Restauratie KA 6E 4,Xm

De eerste echte re-maiden...nu gooit de slepert zn sleeplijn los op hoogte....(op mijn verzoek trouwens...ik riep " LOS!!" ...) Sigh....mijn fout...:hammer: ..dus ik vloog met 20 meter sleeplijn verder..ging verder wel goed....ik heb de lijn maar boven het veld gedropt. (ziggo me)

Laatst bewerkt door een moderator:
Deze ging helemaal goed..ik merkte zeker dat vorig jaar ons slepen met wat kleiner spul (10cc en 3 meter zwevers) toch nut heeft gehad. Tging allemaal vrij soepel.

Sorry voor de vele videos...ben er gewoon erg blij mee. En aant end ...slootje springen...een beetje wennen aan de kleppen op't gas.... laatste meters vol kleppen en dan zie j'em in de video als een baksteen zakken....had iets minder klep gekund...beetje oefenen nog :D

Sorry voor de vele videos

Nee hoor, laat ze maar komen! :D

Mooie kist hoor, daar ga je nog veel plezier aan beleven.

Volgens mij heb je wel een beetje mazzel; als 'ie net over de sloot z'n neus in de walkant boort, heb je 'n problem . . . 8O

;)

jan.

Ik hoop et...:D Deze kist mag niet meer weg !

Zelf , en de video's bekeken, heb ik het idee dat de zwever wel erg snel vliegt ? Nu kan het zw punt wel wat naar achter....wat is jullie indruk ?

Eeen gemodificeerd eppler 392...klopt zo op het oog aardig.

e392-il_m.png

Gefeliciteerd gaaf man.

Als ik je een tip mag geven ga iets lager achter de sleper vliegen dan vliegt hij nog rustiger.

Ik krijg er steeds meer zin in om weer te gaan slepen.
Toch deze week de spullen maar eens af stoffen.
Hopelijk beleef je veel lol van je zwever.

verstuurd met mijn smartphone

We gaan het proberen , dank voor de tip. Overigens Bertus , vlieg je ver rijden van Utrecht ? 1 april gaat het broedseizoen in en zitten we 2 maanden zonder veld, (Ook Midden Nederland heeft een vliegstop) en dat wordt dus geen slepen. Tenzij we her en der en af en toe kunnen "gast-gesleept" worden.

Zelf , en de video's bekeken, heb ik het idee dat de zwever wel erg snel vliegt ? Nu kan het zw punt wel wat naar achter....wat is jullie indruk ?
Gefeliciteerd met de geslaagde maiden! :thumbsup:

Inderdaad wat aan de snelle kant. Het viel me op dat de sleepkist eerder los was dan de zwever. Dat is eigenlijk altijd andersom. Maar zo erg was dat niet. Je hebt dat zeer zeker voldoende vliegsnelheid, en dat is veel beter dan te langzaam achter de sleepkist aan dweilen. :D

Maar goed, je hebt nu gezien dat de kist bes bestuurbaar is, je hebt een beetje aan hem kunnen wennen (hoe regeert hij, hoe bestuurbaar is hij). De volgende fase is de duikproef. Zorg dat je in traject-D (zie de link) zit. De fijnafstelling komt daarna (laatste alinea's), maar daar is vooral belangrijk dat jij vindt dat hij lekker vliegt. Jouw stijl!
En dat proces kan lang duren! Om je een idee te geven: op mijn Möwe / Raçek III (ik vlieg er nu 2-3 jaar regelmatig mee) heb ik onlangs het ZW-pnt toch weer aangepast. Ik vloog een "traject-D heel dicht tegen traject-B". Nu toch het ZW-punt weer iets naar voren gelegd. Ja, bij het cirkelen wil hij nu toch weer ietsje de bocht in duiken, maar voor de rest vliegt hij net wat prettiger.

