Scania Topline 10x10/6 trekker met autolaadkraan

Status
Niet open voor verdere reacties.
hallo
B en C klopt ook niet of je reservewiel is ook aangedreven,
A = 4 asser 8x4 8 wielstellen/4 wielstellen aangedreven de achterste 2 assen dus,
B = 5 asser 10x8 10 wielstellen/8 wielstellen aangedreven,meestal de voorste 2 gestuurde assen en de 2 achterste assen,
C = 5 asser 10x12 denk dat je een 6 asser 12x10 bedoeld,
12 wielstellen/10 wielstellen aangedreven/6 gestuurd,
dubbel lucht moet je zien als 1 WIELSTEL,
A = totaal aantal wielstellen onder voertuig,
B = aantal wielstellen aangedreven onder voertuig,
C = aantal gestuurd wielstellen onder voertuig,
A X B X C
zo had ik het tenminste geleerd,of ik moet niet goed hebben opgelet,kan ook:D:D:D
en ik zou voor een 8x4 gaan als kraanwagen,
mvg markioo

2573.jpg

mijn man tgx 10x4/6

hier komt een 150t/m kraan achter.

Hallo Markioo ;

Eigenlijk wil ik best wel een 4 asser dan tegenover een 5 asser > dan is de combinatie niet te lang en is er meer ruimte voor iets anders te plaatsen .
Moet dan nog wel het chassis een klein beetje inkorten , wat niet zo'n erg is .
Bestaat er eigenlijk al ergens in de modelbouwwereld een 5 assige vrachtwagen - trekker combinatie of zijn het hierbij meestal 4 assers die als trekker met laadkraan erop met oplegger er achter want wil zelf ook nog een laadkraan achter de cabine hebben .
Weet het zo niet , maar echt veel 5 assers heb ik nog niet gezien en ook niet waarbij zowel de stuurassen als de achterassen aangedreven zijn .
Zal nog heel goed moeten nadenken over een te bouwen 4 asser of een te bouwen 5 asser .
Zolang het chassis nog niet ingekort is kan het nog steeds een 5 asser worden .
Normaal was bij de 5 asser de achterste stuuras ook een liftas maar met dat liftsysteem (de montage ervan) had ik een beetje moeilijk en dus vandaar dat deze dan ook aangedreven geworden was .
Wilde eens een sterker model tegenover de andere 2 modellen .
Beslissing zal iets voor na het weekend worden .

Mvg,
Steve .

Hallo Cheeta ;

Mooie MAN TGX 10x4/6 .
Ook van plan om een 150t/m kraan achter de cabine te plaatsen .
Wordt jouw model een trekker of een vrachtwagen of beiden ?
Heb jij hiervan enige bouwtekeningen van hoe deze zou gaan worden ?
Waar ga jij jouw hydrauliek betreffende de laadkraan verbergen want tussen de 2e en de 3e as heb jij op het eerste zicht niet erg veel plaats tussen of zie ik dit slecht ?
Komt de hydrauliek in een toren achter de cabine , ga je dan niet te ver naar achteren gaan .
Die trekkersschotel , staat deze tussen de 4e en 5e as als ik vragen mag ?
Ben jij ook van plan om geheel zelf die 150t/m laadkraan te gaan bouwen of met reeds bestaande onderdelen ?
Graag jouw vooruit ziende plannen te willen weten .
Dank U .

Mvg,
Steve .

hoi steve

heb je mijn email ontvangen?
hahahaha.
het is jouw keus maar als het veel werk en ruimte scheelt,
zou ik toch voor een 4 asser gaan.
succes en veel plezier in friedrichshafen!

gr

hallo
op de duitse modeltruckforum heb ik een 5 asser met kraan gezien tijdje geleden,
maar op youtube een 5 asser kipper,10x10 wat volgens mij niet bestaat in t echt maar wel leuik om te zien,
je kan ook even google bekijken,
mvg markioo

Hallo Cheeta ;

Mooie MAN TGX 10x4/6 .
dank je :wink:

Ook van plan om een 150t/m kraan achter de cabine te plaatsen .
Ja er komt een fassi 1500xp achter.

Wordt jouw model een trekker of een vrachtwagen of beiden ?
het idee was beiden maar mogelijk dat ik de vangmuil laat vallen en alleen de trekker behoud

Heb jij hiervan enige bouwtekeningen van hoe deze zou gaan worden ?
heb alleen algemeen overzicht in pdf.

Waar ga jij jouw hydrauliek betreffende de laadkraan verbergen want tussen de 2e en de 3e as heb jij op het eerste zicht niet erg veel plaats tussen of zie ik dit slecht ?
mijn hydrauliek komt in de cabine en op de kraan zelf. net als de echte

Komt de hydrauliek in een toren achter de cabine , ga je dan niet te ver naar achteren gaan .

