Multiplex Funcub 2010

Geen probleem. Maar wel een leuke methode. Proefondervindelijk itereren naar een stabiele loop. Eenmaal het lichtste blad gevonden kun je het plakbandje verplaatsen vanaf de hub naar de tip om zo de juiste balans te vinden.

Dit is op 4 manieren op te lossen, 1 in het binnenste van de servo gaan zitten solderen zodat hij andersom gaat draaien, 2 de servo andersom in de vleugel zetten, 3 beide servo`s op een ander kanaal zetten, of 4, heel simpel,een servoregelaar gebruiken... voorbeeld:
HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy 3 Channel Servo Speed/Direction Regulator

Hierop sluit je beide servo`s aan en kun je er dan een reversen, maar er is nog een groot voordeel, de draaisnelheid van de servo kan geregeld worden.
Zowel heen als weer kun je de snelheid naar wens instellen zodat de flaps niet ineens met een klap naar beneden of boven slaan, maar langzaam bewegen.
Top apparaatje !

succes,
grtz,
Jan

Okee, omdraaien word lastig :) Maar wilde eigenlijk op kanaal 5 en 6 de flaps besturen met een schakelaar weet iemand hoe dit moet, met een futaba? Gr.

Je kunt beide kanalen aan 1 schakelaar toewijzen, dan kun je een van de twee kanalen reversen, dat is inderdaad de makkelijkste oplossing als je kanalen genoeg hebt.
Blijft bestaan het "probleempje" dat ze met een klap uitslaan, dat zal de servo niet lekker vinden vrees ik, maar opzich moet dat geen probleem zijn.
Op mijn zender heb ik de flaps op een 3 standen schakelaar staan zodat hij uiterst links vlak staat, schakelaar midden half flaps en schakelaar rechts vol flaps en dat werkt goed.
Ik heb er 1 kanaal aan toegewezen, (gebruik die servoregelaar) maar er kunnen ook 2 kanalen aan gekoppeld worden.
Hoe dit precies bij jouw zender werkt kan ik niet zeggen, maar dat vind je vast in de manual, kijk hoe je schakelaars toewijs aan kanalen.

Als het kan, mix dan ook je flaps met (een heel klein beetje) down, zodra je flaps laat zakken schiet je kist omhoog en zonder die mix moet je dat direct opvangen, anders laat je op goede hoogte voor de landing je flaps zakken, en voor je het weet zit je veel te hoog.

Succes,
Jan

T.a.v. down trimmen: helemaal mee eens.

Bovendien ga je het effect wat tegen dat je snel tegen de stall aanloopt met aanvliegen voor landing. Met die flaps wil hij de extra lift graag gebruiken om weer omhoog te gaan inderdaad, maar ten koste van veel van de voorwaartse snelheid. En dus stall nabij! Met de ietwat down trim zorgt de lagere neusstand voor iets minder verlies aan snelheid. Het is allemaal maar weinig, maar probeer maar eens. Dan merk je het effect. In ieder geval met de flaps van belang om ook met het motorvermogen bezig te blijven tot je aan de grond bent. Anders loop je de kans dat je een halve meter boven de grond ineens alles kwijt bent, en zakt de neus ineens naar beneden...

Je kunt beide kanalen aan 1 schakelaar toewijzen, dan kun je een van de twee kanalen reversen, dat is inderdaad de makkelijkste oplossing als je kanalen genoeg hebt.
Blijft bestaan het "probleempje" dat ze met een klap uitslaan, dat zal de servo niet lekker vinden vrees ik, maar opzich moet dat geen probleem zijn.
Op mijn zender heb ik de flaps op een 3 standen schakelaar staan zodat hij uiterst links vlak staat, schakelaar midden half flaps en schakelaar rechts vol flaps en dat werkt goed.
Ik heb er 1 kanaal aan toegewezen, (gebruik die servoregelaar) maar er kunnen ook 2 kanalen aan gekoppeld worden.
Hoe dit precies bij jouw zender werkt kan ik niet zeggen, maar dat vind je vast in de manual, kijk hoe je schakelaars toewijs aan kanalen.

Als het kan, mix dan ook je flaps met (een heel klein beetje) down, zodra je flaps laat zakken schiet je kist omhoog en zonder die mix moet je dat direct opvangen, anders laat je op goede hoogte voor de landing je flaps zakken, en voor je het weet zit je veel te hoog.

