlijmen van de glasfiber-achtige draad , die gebruikt wordt om de vleugels en de romp te verstijven werkt echt ! Dat had ik niet verwacht. Dit was vooral goed te merken bij het stabilo, dat vrij dun en slap was voor het inlijmen van de draad. Daarna werd het 'zo stevig als een plankje' .

In de motorsteundelen die op de romp komen te zitten heb ik wat kleine gaatjes geboord, zodat de lijm er goed tussen kan gaan zitten zonder dat het de boel verzwakt. Datzelfde heb ik gedaan met de houder voor het landingsgestel. De motormount is trouwens wel erg zwaar uitgevoerd, die ga ik misschien ook nog wel aanpassen, alle beetjes helpen …

Alles past tot nu toe uitstekend en ondanks dat ik nog niet klaar ben moet ik zeggen dat multiplex weer een uitstekend staaltje vakmanschap heeft geleverd. De kit is niet goedkoop, maar het is het echt waard. Alle onderdelen zitten erbij, goed doordacht, dus ook snel te bouwen.

Ik zag in de onderkant van de vleugels en aan de onderzijde van de romp uitsparingen voor een versteviging van romp naar vleugel. Zo te zien kunnen er 2 koolstofstaafjes van romp naar elke vleugel geplaatst worden. Echter zitten deze koolstofstaafjes niet in de kit. Misschien niet nodig ? Is er al iemand die dit wel heeft gedaan, het hoeft bijna niks te wegen en koppelt de vleugel (nog) beter aan de romp.

wordt vervolgd …

Bas

ik vlieg zonder dat extra carbonstaafje, jeroen en daniel eveneens niet. Volgens mij bijna iedereen die in dit draadje een parkmaster heeft gebruikt de extra carbonverstevegingen niet (zijn niet bijgeleverd inderdaad). Alleen van derk weet ik dat hij wel carbon heeft gebruikt, ook bij het hoogteroer. Voor de normale vlieger is de glasvezelkabel opzich genoeg.

proficiat met je maiden !

Heb je de pootbekleding ALLEEN met de staaldraad verlijmd ? Volgens de manual was dat namelijk wel de bedoeling omdat anders het staaldraad niet kan buigen als je het het elapor ook aan de romp lijmt.

Bas

Yup. Wel zat er 0 ruimte tussen de pootbekleding en de romp. Dat gaat nu veranderen in 5 mm. ruimte. Tevens zet in na verlijmen nog wat rest elapor in de gleuf om de draad te klemmen. Dat zou m.i. moeten werken.

zo, ik ben weer wat verder gekomen.
Hoef alleen nog de vleugel+ hoogteroer, het stabilo en richtingsroer erin te lijmen. (electronika is nog niet binnen)

Voordat ik dat erin lijm heb ik eerst nog mbv edding stiften wat patroontjes getekend, was wel een heel werk, maar hij ziet er wel een stuk beter uit, met iets meer fantasie dan de bijgeleverde stickers.

Ik vraag me af of ik er goed aan doe om er een soort transparante coating overheen te spuiten om de kleuren wat meer op te laten leven, ze zijn nu een beetje dof.
Heeft iemand daar ervaring mee ? Jeroen, bijvoorbeeld .
Lopen de kleuren dan niet uit ?

Bas

ik heb op sommige plekjes dus wat doorzichtig plak covering gebruikt (van die bijgeleverde stickerplaat), de kleur komt dan wel wat beter over, maar een paar keer overstiften kan ook helpen

Daniel heeft ervaring met edding 3000 op elapor, ik zou het hem nog eens vragen:)

Creatief met kurk, ehhh elapor !
Enfin, zover ben ik dus .....

1150490767f0510e8.jpg

1150490767f0c95d2.jpg

1150490767f1191fa.jpg

11504907680975dfd.jpg

dat is bijna dezelfde motor als de 2217/16 van hobbycity (Die 2e). Zeer goede motor trouwens. een 10*5 prop erop en je maakt wat mee:D

Heb trouwens met mijn 2217/16 gevlogen met een 10*5 APC prop, wat een POWER. Zeker een aanrader. Jammergenoeg is er denk ik bij mij een klein productiefoutje in de motor, bij weinig gas maakt hij wat meer geluid dan mijn vorige 2217/20 motor. Maar de 2217/16 is zeker een sterke motor.

