S39 / S65 en soldeer-vet/pasta zijn grote bagger!!!

ron van sommeren

Forum veteraan
S39 / S65 en soldeer-vet/pasta zijn grote bagger ... voor elektronica en bedrading. Gewoon hars-kern soldeer gebruiken en verder niets.

Na onderstaande twee grote quotes volgen de tips.


Ernst Grundmann zei:
S39 is een fantasties soldeervloeimiddel als je het gebruikt voor de dingen waarvoor het gemaakt is. Fietsspaken, staalkabeltjes, blik en meer van dat soor dingen kan je er heel erg goed mee solderen. Ik heb het ook nog steeds en gebruik het dus ook. MAAR NOOIT VOOR ELEKTRONICA!

Er is nog een belangrijk punt. Als je het op een print zou gebruiken dan komt het hoe dan ook op de bovenkant en kan het onder de onderdelen kruipen. Je krijgt het daar niet meer weg en na vrij korte tijd begint het daar zijn vernietigende werk. De pootjes van de onderdelen worden langzaam maar zeker weggevreten. S39 wat in de spoelen van je ontvanger weet door te dringen zal die spoel langzaam maar zeker wegvreten. En zo zijn er nog veel meer dingen te noemen.

Helaas heb ik dit dus niet "van horen zeggen" maar zelf van dichtbij meegemaakt. Gelukkig niet met m'n eigen apparatuur maar met die van een kennis. Zijn boot was kopje onder gegaan en alles was kletsnat geworden. Hij had de spullen allemaal uit de boot gehaald en op de verwarming te drogen gelegd. Tot zo ver nog weinig problemen.

Helaas gingen diverse punten in de ontvanger toch oxideren en kreeg hij problemen. Toen maakte hij de grote
fout. Hij dacht dat alles doorsolderen zijn problemen zou oplossen. Dat zou kunnen werken maar hij gebruikte S39. De oxidatie door het water was alleen beperkt gebleven tot de onderkant van de print maar nu ging het echt mis. De resten van de S39 kwamen overal terecht en begonnen hun vernielende werk. Na een week of wat kwamen de problemen terug en veel erger!


Toen kwam hij naar mij toe met de vraag of ik die ontvanger eens wilde nakijken want hij had last van storingen. Toen ik de ontvanger open maakte schrok ik me een puist. Overal groene puisten van de oxide. Enkele IC pootjes die al zo goed als doorgerot waren. Helaas kon ik daar niets meer mee doen. Die ontvanger kon de vuilnis bak in.

S39 en elektronica gaan niet samen, dat staat voor mij vast.
ron van sommeren zei:
S39 is een zuur. Dat kun je bij een dakgoot wegspoelen met water maar het kruipt tussen de fijne draadjes (onder de isolatie) en daar krijg je het niet meer weg na solderen. Na verloop van tijd is koper gecorrodeerd, enfin, ik denk dat ik je de resultaten niet hoef te schetsen. S39 is ook echt niet nodig, harskernsoldeer werkt perfect. (Qua opleiding/vak ben ik, net als Ernst, elektrotechneut.)


S39, S65 en smeerseltjes/pastas horen niet in elektronica thuis. Met harskernsoldeer is een perfect resultaat verkrijgbaar. Heeft elke doe-het-zelf en elektronica-zaak liggen.

Tips voor goed solderen
* schone vertinde punt
* solderen moet vlot/snel kunnen verlopen, daarom:
* soldeerbout zwaar genoeg, te licht kan eigenlijk niet. Een lichte bout richt schade aan omdat het veel te lang duurt. Het is als langzaam een pleister verwijderen, in plaats van met een snelle ruk.

Een slechte soldeerverbinding kan je een motor en/of regelaar kosten! Soldeerverbindingen zijn slecht, of zijn moeilijk te doen, doordat fabrikanten loodvrij soldeertin gebruiken (draden vertinnen, hogere smelt temperatuur) terwijl wij (nog) loodtin gebruiken (lagere temperatuur) gebruiken. Uitleg na de twee filmpjes en de grote quote, beginnend met Whenever a motor just quivers back and forth:
Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 788 - RC Groups .

