RES-Dart

Triplex luiken vervangen door haaks gelijmd balsa inclusief uitspareingen met 0,4 mm triplex als verende vergrendeling. Bleek te zwakke constructie. Eerste alternatief is luikjes uit dik balsa & tape. Nieuwe variant van verende luikjes is haaks balsa maar nu zonder uitsparingen.Bekijk bijlage 315057Bekijk bijlage 315058Bekijk bijlage 315059Bekijk bijlage 315060Bekijk bijlage 315061Bekijk bijlage 315062Bekijk bijlage 315063Bekijk bijlage 315064Bekijk bijlage 315065Bekijk bijlage 315066Bekijk bijlage 315067Bekijk bijlage 315068Bekijk bijlage 315069Bekijk bijlage 315070Bekijk bijlage 315071
IMG_20190223_111142538_HDR.jpeg
 
Triplex-luikjes vervangen door luikjes van haaks gelijmd balsa met uitsparingen en 0,4 mm triplex als verende vergrendeling. Toestel moet immers zo licht mogelijk worden. Constructie bleek echter te zwak. Vervangen door luikjes van dik balsa met tape. Alternatief is balsa-sandwich zonder uitsparingen en met verende triplex vergrendeling.Bekijk bijlage 315079Bekijk bijlage 315080Bekijk bijlage 315081Bekijk bijlage 315082Bekijk bijlage 315083Bekijk bijlage 315084Bekijk bijlage 315085Bekijk bijlage 315086Bekijk bijlage 315087Bekijk bijlage 315088Bekijk bijlage 315089
IMG_20190303_204546870.jpeg
 
Mijn ResDart heeft kort geleden een hernieuwde maiden gemaakt, nog steeds te grote uitslagen maar wel een veilige landing na een rondje veld. Inmiddels uitslagen weer herzien en wachten op rustig weer.
Overigens, die rompluikjes hebben mij ook wel wat bezig gehouden... ik heb klepjes gemaakt van een taai plastic, waar een langere strip onder zit die vóór en achter het luik in de romp haakt. Werkt, maar ziet er niet heel mooi uit: omdat ik dat plastic niet kan lijmen heb ik die strip er onder er aan geniet en dat zie je aan de buitenkant. Ik vind het voorlopig een inferieur probleem, eerst weer eens vliegen...
De ResDart heeft heel lang ongebruikt in een hoek gelegen, ik had er even geen zin in, maar nu toch weer wel. Inmiddels heb ik een andere, motorloze vliegende vleugel gemaakt (zonder bouwverslag op dit forum), de Stini 1, een Antiksegler, mooie gebogen lijnen en géén motor... eerste handstarts zijn geweest, veel te corrigeren aan de instellingen maar ik ben hoopvol gestemd...
 
Handstarts... daar heb ik soms niet zulke goede ervaringen mee, zeker als je nog in de fijntrim-fase zit. Ben wel benieuwd naar de Stini. Dat is een gepeilde nurflügel, nietwaar. Een voorloper van de RES-Dart :).
 
Tja met een motorloze zwever weinig alternatief voor een handstart. Hij is speciaal bedoeld voor op de huckepack op mijn club. Ik zal er binnenkort wat fotootjes van maken.
 
Ik kreeg de door de ontwerper voorgestelde constructie van de remkleppen niet goed werkend en heb dat, later toen het toestel klaar en bespannen was, anders gemaakt. Mocht je interesse hebben dan kan ik wel een fotootje maken. Bij mij worden ze nu dichtgetrokken door een elastiekspanning; het is daarmee ook niet meer kritisch hoever de servo's omlaag draaien, dat maakt gewoon iets meer of minder spanning op de twee elastiekjes.
 
Ik kreeg de door de ontwerper voorgestelde constructie van de remkleppen niet goed werkend en heb dat, later toen het toestel klaar en bespannen was, anders gemaakt. Mocht je interesse hebben dan kan ik wel een fotootje maken. Bij mij worden ze nu dichtgetrokken door een elastiekspanning; het is daarmee ook niet meer kritisch hoever de servo's omlaag draaien, dat maakt gewoon iets meer of minder spanning op de twee elastiekjes.
Foto's graag, kan handig zijn als ik ook vastloopt. In je blog heb ik erover gelezen. Vooralsnog wil ik m volgens instructie weekend krijgen. Is nog to do...
 
full

Een paar nylon haakjes gelijmd aan onderzijde klep. De servohevel is verlengd zoals in de bouwaanwijzingen, iets ingekort en aan het einde een blokje gelijmd om te voorkomen dat de elastiekjes (ringetjes fietsbinnenband) er af schieten.
De servohevel duwt de klep omhoog, en omlaag wordt hij door de elastieken dichtgetrokken. In deze geopende stand zijn de elastieken niet gespannen.
Scheelt een boel hoofdbrekens om de servo's precies de juiste stand terug te laten draaien.
 
full

Een paar nylon haakjes gelijmd aan onderzijde klep. De servohevel is verlengd zoals in de bouwaanwijzingen, iets ingekort en aan het einde een blokje gelijmd om te voorkomen dat de elastiekjes (ringetjes fietsbinnenband) er af schieten.
De servohevel duwt de klep omhoog, en omlaag wordt hij door de elastieken dichtgetrokken. In deze geopende stand zijn de elastieken niet gespannen.
Scheelt een boel hoofdbrekens om de servo's precies de juiste stand terug te laten draaien.
Helder, dank!
 
Ik vond zelf het in vorm schuren van die tipklossen onverwacht gemakkelijk en fraai.
Maar niet vergeten als het gaat vliegen ze even te zekeren met een stukje tape...
 
Dit weekend ook weer even gevlogen met de ResDart. De trimming is langzamerhand bijna goed (ik had niet verwacht dat de elevons nog zoveel up zouden moeten staan, gezien de ingebouwde wash out). Zoals iedere vliegende vleugel heeft ook dit toestel wat extra liefde nodig om goed uit de verf te komen (een vliegende vleugel is eigenlijk net een mens). Wordt vervolgd.
 
Back
Top