Ik heb niet lang kunnen vliegen, want mn accu was leeg, maar ik kan je zeggen dat de pull extreem is, met mijn vorige motor bij een volgas snap niks aan de hand, nu zat de accu een beetje los... Dus wel opletten:D

ach, dan maar eerlijk zijn:D. Motor trilde los, en daardoor maakte hij dus bij volgas die rotherrie. Maar nadat ik de schroefjes op een andere plek had gezet(thuis dus), was het geluid een stuk minder:D

Toestel is nog helemaal heel hoor, de parkmaster kan nog redelijk goed zweven:D. Dat elapor gaat met steeds meer bevallen:). ALs het een shock was geweest, moest ik allang een nieuwe bouwen:lol:

De parkmaster kun je het beste met een beetje vaart aan de grond zetten zodat hij een beetje uitrolt. Wel zorgen dat je dan dus heel voorzichtig het gras raakt in het begin. Hierdoor gaat hij dan ook niet op zijn neus staan.

maar dat het landingsgestel niet zo stevig is staat als een paal boven water.

Zojuist voor de parkmaster zo opgelost:

Plaatje 90 graden gekanteld. Op vliegtuigtriplex gelijmd. en met een paar satehprikkers verankerd. Verenstaal zodanig verbogen dat wielen meer naar voren staan zodat er makkelijker met wat power erop geland kan worden.

Bij de Acromaster heb ik gewoon een halve mm dikker staal nogmaals gebogen en dat iets meer naar voren gebogen zodat ook zals Jeroen al zei er met wt vaart en power er op geland kan worden. Dit gaat nu al vele vluchten in hoog nat gras goed.

Enfin, afgelopen dagen alle electronika binnen gekregen en ingebouwd, alleen de apc 10x5 moet nog komen.
De HXT-900 servo's vind ik erg snel. De regelaar ziet er prima uit en de turnigy 2217-16 motor is niet supermooi afgewerkt, maar hopelijk doet hij het wel goed.
Als je ziet wat er allemaal bij de motor bijgeleverd word kun je dat haast niet geloven voor 17U$ !
Vliegklaar gewicht met 3s 1500 Kokam zonder prop = 500gram. Niet slecht dus.

Hier de foto's :

11504910b7e033fb8.jpg

11504910b7e072fde.jpg

11504910b7e0aaaf6.jpg

11504910b81493cb4.jpg

11504910b814c9859.jpg

11504910b815076e8.jpg

11504910b8358c640.jpg

11504910b83559ed2.jpg

11504910b8352bf49.jpg

11504910b85142eed.jpg

11504910b85181145.jpg

11504910b851c03e5.jpg

11504910b869aa3a3.jpg

11504910b869d7e13.jpg

servo's HS65. Verder de standaard set.
440gr zonder accu.
540gr met 950 mAh Multiplex
550gr met FP 1250

best zware setup die aeolian motor.. 85 gram motor. een 2217/20 is een goede keuze.

Die 2217/16 is wel leuk, maar het vliegt niet zo lekker, gewoon teveel power. Ik ben op een klein stukje volgas door de krachten de motor kwijtgeraakt. De 2217/20 is gewoon uitermate geschikt voor de parkmaster. met een APC 11*5,5

De KDA motor die Jeroen aanraad ken ik niet, maar wellicht dat ik die nog een keer ga proberen.

Mijn 2217/16 motor gaat de verzamelkast in. Lijkt me leuker voor een balsakistje van 600-700 gram.

een parkmaster kan met de 2217/16 wel aanzienlijke SNELLE snelheden halen. Ofwel, goed opletten dat je niet teveel gas gebruikt.

de 2217/20 vind ik gewoon fijner vliegen, je hebt genoeg power om goed uit de voeten te komen, en de snelheden op volgas zijn gewoon goed.

Met de 2217/16 moet je gewoon goed opletten met je gas, want in een wat sneller snap is mijn accu al een keer uit de tray geschoten:)

Yup, ook 100% mijn ervaring. Ik kan 'm iedereen die wat "wilder" vliegt aanraden.