Tot slot, over het slootje springen: Het is niet verplicht om je remkleppen uit te laten staan. Ze mogen best even dicht als je te hard daalt, en ze kunnen ook 'een beetje open'. :rolleyes:

Verder hoop ik dat je nog lang mag genieten van deze mooie kist.

Dirk.

Goed gezien dirk. Idd was de slepert telkens eerder los dan de zwever, en dat heb ik bewust zo gekozen, liever wat meer snelheid. Ook heb ik het zwaartepunt iets voorlijk gelegd dan dat deze oorspronkelijk lag toen ik de kist overnam. Ik heb de fabrieksinstelling maar even aangehouden (85mm van LE), so to speak. Ik weet inmiddels dat CG een paar mm naar voor / achter een wereld van verschil kan uitmaken, daar ligt nog genoeg uitvogelwerk.

Ik heb 1 keer de duikproef kunnen doen, en de kist zit tegen curve A aan.

Dat remkleppen doseren is iets waar ik aan moet wennen...tot nu toe was het op al m'n kisten open of dicht....en met half open kleppen is idd ook niets mis.

Ik heb 1 keer de duikproef kunnen doen, en de kist zit tegen curve A aan.
Mooi. Hij kan dus nog lichter.

Dat remkleppen doseren is iets waar ik aan moet wennen...tot nu toe was het op al m'n kisten open of dicht....en met half open kleppen is idd ook niets mis.
Had je de remkleppen eerst ook flink op hoogte geprobeerd? Vaak zie je een (enorm) koplastig of juist startlastig moment. Het is fijn dat te ontdekken vóórdat je vlak bij de grond bent. :rolleyes:

Maar goed dit 'slootje springen' zag er wel lekker spannend uit. Goed voor de kijkcijfers ... ;-)

Het viel me op dat de sleepkist eerder los was dan de zwever. Dat is eigenlijk altijd andersom.
Dirk.

Heeft in dit geval ook te maken met het postzegel-formaat van dit veld. Er moest dwars over het veld gestart worden door de wind. En met 20 mtr. sleeplijn staat de sleepkist dan al voorbij de helft van het veld. Dus, starten met vol flaps zodat de sleper snel los is, en niet de sloot in duikt......;)

De sleep piloot wilde bij de eerste vlucht z'n flaps weer dicht zetten, maar gebruikte de verkeerde schakelaar en gooide dus de sleeplijn los......kan gebeuren, tis voor ons allemaal nog best spannend ! :D

Wat is een draadje zonder opbouwende kritiek van mij? ;)

1 je hebt echt reteveel geluk dat hij niet 20m verder de lijn losliet... daar staan bomen of een sloot waar hij vast en zeker ingehangen had ;)
Zulke foutjes kunnen een kist kosten.

2 je moet idd zien dat het CG anders ligt zodat ie wat trager gaat vliegen, zodat je eerder loskomt als de sleper.

3 ik zie dat je mee de bocht instuurt tijdens de sleep...dit is eigenlijk uit den boze!
Je zit binnenkant van de bocht met je toestel scheef....

Het enige dat een gesleepte kan en mag doen is ten alle tijde net boven of op de zelfde hoogte achter de sleper hangen, en als de sleper naar links bocht, hij (de zwever) rechts tegengestuurd wordt. Zodat de vleugels vlak blijven!! Het gevolg is dat je mooi naar de buitenkant van de bocht gedwongen wordt waardoor beide piloten het wat makkelijker krijgen.

Maar dat zijn schoonheidspuntjes.... maar het kan wel van cruciaal belang zijn!
Je wil de sleper niet inhalen, want dan hangt de sleeplijn slap, en je wil echt niet weten waar die dan achter kan blijven hangen aan je toestel ;)

Het zou t eerste toestel niet zijn dat de lijn rond vleugeltip of stabilo krijgt (dat laatste vooral bij te laag achter de sleper vliegen) , met als gevolg dat hij aan stukken gereten wordt als de koord weer strak komt.

