Scania Highline - 4-asser

Begonnen met tweede hoekschildje. En het refrein was weer .... schuren.

6febc1c25ec7536f8a60a5f12feba417.jpg



8f35fbb1b9a2553e5ca4f06b276aba55.jpg
 
Nu even bezig met het vleugeltje. Eigenlijk gewoon op het gevoel wat prutsen met 0,25mm styreen stukjes. Recept: iets overmaats maken, passen en meten, bijwerken op maat, wat buigen in min of meer de juiste vorm, lijmen, vastzetten, bijwerken, nog meer stukjes. Voor degenen, die het ook willen doen: vooral niet te bang zijn om het verkeerd te doen. In het eerste uur kan het gehele vleugeltje nog wel zonder problemen losgetrokken worden. En een beetje overmaats is zeker geen probleem. Iets eraf schuren, vijlen is altijd makkelijker dan erbij aan 'poetsen'.

En ik ben tot nu toe zeker niet ontevreden.

d49c42c1454f98a14ab768d8db05c0f8.jpg


De rechter is nog te recht aan de onderzijde en moet nog iets meer schuin toe lopen. Dus nog even schuren.

Ze zijn nog niet af. Straks zal ik ze door een dunne laag primer eens controleren op putjes en gladheid.
 
@Koos en Timmi. Dank voor de complimenten!



Hier de foto's met een tweetal dunne lager primer. Het resultaat is eigenlijk zoals ik het zelf verwachtte. Het eerste schild is veel netter en rustiger gebouwd, waardoor deze nagenoeg klaar is. Met name het vleugeltje heeft wat aandacht nodig. Het tweede schild is duidelijk sneller gemaakt en hierbij had ik een een extra styreen, plamuur- en schuuractie niet gedaan. Hier moet dus nog wat meer gebeuren. Dit zal ik binnenkort doen.

74689cde590ce29b0b9bf3842c45b1ea.jpg
 
En weer verder. Hierbij een aantal foto's van de diverse stappen in de de afgelopen dagen.

Zo waren de schilden. Bijrijderskant was vrij aardig. De bestuurderskant moest duidelijk beter
a7254f3a30cebde4933f0c8bc5b71f35.jpg


fe2e4ed9fad553460325935b3d4a73d3.jpg


Eerst de schilden behoorlijk bijgewerkt: een uurtje of twee plamuren en schuren en weer laagje primer. En dan is het resultaat eigenlijk vrij goed.

4de28b998a71e32273967836e5f49272.jpg

Toch nog wat imperfecties. Laatste beetjes plamuur:

5a7f582c4d0c3fc21dee3f5e3461747f.jpg


Weer schuren en dat moet best nauwkeurig om niet elke keer bij te moeten werken.
En dan lijkt het weer een stapje achteruit.

aa992b10093b230d66a93b94906dcc0e.jpg


En voor de laatste keer primeren met hele dunnen laagjes. Tussen de laagjes door werk ik de laatste imperfecties bij met zeer kleine korrel schuurpapier.

cd0588cc97a6b7f26ac175d83b28f31b.jpg


En dan zijn ze voor nu klaar. (mogelijk zal ik ze tijdens het spuiten van de definitieve kleur nog gladder moeten maken, maar dat bekijk ik t.z.t. wel.)
En meteen even dryfitten....

cb4a54dd21973bee6764d0c6c3ff0bd3.jpg


Ik ben zelf erg blij met het feit dat de lijn van de grille mooi doorloopt op de schilden.
b95f25862226781f1ac55c4796786fd2.jpg


Tot zover de om bouw van de hoekschilden.
 
Hey Erik,
Het zijn erg mooie schildjes geworden, vakwerk :worship: :worship: :worship:
Kan bijna niet wachten tot ze een kleurtje krijgen samen met de rest van de cabine.
 
Mooi gemaakt. Schuren is ook niet mijn favouriete bezigheid. :)
Spuit een bijgewerkt model/onderdeel ook altijd eerst in de primer dan kan je beter
zien waar nog iets bijgewerkt moet worden.
 
Afgelopen weken heb ik maar eens iets anders aangepakt dan schuurwerk. Het was al eerder gemeld, maar ik ben begonnen met de aanhanger.

Eerst de opzet uitgewerkt in detail. En daarna de onderdelen verzameld. Hierin een beetje op de prijs gelet en dan toen kwam ik op het volgende:
23b56f6cd9da9222829d5d552219ae4b.jpg


Aftekenen van de afmetingen, gaatjes. Dan boren en tappen. En in elkaar zetten:
d228ab9c9c2d09d848c333be1dc3d8a1.jpg


En nu komt het bepalen van de hoogte van de vangmuilkoppeling. Dat een volgende keer.

855ffdfbf03bdc4b19574ae50a648ce6.jpg


Nog 1 puntje van verbetering voor de komende tijd: helaas kan ik dat niet zelf. De (RVS)-assen van de Fechtner moeten iets bewerkt worden met een draaibank, want de spoorbreedte van de banden klopt net niet. Hiervoor moet het stukje as waarop de lagers zitten iets verlengt worden. Dat betekent afdraaien van rond 6 naar rond 5 over 2 mm.
 