Het was me met mijn andere kisten nog niet gelukt om positieve- en negatieve meskantloopings te vliegen. Met deze Parkmaster lukt me dat zonder klotsende oksels.
Ik vind 't een fijne kist om de normale kunstvlucht figuren mee te oefenen op een klein budget en in een kleine ruimte.
Het 3D vliegen laat ik maar aan me voorbij gaan. Ik kan mentaal de omschakeling naar helikopterfiguren met een vaste vleugel toestel maar niet maken ;-)

ikzelf vind de parkmaster een superfijn toestel, geen enkele narigheid, sterk genoeg om wat dingen meet te proberen die je met een "echte" kist niet zal doen.

ja de 9x5 kan ik op de 18amp castle creations regelaar die ik heb, een 25amp regelaar heb ik ook nog liggen... waarom grotere prop, ik weet het niet... meer propwash op de roeren?? ik lees dat met een 10x4,7 men ook 15/16amp trekt. nu nog servokes en lipokes zoeken:)
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Vigor Servo .12sec / 1.8kg / 9g

dat zijn mooie servos eclipse:D

Ik gebruik zelf op alle roeren die blauwe 9 grams van hobbycity, eigenlijk helemaal niks mis mee, al zou ik op rudder een andere servo zetten die wat meer power heeft.

de hxt 9grams dan, ik lees dat er sommige ze zouden vervangen, ikzelf heb die van towerpro, vind ik eigenlijk wel goed...de vigors zijn wel uitverkocht hmmm
3hxt's dan en een iets zwaardere op richting, ik kan ze dan nog altijd vernieuwen he:p

de lipokes 1000mah zippy 3cell staat ook op 0 dus effe wachten tot ze terug op stock zijn, bestel ik ze gelijk met de 8cellen 4150 mah voor de funtana

towerpro=hxt...

heb een keer een hxt 9 grammer opengemaakt, zat er een stikkertje van towerpro aan de binnenkant;)

Die indruk had ik ook een tijdje; ik kocht altijd die 5 grams towerpro servo's voor indoor, en heb nu bij HC de HXT500 gekocht, ik zie en merk geen verschil, behalve de prijs; 3.50 dollar ipv 8 euro....

Grt.

Ben aub voorzichtig met elapor als je het gaat spuiten met iets anders dan watergedragen verf. Tip van MPX zelf, nooit het model schuren! Je schuurt dan de huid van de cellen kapot waardoor het schuim veel zwakker wordt, de sterkte zit nl vooral in de buitenste laag van het materiaal.
MPX heeft een speciale primer voor elapor waardoor je goede hechting zou krijgen zonder te schuren.

Hansa procolor. Ik behandel het oppervlak eerst met glassex, dan een laagje alround grondverf voor airbrush en dan de kleur.

Vanmiddag heb ik gevlogen met de parkmaster één woord: WAANZINNIG!!

Het ziet er allemaal schitterend uit die geairbrushte toestellen ,helaas ben ik niet in de mogelijkheid om te spuiten i.v.m. de nevel die onstaat ,maar goed ik heb hem dus ook nu en ga hem van het weekende in elkaar zetten ,maar gebruik wel de orginele stickers ,de setup is 9gr digitale servo's van corona ,de aanbevolen 3s1p 1000mA accu en een 30 Amp BEC-regelaar de motor is een hacker copy KDA-20-22L

Een bouwdraadje is eigelijk niet nodig ,de beschrijving is duidelijk en overzichtelijk ,maar ik ben wel enorm benieuwd hoe hij vliegt ,laten we hopen op mooi weer zondag.

Aan een ieder veel vliegplezier Grtz. cees

Voor $0,99 is hij erg goed. :-) Heb hem wel een beetje moeten ballanceren, maar dat heb ik tot nu toe bij alle props van deze size gehad. Met deze prop op de gebruikte motor gaat de parkmaster in een rotgang recht omhoog bij vol gas. :-P

Ehm... 10x4.7 is volgens mij geen 11x5 ;-) Misschien is een 9x4,7 ook genoeg. Moeten we nog proberen.

Tsja, en als het motortje het begeeft, dan kopen we gewoon een nieuwe.

ok, ik ben nu net begonnen met bouwen

ik zit nu even met een vraag, ik heb nu de glasvezels in het hoogteroer gelijmd, wow dat is sterk!
het roerhoorntje zit er ook in, ik ben nu bezig met de scharnieren.
als ik het hoogteroer met dat kleine stuk tegen elkaar druk, kan hij niet 45 graden bewegen. (dus in totaal 90 graden uiteraard)
als ik dat doe dan gaan de scharniertjes ietsjes eruit, dan zit er ongeveer 1 a 2 mm tussen het roer en dat andere deel, hoeeel mm moet dat zijn? tegen elkaar kan niet want
dan kan hij maar iets van 20 graden bewegen (40 in totaal dus)

hoeveel mm moet tussen het roer en het andere deel (dan ook meteen voor de rudder en de rol)

ike

Propsaver is meer voor shockflyers. Vanaf dit soort vermogens (parkmaster) zou ik dat niet meer willen en durven gebruiken....