Een oplossing is de remkleppen een beetje open zetten waardoor je lager achter de sleper komt, maar ook meer weerstand opbouwt zodat de sleper net dat tikkeltje harder moet trekken, waardoor de lijn strak blijft.

Voor de rest franck.... wat een heerlijk kistje!
De sleper heeft power zat om nog wat stijler te trekken.
Dus je kan altijd nog wel een 5,5m kist kopen!

Ik vrees dat je dan moet verhuizen (hobbykot te klein) of je moet bij bouwen....

Een heerlijke kist is het :D

Soms moet je ook geluk hebben.....we hebben iig vóór de sleepjes alles doorgesproken aan scenario's en wat er fout kan gaan en wat te doen dan..en dan moet jet gewoon maar gaan doen :D

Het sturen achter de slepert, ik heb geprobeerd alleen met rol de vleugels wat hhori te leggen en wat te corrigeren met hoogteroer. Het blijft een kwestie van oefenen.

twas vandaag weer lekker, 10 tal startjes gemaakt. Zwaartepuntje een cm naar achter....veeel meer response op de roeren. Werkelijk geen drol thermiek (geen buizerd gezien ook) , maar toch wel goed kunnen oefenen !

Nu zwevert eerst los, dan pas slepert, ipv vorige week. En boven de slepert blijven....ging best ok, veul beter dan vorig weekend. Ook Huey en Slijm hebben even kunnen vliegen met deze schoonheid. Zie filmpje, laatste split second nog ff een schopje tegen de vleugel :D Geen wind en toch is deze zwevert achter de 60cc slepert met een paar meter los.

Onder filmpje met doseren met kleppen op final. uiteindelijk was de landing een beetje snel, maar wel helemaal strak...boks !! thumbs up !!:D

Netjes hoor! Heb je eigenlijk een beetje hoogteroer compensatie met je kleppen meegemixt? Hij lijkt nog steeds wel erg hard te gaan.
Ik mix altijd zoveel mee dat hij bij vol kleppen trekken héél ietsje harder gaat vliegen dan tijdens normale kruisvlucht. Zonder compensatie laten ze vaak hun neus zakken en zetten het op een lopen.

Nee nog niet, wel een goed idee, want idd, met vol ankers uit zet ie het idd op een lopen.(laatste video...landing...was wel strak, maar t kon ook best langzamer)

Zwaartepunt kan ook nog wel 5mm naar achter, dat is al 5mm naar achter, en het vliegt rustiger, maar hij blijft in de duikproef omhoog wippen, al is het minder dan vorige keer.

' T blijft toch knap vind ik zelf..een zwever van dit formaat op nog geen 40 meter veld neerzetten.....t ging ook een paar keer mis...over/undershoot.....dus tis blijven oefenen, en zoals ook vandaag werd geroepen; als je hier in 'Mfoort kan starten en landen, dan kan je het overal :D

Laatst bewerkt:
Hoi franck, dat laatste is inderdaad niet simpel met zo'n formaat kist.
(Is toch de plek waar ik mee ben wezen vliegen?)

Nuja, als je merkt dat het water toch iets tegen je kist heeft, dan kan je nog altijd een drijver onder de romp bouwen, dan blijft ie droog.

Neej serieus... het is zoals arjan zegt, het zijn geen flaps, stoorkleppen doen net het omgekeerde van flaps.... de ene genereerd lift, dan andere ontneemt het.
Beide erg efficiënt, al moet je met andere factoren rekening houden.
Het is ff wennen en zoeken, maar hij mag niet erg veel snelheid opbouwen, anders is het inderdaad mixen geblazen.
En ja, zo een 6m kist heeft behoorlijk wat vaart in de staart, dus het blijft altijd griezelig als je hem tegen een hogere snelheid moet parkeren!
Dan zou je t moeten zien bij een 6m acro kist ;) brrrr

Back