Succes,
Jan

Nou dat is het probleem juist:P ik kan er niks over vinden, heb wel een mix gevonden maar dan loopt de ene servo sneller dan de andere en is de uitslag anders..

@cammeraatje

Ik heb ook een Futaba (TG10) zender voor mijn Funcub.
En had ook problemen met het mixen van de kanalen.
Tot ik de manual las en onder het hoofdstuk zwevers het standaard programma vond voor 4 vleugelservo's.
Hierin hebben alle 4 de servo's dus een eigen kanaal (dus 2 rolroerservo's en 2 flapservo's)
Hierbij is het ook prettig dat je zeer nauwkeurig de uitslagen van de flapservo's kunt regelen (dus zo dat als de flaps omhoog staan ze net tegen de vleugel aanzitten)
Ook heb ik wat down meegemixt met de flaps.
Verder heb ik de flaps op de schuif onder aan de zender zitten (bedien met je wijsvinger) zodat de snelheid al lager is als met een schakelaar.
Nadeel namelijk van de hobbyking snelheidsregelaar: de flaps gaan dan trager maar de mix naar het hoogteroer gaat wel direkt.

Ander voordeel van de flaps op een schuif, je kunt in het begin goed oefenen met 1/4 flaps, dan 1/3 flaps etc.
Ik heb zelf gemerkt dat bij meer als 30 graden flaps het stuurgedrag van de kist behoorlijk veranderd en daar heb ik echt even aan moeten wennen!

Groeten Willem

De eerste sneeuw vlucht van mij in dit jaar:
Dat er nog vele mogen volgen

Laatst bewerkt door een moderator:
Drijvertjes deden het weer perfect! Lang leve het inklapbare waterroer (lekker laten zitten).
Foto's gemaakt door Mario (Voodoo)

IMG_0834.jpg

IMG_0837.jpg

IMG_0877.jpg

Hele mooie plaatjes!

Die van mij wilde amper de lucht in. Geen motor vermogen. Terwijl ik normaal kan prophangen.... Koudeprobleem me de ESC (de batterijen had ik warm gehouden).

Daarna even gevogeld met wat plastic, en ineens weer power. Maar niet echt ideaal.

Dus ik ga nu een schotje maken dat ik zo in het voorste deel van de funcub kan klemmen, zodat er geen luchtstroom meer is langs de ESC is. Dit voor koud weer dan.

Tja zo had ik het robleem dat hij uit de lucht viel.
Ik was lekker aan het oefenen met landen met de HK ski's eronder.
Na een aantal leuke passages trok ik weer een keer op en op ca 10 m boven de grond brak de motor er helemaal uit.
De motor met regelaar en accu kwamen naar beneden en een tel later de Funcub.
De motormount (zijkanten) waren afgebroken.
Stond zeker te veel spanning op en met die kou brak het.
Gelukkig niet al te veel schade maar ik overweeg toch de hele neus er af te halen en een andere motormount met kunsstof kap te maken.
Was overigens wel leuk met die HK ski's op de sneeuw, helaas van korte duur.
Ton

Sorry ik moest wel even lachen van het beeld dat ik vormde bij een motor met esc die eruit vliegt... Maar uiteraard niet leuk, zeker niet als je zulke ideale omstandigheden hebt, wil je die benutten.

Kan ik mij voorstellen het was ook een gek gezicht.
Gelukkig niet hoog dus de schade viel wel mee.
Wel jammer omdat het een aantal keren goed ging en ik een paar leuke strepen kon trekken.
Blijkbaar de combinatie kou en trekkracht i.v.m. het weer opstijgen.
De setup lijkt nog helemaal in orde maar dat gaan we wel testen.
Ik heb al een mod gezien met afgesneden neus en die vervangings kapjes heb ik ook liggen dus ik denk dat het een andere neus wordt met gelijk een versterking.
In de lucht zie je daar niets meer van!
Ton

Beetje ploegen door de sneeuw afgelopen zaterdag.......

fc02_0037.jpg

fc_b.jpg

fc03_0019.jpg

fc03_0090.jpg

En de video. Ik was alleen, dus alles is wat klungelig in beeld gebracht:

Laatst bewerkt door een moderator:
Back