Grt.

ik zou niet de velcro gebruiken. Het dat gedaan, maar dan is het een rotwerk om hem weer los te krijgen.. ALs je wat van dat schuim uit de doos pakt kun je hem daarmee vastklemmen.

nog de motor en landingsgestel erop en ready.. maar nu zijn de vijskes te kort voor de motor op de motorplaat vast te zetten. hoe zetten jullie de lipo vast? gewoon die velcro die erbij geleverd is?? greetzz

jops, ik ben met volgas en 10*5 prop mn neus kwijtgeraakt op de parkmaster met de 2217-16 motor. Beter kleinere prop erop zetten als je toch die motor hebt:D

die 4 kleine schroefjes zijn ervoor om side-thrsut en evt. downthrust aan te brengen

Gewoon wat indraaien, en je zie dat je motorke een beetje schuiner/schever gaat staan

servo's

4x hxt 9grams
turnigy 25amp regelaar
motor de KDA die jeroen voorscrijft
prop een 10x5( 9x5 voldoende volgens jeroen)
corona ontvanger 8kanaals
en 3cell lipo 1000mah zippy 25-35c

Erg mooi inderdaad:worship:

Heb de mijne maar een beetje gestift, maiden moet nog steeds plaatsvinden....pestweer....afgelopen zaterdag helaas andere verplichtingen....hopen op beter weer

Parkmaster.jpg

@Awol

welke motor heb jij erop zitten?

Ikzelf moet even een nieuw motortje bestellen, asje is krom namelijk. Twijfel(alweer) welke motor ik ga nemen. Ik had de 2217/20 en heb een korte tijd ook de 2217/16 gebruikt. Misschien nu maar eens de KDA een kans geven?

ik heb de kda die hier genoemd werd... ik vlieg met een 9x6 power zat....

2F@st4U.:[BE]:.;1157407 zei:
lege gewichten kan ik niet over meespreken ... ma die KDA is echt niet te overtreffen in mijn ogen.

Vlieg hem nu met 10*4,7 ma dat is misschien wel iets te veel van het goede (1 vluchtje)... mogelijk toch ook maar eens een 9*6 proberen. Hopelijk kunnen we morgenvoormiddag nog wat testen. :D

2F@st4U.:[BE]:.;1157650 zei:
Hebben de toppers down, side thrust ingesteld met de bijgeleverde vijsjes ???

De mijne gaat al snel met de neus de hoogte in als ik wat gas geef.

En het fenomeen van Eclipse86 ken ik ondertussen ook, als hij wegvalt uit een hover is het naar links.

Maar voor de rest super tevreden. :-)

mijn fenomeen is opgelost hoor... heb wat met die side en down trust gespeelt(wat geminderd) en gaat nu perfect... het enige waar ik last van heb is na veel snaprols of heftige figuren komen de kevlar buisjes soms her en der los... drupke ca lost dat terug op.:p

2F@st4U.:[BE]:.;1157690 zei:
dat van die kevlar/glas strengen die los komen heb ik ook al gemerkt. Maar bedankt voor de info alvast ... zal ik ook eens met de bijgeleverde vijsjes beginnen prullen.

Greetz

Ik heb op zicht wat down en side thrust ingesteld..
rechts boven ong. 1mm ruimte gelaten en linksboven en rechts onder de helft. links onder zit er tegenaan.
En ik heb ook al enkele malen de strips aan de zijkanten moeten herlijmen..

Prop en as zitten nog steeds vast Alexzz :D

mijn setup:
alles van HC

4x hxt 900 servo's
30A plusch regelaar turnigy (tijdelijk, wordt 25A plush)
2217-20 motor van turnigy + apc style 11x5.5 prop (gebalanceerd)
1000 mah 3s1p lipo's (kan ook 1300 mah)
als ontvanger jeti rex 5 mpd (wel duur maja, had ik ooit een keer gekocht)

zaterdag wordt hij opnieuw ingevlogen. ik had namlijk een crash vanwege cut-off van towerpro regelaar

Heb al een paar dagen met m'n Parkmaster gevlogen, het kistje vliegt superrr. Het landingsgestel heb ik wel veranderd, de uitsparing daarvoor heb ik groter gemaakt zodat het schuin naar voren wijst. Het afvalstuk heb ik gebruikt om de opening weer dicht te maken. Ter versterking van het geheel heb ik er nog een laagje glasmat overheen gedaan.