"Edelstahl" staat bij Fechtner. Dat is toch RVS?
Nee, er is ongeveer 2 mm ruimte over in de lagers. Hiervan kan ik wel een foto maken.
Zal wel komen doordat deze velgen eigenlijk net niet op deze as passen.
 
Nu komt een leuk stukje werk: bepalen van de positie van de vangmuilkoppeling. Natuurlijk gaat dit hand in hand met het oog op de aanhanger. Hoewel deels voorbereid in 3D, zal ik het via een styreen prototype gaan doen, om zeker te zijn dat alles past. Uitgangspunt: de aanhanger moet zo kort mogelijk achter de truck komen. Daarbij mag de aanhanger de truck niet raken. Hierbij moet ik ook rekening houden met de opbouw, die ik voor ogen heb.

Hierbij de proto voor het trekoog. Gewoon simpel een lange stang. Wat langer gemaakt dan strict nodig, zodat er nog wat verstelling mogelijk is.

9165e02e30e2c6752b2ee71d7af8ff38.jpg


En direct al eens wat gevoel krijgen:

6b7689789a3e671bc91af79eea394859.jpg
 
De vangmuil is (voorlopig) bevestigd aan het chassis. Dus kan ik naar het volgende onderdeel.
Aangezien de servonaut motor boven de tweede as hangt, blijft het bij de eerste as wel erg leeg. Daarnaast is het door de luchtvering niet meer mogelijk om het de standaard steun voor de voorste spatschermen te gebruiken, Een en een is twee. Dus hier ga ik wat aan doen. De eerste stap hierin is om de wielkassen meer in de richting van het origineel aan te passen, zodat ze rechtstreeks aan het chassis opgehangen kunnen worden.

Al eerste een papieren schetsje om de maatvoering te bepalen gemaakt. Daarna eens nagedacht over de manier van aanpak. Mijn idee was dat dit niet kon zonder wat hulpstukken. Eerst middels wat stripjes en plaatjes de mogelijkheid gecreëerd om de spatschermen verder uit te werken.

21e17dcf70f6e8082428da6a97381c58.jpg


Daarna met 1mm strips en plaatjes het geheel helemaal dicht gemaakt.

5568774dcf39629d45cbfa4922f43c8f.jpg


Daarna aan de onderzijde en bovenzijde opgevuld en dikker gemaakt. Ook de hulpstukken zijn verwijderd.

9f27fbf424f6554bfd72db629d2ffedf.jpg


En hiermee is de ruwbouw wel compleet. Op naar het netjes maken en wat meer detaillering....
 
Weer verder met het spatscherm. Buitenzijde en binnenzijde (op zichtdelen na hoeft dit niet heel nauwkeurig) moeten mooi glad worden gemaakt. Dit is natuurlijk weer mijn favoriete karweitje: plamuren en schuren. Wel een tip voor degenen die het na wil doen: lijm de witte buitenzijde er pas als allerlaatste op.


Wel wat geleerd en dit ga ik proberen in de toekomst (lees: 2e scherm) beter te doen: de dikte van de laatste laag voor de buitenzijde had ik zo gemaakt dat ik 0,5 mm styreen platen kon gebruiken: vormen zich beter en de verwachting was dat ik op deze manier minimaal hoefde na te bewerken (alleen de naden). De binnenzijde was met 1 mm dikke strips en plaatjes nabewerkt. Dit is lastig glad te krijgen. Kortom: de binnenzijde moet ook met 0,5 mm plaatmateriaal. Direct maar een nieuwe lading styreen besteld....

Wat detailering aangebracht. Gaatjes gevuld en geschuurd. Klaar voor de eerste laag grondverf.
f05baef275251914b0ad0d0864c745ef.jpg


De eerste laag grondverf gaat de verder na te bewerken stukje verraden. De buitenzijde ziet er al heel goed uit. HEt zal echt gaan om de laatste puntjes op de i. De binnenzijde is nog ruwer. Ik zal het spatscherm eerst is op het chassis monteren om te kijken of er veel nabewerking nodig is of dat ik kan volstaan met de naadjes in het zicht.

bc6ba5fe0af4a4921d70349b6cda5da8.jpg


Even naast de ander kant. Zo is het verschil tussen origineel en aangepast scherm goed zichtbaar.

f6975ac08a9b975d7ea76e13d41818a6.jpg


Deze ruwbouw hield nog maar deels (potloodstrepen) rekening met de benodigde gaten om het spatscherm aan het chassis te bevestigen. Dus voordat het spatscherm netjes gemaakt kan worden, ga ik het eerst op het chassis monteren. Hierbij was nog wat knip-, snij-, breekwerk nodig. Het resultaat laat al wat moois zien. (ter referentie het originele spatbord)

b408e96a5d5b524cc1035a228c1e3485.jpg


c93b80a95fedbbb37a555c317ed3571c.jpg


In het nieuwe jaar hoop ik weer verder te gaan.
Voor nu: een goede jaarwisseling en gezegend 2016!
 
Netjes hoor.
Een boel werk voor iets wat je bijna niet ziet, toch zijn dit van die dingetjes die je truck heel bijzonder kunnen maken.
Ben benieuwd naar de foto met beide verbouwde spatborden. :thumbsup::thumbsup::thumbsup:
 
Back
Top