Solderen-van-een-ontvangeraccu (met in het begin hoe het niet moet)
Solderen soldeerhuls en kwiklink

Buitenbeeentje
aluminium solderen met soldeertin

[vid] How to sauder deans, bullet and multiplex connectors
[vid] How to sauder Traxxas connectors
Inline solderen van accu's (kop-aan-kont)
Welke soldeerbout ?
http://endless-sphere.com/forums/vie...p?f=14&t=28694
Video's: Solderen (Do's and don'ts) (solderen elektronica/SMD's)
Video's: Saudering Deans, bullet, Traxxas and Multiplex connectors
Video's: Deans Connectors (verwijst verderop in dit draadje)

DIY soldering jig - WFF
 
Laatst bewerkt:
Vroegâh toen ik zo ongeveer voor het eerst soldeerde ben ik ook eens zo stupide geweest om het te gebruiken bij het solderen van een cellenpakketje. Het zat wel vast. Maar na verloop van tijd begonnen de cellen te lekken en werd het een grote bende. Sinds dien is het potje s39 niet meer uit de kast gekomen.
 
Hoi hoi,

Harde bewering: S39 is de oorzaak van vele rc vliegtuigcrashes, ongecontroleerd wegrijden van rc auto's en stilvallende bootjes op het water.

Het moeilijkste is nog altijd om de "echte gebruikers" hier van te overtuigen. De failsafe krijgt de schuld, of e.o.a. storing.


Dit draadje wordt nu nuttig gebruikt om deze gebruikers misschien toch te kunnen overtuigen, thanx.


Groetjes A.
 
wilco1985 zei:
... ben ik ook eens zo stupide geweest om het te gebruiken bij het solderen van een cellenpakketje. Het zat wel vast. Maar na verloop van tijd begonnen de cellen te lekken en werd het een grote bende. Sinds dien is het potje s39 niet meer uit de kast gekomen.
Ik denk dat dit niet aan S39 te wijten was.
 
Laatst bewerkt:
Geen idee Ron, Wel toevallig dat het pakketje wat daar mee gesoldeerd is het enige is dat bij mij ooit gelekt heeft en bruin geworden is op de soldering. Andere solderingen, waarbij geen s39 gebruikt is, zijn perfect gebleven.
 
joerideman zei:
bakpoeder oplossing in water, en daar mee schoonmaken ;)
Dat landinsgestel of het mooie blikken tankje dat je zelf in elkaar hebt gesoldeerd met behulp van S39?
Ja, dat werkt prima. Maar ook een beetje sterke zeepsop werk heel goed.
De elektronica van je ontvanger of servo of zender of lader of....... vul je elektronische apparaat maar in?
Nee, liever niet! Of beter: An me nooit niet! :evil:

Nogmaals, ELEKTRONICA EN S39 GAAN NIET SAMEN!
 
Ik heb het na dit draadje wel begrepen :roll: Gauw maar effe wat van die harskernsoldeer gaan halen vrees ik.

Stevo
 
En van dat vet uit een potje? (hebben we thuis niet maar gebruiken we op school bij techniek op printjes te maken)
Dat werkte ook goed! Is dat schadelijk?
 
Rugnummers moet ik hebben. Is het wellicht Purine? Nooit mee gewerkt, ik zou het niet weten. Lees eens wat er allemaal in zit, als er iets zuurs in zit, zeker niet gebruiken Harm.

Hetzelfde geldt voor siliconekit, altijd de zuurvrije versie gebruiken. Ruikt het naar azijn dan zit er (azijn)zuur in.
 
Bijna al die soldeerhulpmiddelen zijn op de ene of andere manier niet geschikt voor de elektronica. Om zeker te zijn raad ik iedereen met klem aan nooit dat soort middelen te gebruiken als je gaat solderen aan elektronica.
Gebruik alleen harskernsoldeer of speciale vloeimiddelen voor elektronica. Al die andere middelen zijn vaak hele goede soldeerhulpmiddelen maar dan voor het "grovere werk".
 
Even een schopje, ik zie de laatste tijd veel te veel (;)) discussies waarin boven beschreven rommeltjes geadviseerd worden.

Als S39 een paar centimeter in litzedraad gekropen is (capilaire werking) kreeg je dat er nooooooooit meer uit.
 
Als je weet dat S39 niets anders is dan ZOUTZUUR! waarin een hoeveelheid zink is opgelost, dan kan iedereen wel begrijpen dat S39 niet in de electronica thuis hoort.
Met zoutzuur kan je binnen een paar minuten al je printsporen van je printje af etsen of in een paar dagen een gat maken in vol metaal.
Gebruik zuurvrij soldeervet/pasta en/of harskernsoldeer.
 