De bekleding van het landingsgestel heb ik weggelaten.

pm_gear.jpg

of gewoon vliegen zonder landingsgestel en met propsaver

Setup is eergisteren aangekomen.Deels gemonteerd.Enkel nog men 25A van men Gemini gaan lenen.

Dit is de setup
KD 2217-16T 23A 1050Kv (220W) Brushless Outrunner Motor
12.5g DYS0220MG Ball Raced Metal Geared Micro servo 2kg Torque
10x7E TGS Sport Propeller

Daar ga je zeker lol mee beleven! Goede zet trouwens dat landingsgestel zo. De mijne (orgineel) mist z'n skirts al en buigt alle kanten op. Het gaat inmiddels beter met fatsoenlijk landen, het duurde even voordat ik doorhad dat je 'm met kwart gas moet landen als je hem niet op de grond wil plempen doordat ie net op een 30 cm. hoogte "dood" uit de lucht valt ;-)
Typisch trouwens, ook de gemini heeft een slap landingsgestel en daar buigt toch helemaal niks aan (altijd perfecte driepuntslandingen met dat gebakje :-))

Ik heb zojuist een Parkmaster gekocht. Heb nog een AXI 2217/12 liggen (1380 T/V). Zit te denken aan een 9x6 prop. Samen is dit ( volgens mijn geheugen ) goed voor ongeveer 20 A (met 3S).

Volgens mij kan de PM dit wel hebben aangezien de vleugels best dun zijn, dus hoge snelheden zitten er wel in.

Wat denken jullie? Ook 3D moet nog wel lukken toch?

je kunt em zelf al aardig uitrekenen. 20A x 10V = 200W. Voor 3D gaan ze geloof ik uit van 300-350W/kg, dus als je parkmaster minder dan ongeveer 600 gram weegt gaat het goed lukken.

voor 3D gingen ze 5-2 jaar geleden uit van 300-350W omdat meer redelijk lastig was al je het gewicht laag wou houden.
Nu 350W+/Kg en dan is 500W/Kg niet idioot.

En ik heb hem nu hier in huis!!!

Word wel ff opknappen, motor anders vastzetten, stabilo stijfer vastmaken, andere accu montage. Zal wel wat foto's maken van alle mod's.

Parkmaster heeft een (erg) zwakke neus..
Veel W per (halve) kg eropzetten is motor opeens in zn eentje weg..

galsvezel stokjes vervangen door 2 mm doorlopend koolstof is handig.

Zo, hij heeft z'n eerste vluchtje gemaakt, dat vliegt wel....:mrgreen::worship:
Alleen voelde het hoogteroer vaag aan, soms zo fel als ik zou willen en soms niet, volgens mij vooral bij zeer belastende figuren en normale (dus sneller dan mijn gemiddelde) snelheid.
Maar Fabian had de struts nooit gemonteerd en dat ga ik zo wel doen. Moet een hoop uitmaken, hij gaat nu iets op en neer bij volle uitslag.

Heb redelijk wat foto's gemaakt, komt een ververs verslagje.:)

Vaag op het hoogteroer? Je bedoelt bij veel wind wordt ie a.h.w. een meter of wat naar beneden gedrukt? Dit doet ie stijgend ook, maar dan omhoog?
Dan heb ik het wel over aardige wind trouwens. Verder vindt ik 'm wel aardig neutraal (al doe ik er niet mee wat jij presteert :-)).
Ik ben benieuwd of je struts gaan helpen. Vond 'm zelf al redelijk torsievrij (na het weer opnieuw verlijmen van de glasvezelstrengen in het romp middenstuk.

Neutraal was deze op dit moment nog niet, maar afstellen moet nog beginnen. Ik heb nog maar 1 vlucht gedaan.

Met vaag hoogteroer bedoel in niet dat hij in een normale rechte vlucht wat deed, maar een tipspin met gas was minder extreem dan een zonder, dat klopt niet... en zo kon ik het wel vaker merken. Of hij is te slap (dat denk ik dus), of de servo is niet sterk genoeg, of de bec is niet sterk genoeg, of...

De roerhevel van het richtingsroer heeft bij mij losgelaten. Het schuim kon de zware belasting waarschijnlijk niet aan. Ik heb hem nogmaals vastgelijmd met secondenlijm en daarna heb ik het geheel versterkt met een glasmatje aan beide zijden over de hele hoekpunt heen.

Heb gister de mijne ingevlogen:

30684a6c9d52ddbae.jpg

30684a6c9eb203087.jpg

30684a6c9ddbd564b.jpg

Hij lijkt een beetje op mijn nieuwe extra EXP;)

Groeten,
Jeroen

Afgelopen weekend mijn tweede de lucht in geholpen:
full

Keeping it simple :D

De eerste heeft het 179 vluchten uitgehouden.. in een boom gehangen.. harde crash gehad (verkeerde model).. tot drie keer toe falende aileron servo's (hxt900) waarbij twee keer de neus gebroken bij de crashlanding.. tig keer de strengen losgekomen.. aan het eind werd het meer een vliegende bonk lijm hehehe.
Maar deze is flink verstevigd en vliegt prima. Alleen nog ff wat lagertjes scoren, die maken nu het meeste lawaai. :)

Verstevigingen:
• glasmat + epoxy:
- hele neus + onderkant tot net voorbij landingsgestel bevestiging
- middenstuk vleugels + middenstuk hoogteroer
- onderkant richtingsroer (+ plastic stripje waar 'ie de grond raakt)
- aansluiting romp/onderstelschuim
• glasvezel:
- 2x overdwars tussen landingsgestel
• koolstof:
- struts bij stabilo
• extra aandacht:
- bij lijmen v/d glasvezel strengen en roerhoorntjes de activator ook goed eronder gespoten

Ik moet eigenlijk nog de voorlijsten van doorzichtige tape oid voorzien, dan kan je nog eens tegen een tak vliegen zonder dat er stukken uit gaan.
Ff kijken of ik ergens een doorzichtige transferrol kan vinden dan kan het naadloos over het rood. Gaat wel lekker glimmen dan maar goed :)

473 gram zonder lipo, 643 gram met (3s 2200)

Ja, anders moest ik zo'n eind naar achter toe uit gaan snijden.. :)
Nog vergeten te vermelden dat de bovenkant van het batterijvak ook verstevigd is met glasmat aangezien ik de lipo's er altijd tussen klem met een stukje schuim. (en maar 1x een schuivende lipo gehad op 197 vluchten)
Vliegtijd is (met huidige vliegstijl; verbuik de laatste tijd iets meer :D) ongeveer 14 minuten.. maar dan heb ik ongeveer 80% van de lipo gebruikt dus meestal stop ik iets eerder.

mijn Parkmaster is ondertussen ook klaar en heeft gevlogen...
Vlieggewicht MET lipo 3S 1300 = 480 gram

full

moet hier en daar nog een " final touch" krijgen :smile:

De Set-up :

deze motor >>>HobbyKing Online R/C Hobby Store : KD A22-15M Brushless Outrunner Motor
in combinatie met een 18 ampére regelaartje van Turnigy HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 18amp Speed Controller

en deze servootjes >>> HobbyKing Online R/C Hobby Store : BMS-371 Micro Precision Servo 1.5kg / .12sec / 8g
Deze lipo's HobbyKing Online R/C Hobby Store : ZIPPY Flightmax 1300mAh 3S1P 20C

en een APC 10 x 5 propje

Als ontvangertje : een Spektrum AR 6100 parkfly ontvanger

wees nu maar alvast blij voor de keuze van MG servo's, bij mij op het rudder heb ik 3 hxt900 kapot gekregen, daarna ovegestap op Hitec HS65MG, geen probleempjes meer:). Echter heeft de persoon die hem heeft overgekocht ook de hs65MG kunnen strippen op het rudder:P

65HB niet mg hé, vervangen met een andere 65hb die ik nog had liggen, en ook die kapot. Zit nu idd een mg servo op, diezelfde 14grams geloof ik. De rest nogsteeds hxt900 en maar 1 keer een aileronservo moeten vervangen.

o, oke, dan heb ik vergist wat erop zat. Maar op rudder kan je het best dus een MG servo gebruiken, want nylons gaan snel kapot bij de parkmaster lijkt het wel...

Als ik die reviews zo lees idd 11X4,7 hoewel ik zelf wel van wat spoed houd, en ik zou dus ook een 10X6, 10X7 zou proberen, en dan na de vlucht kijken of de motor warm word, word hij dat niet dan een 11X6.
De apc-SF kan nog net, maar ik geef op de parkmaster de voorkeur aan de houten tgy-E en apc-e kan ook prima.
Je zit alleen met een wat kleine regelaar, die kon ook wel eens heet worden, dus daar ook op letten.