Elektronica moet je niet met S39 of welk ander vloeimiddel dan kunsthars gebruiken. Gebruik daarom altijd soldeer(tin) dat bedoeld is voor elektronica, daar zit automatisch als een harskern in dat in prima verhouding staat met de tin/lood-verhouding van de soldeer. Het is ook vreselijk belangrijk dat je een soldeerbout hebt die voldoende warmteafgifte heeft voor het doel waarvoor je het gebruikt. Als je niet ervaren bent met solderen (twee draden, soldeer en je soldeerbout gelijktijdig zonder hulpmiddelen gebruiken is ervaren :wink:) bedenk dan goed dat teveel warmte ook schade toe kan brengen aan de rest van de elektronica, SMD onderdelen kunnen van de printplaat afvallen bijvoorbeeld. Als je te weinig warmte gebruikt, of je soldeerbout kan niet snel genoeg op temperatuur komen, bijvoorbeeld omdat je een lip aan de accu wilt solderen en daarmee ineens een groot oppervlak wilt verwarmen, dan krijg je een koude las. Een koude las kan eveneens ontstaan als de te solderen oppervlaktes bewogen worden tijdens het hard worden van het soldeer. Dit kun je herkennen aan een dof oppervlak van de soldeer, een goede las glimt.

Het solderen van draden door deze op een plaatje (tafel :?) te leggen is ook niet goed. Door het grote warmteverschil kan aan de kant van het plaatje een gedeeltelijk koude las ontstaan. Koude lassen scheuren makkelijk af (of trillen gewoon los) en maken slecht contact. Met als gevolg "onverklaarbare" storingen.

Ook is het van belang om niet teveel maar ook niet te weinig soldere te gebruiken. Beetje oefenen met twee stukjes draad kan geen kwaad. De las moet zodanig zijn dat tussen alle individuele draadjes wel voldoende tin zit, maar je moet aan de buitenkan nog wel de draadjes kunnen zien zitten (waarbij dus de soldeer goed gevloeid is). Het vloeien kun je oefenen door een draadje 1cm. af te strippen, vast te pakken tussen duim en wijsvinger zodat je vanaf het einde van de draad zo'n 4 à 5 cm. hebt. Tussen pink en ringvinger het soldeer en dan het soldeer te laten vloeien. Breng het soldeer aan door deze op de punt van de soldeerbout te smelten, vanaf dit punt vloeit het soldeer beter (meer warmte, anders moet je eerst je draad heel veel verwarmen). Blijf soldeer toevoegen tot het net onder de isolatie van de draad gevloeid is. Haal dan de soldeerbout van de draad. Als je alles goed gedaan hebt met de juiste spullen, zal de draad tussen je vingers wel warm worden, maar je zult zeker niet je vingers verbranden. Is dit wel het geval, dan is de temperatuur van de soldeerbout te laag of heb je te lang de soldeerbout op de draad gehouden.

S39 gebruik je om de leidingen van de CV, gas of water in je huis te solderen, of hobbywerkjes met koperstaaf. Voor alle andere dingen: NOOIT S39 of soldeerpasta's gebruiken. Alleen solder met kunsthars is goed. Lood soldeer je zonder vloeimiddel door te zorgen dat je voldoende warmte hebt en houdt in je soldeerbout. Blik kun je ook beter solderen met kunsthars als vloeimiddel.

Soldeer met kunsthars en vaak ook losse kunstharspulver is te krijgen bij de elektronicawinkels (voorzover die nog bestaan :(). Conrad heeft dit in ieder geval. Goede soldeer heeft een lood/tin-verhouding van 30/70 of als je echt priegelwerk (bijv. SMD) doet 40/60. Meer lood betekent een lagere smelttemperatuur, maar minder sterke verbinding.
 
hy,

Kan je S39 dan ook best niet gebruiken voor kwiklinks te solderen of mag dit wel.

grtn
 
S39 is juist uitstekend te gebruiken voor kwiklinks.

Groet,
Dave
 
www.airmodels.ontspant.nl
_________________________________________
Kan je S39 dan ook best niet gebruiken voor kwiklinks te solderen of mag dit wel.

Dat gebruik ik voor al mijn kwiklinks! :!:
Heb niets met elektronika te maken dacht ik zo. :idea:
mvg
Frederik :D :D
 
www.airmodels.ontspant.nl zei:
hy,

Kan je S39 dan ook best niet gebruiken voor kwiklinks te solderen of mag dit wel.

grtn

Als je het maar enorm goed afspoelt met heel veel water. plaatsen waar het zuur nog aanwezig is, vreet het gewoon verder in alles wat metaal is. En neem van mij aan dat dat heeeeeel veel schade kan veroorzaken.


Oh en uh... Je mag het niet in de gootsteen wegspoelen, het valt onder de zwaar chemische ellende die je bij het chemo-station van de gemeente reiniging moet inleveren. Vraag blijft hoe je de resten op milieuvriendelijke manier weg krijgt. :?
 
Back
Top