Ik gebruik ook een SS regelaar, 30A geloof ik maar met een losse bec.
Voor mijn vliegstijl levert de bec van de regelaar niet genoeg stroom, merkbaar slecht reagerende roeren die vaak niet volledig bewogen. Ik heb er een losse 3A bec op gesoldeerd en dat was een wereld van verschil.
Maar omdat die reg van jou toch al klein is zou ik deze halen, wat maar iets meer kost als de losse bec.

Ik vlieg de mijne met 10x7 en dat bevalt prima

ik knip de servokabel op de helft van de lengte doomidden, en soldeer er een gepast stuk 3 aderige servokabel tussen ( wel dunne krimpkousjes niet vergeten ):rolleyes:

Dit is mijn set-up :

deze motor >>>http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...utrunner_Motor
in combinatie met een 18 ampére regelaartje van Turnigy http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...eed_Controller

en deze servootjes >>> http://www.hobbycity.com/hobbycity/s..._/_.12sec_/_8g
Deze lipo's http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=6308

en een APC 10 x 5 propje

Als ontvangertje : een Spektrum AR 6100 parkfly ontvanger

totaal vlieggewicht = 480 gram

Wel CA + Accelerator gebruiken, anders wordt het zo'n zooitje met elapor.

welke motor heb je erop zitten(vooral hoe zwaar) en welke servos zitten er in de staart.

Met een 70 gram motor en hxt900 servos achterin moest ik mijn accu 1000-1200 mah helemaal naar achteren doen in dat luikje(heb zelfs wat uitgesneden aan de achterkant)

Als je lichte motor hebt en relatief zware servo's achterin, kan het best kloppen dat je accu aardig naar voren moet.

ik zou er zeker 9 grams servo's inlijmen. De HXT900 werken in mijn pm3D prima. Het zijn beste lappen roer met grote uitslagen!
Achter in de romp moet je wel aan je gewicht denken als je #S1P 1000 mAH lipo's gebruikt en een lichte motor hebt geinstalleerd. Hier passen 13.4 gram servo's minder goed IMHO.

Dat zegt echt helemaal niks...:?

Een motor kan niet te krachtig zijn, hij kan icm een accu en prop te krachtig zijn voor je toestel, hij kan te zwaar zijn. Een motor heeft niet een bepaalde 'power' oid, het vermogen dat eruit komt en erin gaat is een combinatie van de motor zelf, de prop en de accu en (in mindere mate) de regelaar.

Ik heb een 70g 1050kv motor (erg vergelijkbaar met die jij gelinkt had dus), en met een 11X6 tgy-e houten prop en 3s1300 accu en 30A reg doet hij het erg goed op de parkmaster.

Over de servo's, Ik heb die 14g servo als rudder, en de rest hxt900, rudder bleef stuk gaan (ook met hitec 65HB) zwaartepunt is wel een probleempje, ik heb de accu (1300mah) verder naar voren geplaatst.(Mijn motor weegt zoon 70g.)
Die 13,4g servo's waren er toen nog niet, zien er prima uit kwa spec's, maar volgens de reviews niet precies... Ik zou ervan wegblijven.

Wil je ermee gaan racen ofzo, ik heb er eens een 1200kv opgezet en daarmee gaat ie gewoon echt te hard, zeker met een 10*5 prop.

Bij mij braken de vleugels ervan :mrgreen:

Ik zou persoonlijk nemen:

Hobbyking SS Series 35-40A ESC of TURNIGY Sentry 25amp Speed Controller
Turnigy 2217 20turn 860kv 22A Outrunner
HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo en eventueel een Hextronik MG-14 14g/2.2kg/0.11sec aircraft servo op je richtingsroer
Turnigy 1300mAh 3S 30C Lipo Pack
SF E-Prop 11x4.7 / 279x119.5mm w/ Adapters Black (5pcs/bag)

Als je toch gaat bestellen bij Hobby City dan zou ik voor die € 15,- fijn de 860kv mee laten komen, wat kan je gebeuren voor dat geld nietwaar :)

Neem ook een setje van die foam wielen mee, die zijn net ietsje fijner dan die piepschuim dingen die erbij zitten.

Dat was ik even vergeten, ik zou geen ca gebruiken op de Parkmaster. Ik lijm het liefst alles met constructielijm. Is wat minder mooi, en langzaam, maar super taai. Ca maakt het zo broos.

Ik heb er geen idee van, maar de mijne weegt exact 499g. :cool: Is gespoten met motip-lak.

full

heb je de motor ook al liggen??

ik raad je de motor af, veel te hoog KV.

Zoek een motor tussen de 850 en 1100 kv.

Als je nog geen motor hebt, raad ik je aan om een turnigy 2217/20 te nemen met een 11*5.5 prop. Wil je oneindig veel vermogen (zwaar overpowered) neem dan de turnigy 2217/16 met een 9*6 propellor. Ikzelf vind de /20 fijner vliegen. Regelaar die je hebt kun je gewoon gebruiken.

Lees ook even het topic door, staan meer setups in.

Pas op! Die TR 35-30 past niet tussen de opening voor je motor; de diameter is te groot.
1700kv lijkt me ook wat veel..

Ik heb zelf de "Turnigy 2217 16turn 1050kv 23A Outrunner" met een 30A esc.
Werkt prima!

ik ben nu ook met mijn 2e bezig, mijn vorige heb ik verkocht en heb ik eigenlijk altijd spijt van gehad dus heb ik weer een nieuwe gehaald. Zover ik weet is de parkmaster een van de betere in zijn klasse, en ik zou er dan gewoon weer eentje halen:D

dit is wel heel vreemd.

Ik heb bijna dezelfde setup, mijne weegt 550 gram inclusief een 1300 Mah batterij. Die van mij heb ik dan ook helemaal gespoten.

Ik heb 3hxt900 servos en op mijn richting een 14 grams metal gear. Motor is een turnigy 2217 van 71 gram, ook de regelaar is bijna even zwaar.

mijn ontvanger weegt maar 5 gram, dus dat is het probleem niet.

Ik denk dat de (waarschiijnlijk) zware accu de boosdoener is, omdat de accu normaal voor het zwaartepunt ligt, maar door het hoge gewicht ver naar achteren moet om dezelfde effectiviteit te hebben als mijn 1300 mAh accu (120 gram)

ik zou gewoon een wietlje wat los kan draaien monteren op het vaste deel vd romp, heb al een paar servo's gestript toen ik het rudder stuurde als deze in het gras stond... (HXT 900)

Als je een wieltje doet zou ik hem niet aansturen, tenei dat via een veertje oid kan. Zelfde reden als fabian, om de servo niet te belasten.

Ik zou er alleen echt geen staartwiel opdoen. Gewoon de accu naar achter. Elke gram is er 1!

Laatst bewerkt door een moderator:
Tja, ik heb het hele draadje doorgeakkerd en de meest relevante posts geselecteerd om vervolgens de voor mij ideale info daaruit samen te vatten. Ik denk dat de post weg moet, erg groot. Ik wilde het verplaatsen maar dat lijkt een eeuwigheid te gaan duren dus het zal wissen worden...

Ik heb vandaag ook een parkmaster gekocht :D het leuke is dat ik 20 euro korting kreeg omdat er een stukje was afgebroken en de doos al was opengemaakt maar dat maakt mij niets uit komt wel goed :p

Setup (moet nog binnekomen van hobbyking)

motor: turnigy 2217/16 (heb ook een 2217/20 besteld)
ESC: Towerpro mag 8 25 a
Accu: zippy 1300 mah
Ontvanger:corona 6ch
servo's: HXT900 en voor rudder een metal gear servo waar ik de naam van ben vergeten XD...

ik heb totaal geen bouw ervaring maar moet niet zo moeilijk zijn tips over verstevigen zijn heeeeeeell erg welkom!!

foto's:
9a5u9k.jpg

sx2hki.jpg

2udx9v6.jpg

i3wd5k.jpg

a2c6t2.jpg

Laatst bewerkt:
vandaag weer verdergegaan met me parkmaster electronica komt over 2 weken binnen hoop ik ik heb via ems bij hobbyking besteld...

genoeg gepraat foto's:

2ccqr6f.jpg

2iwaoo0.jpg

2yywd2h.jpg

wog48.jpg

30ni3cj.jpg

foam waar alle onderdele in zitten is handig om alles in te zetten om te drogen (niet dat he nodig is met elapor lijm + activator XD)

24n4j.jpg

op0ksi.jpg

30c2bye.jpg

Laatst bewerkt:
hoi, even een vraagje tussen door.
kan je de vleugels nog loshalen al je alles al hebt vast gelijmt.
bijv voor het transport.

Back