Die trekkersschotel , staat deze tussen de 4e en 5e as als ik vragen mag ?
klopt staat tussen de 4/5de as. er komen nog steunpoten achterin waardoor de achterkant wat verder naar achteren komt.

Ben jij ook van plan om geheel zelf die 150t/m laadkraan te gaan bouwen of met reeds bestaande onderdelen ?
wordt zelfbouw mogelijk dat ik hydrauliek wel koop.

Graag jouw vooruit ziende plannen te willen weten .
Dank U .

Mvg,
Steve .

zie de vet gedrukte tekst

10x10x6

Hoe kan de titel 10x10x6 veranderd worden naar 8x4 daar de 5e as gesloopt is en er een 4 asser over blijft ?
Dus heb nu dan 2 aangedreven stuurassen (4 wielen) en aangedreven achterassen (8 wielen) .

Cheeta > ik ga uw model blijven volgen en kijk er al naar uit naar jouw foto's betreffende jouw laadkraan hoe jij deze zou gaan bouwen .

Nu ook even een andere vraag voor jullie allen .
Kennen jullie iemand die voor mij een Nooteboom semi-dieplader zou willen bouwen die 4 stuurassen heeft en uitschuifbaar is en met elektrische rampen achteraan .
Is er iemand die deze wil en kan bouwen ?
Heeft er iemand enige ervaring met de www.Wendscher.de website want daar is zo een Nooteboom dieplader te zien ?
Grag jullie reactie hierop te willen weten .

Mvg,
Steve .

Even recht te zetten website naam : rc-sandmann.de .
De andere was fout .
Kan iemand van jullie contact met deze website verkrijgen of lukt het jullie ook niet ?
Heeft er iemand van jullie ervaring met deze personen van de genoteerde website ?
Graag jullie antwoorden te willen weten .

Mvg,
Steve .

laatste update was 2009.

dat maakt de kans wel erg klein dat diegene nog actief met de site is.

Hoi Steve,

Een aantal duitse fabrikanten worden op de duitse fora nogal verguist omdat ze een belabberde communicatie hebben en erg lange levertijden.

Ik heb hier zelf geen ervaringen mee en winkelbesprekingen mogen hier niet op het forum, maar ik denk dat je sneller een dieplader hebt als je hem zelf maakt.

Bovendien rekenen deze bedrijven er goed voor, €1200,- ben je zo kwijt.

Lees eens het topic van Piet over de ombouw van een bruder, daar kan je nog wat van opsteken.

nieuwe-uitdaging

Maar ik heb je topic eens doorgelezen en het lijkt erop dat je zelf eigenlijk nog niet weet wat je nou wil gaan maken.
Probeer je nu eens te concentreren op de vrachtwagen en deze rijdend te maken.
Ga hierna aan de slag met de kraan en maak je pas later zorgen over wat je erachter gaat hangen.

Je kan toch niet alles tegelijk maken, dus beter eerst wat het belangrijkste is.

Er is een interessante discussie hier over hydrauliek, lees dat eens door om erachter te komen wat je voor de kraan nodig hebt, en maak een keuze waar je niet meer vanaf wijkt.

ervaring-met-kwaliteit-hydrauliek-van-kampfer

hydrauliek-voor-beginners-%5Bleerproject%5D

Voor wat betreft de aandrijving, je schrijft dat je 8 wielen aandrijft, maar dat is niet waar, want aan elke zijde zit maar 1 wiel, met twee velgen en twee banden, want ze zitten aan elkaar vast:D.
Dus een 8x4x4 met 8 wielen, 4 aangedreven wielen en 4 gestuurde wielen.

Hier nog een mooi voorbeeld van een trekker:

Scania 8x2x6 van Rademaker uit Koudekerk.
Hier staat een Palfinger 100t/mtr op en dit is voor een vierasser echt de max.

Op Stichting BuzzyBeeForum • Forumoverzicht staat in het topic van Rademaker een uitgebreid fotoverslag van de opbouw bij VDA in Zoeterwoude, waar de Palfinger is opgebouwd. Hier kan je mooi het hulpframe zien wat als dikke platen staal om het bestaande chassis is gemaakt.

HerschaaldekopievanRademakerScania.jpg

Veel succes.

Laatst bewerkt door een moderator:
william,

mogelijk dat in nederland de wetgeving kwa aslast anders is dan andere landen.
ik ken wel degelijk een aantal 150t/meter kranen op 4 assers
FASSI%20F1500AXP.jpg

en een fassi 1300XP op een nederlandse truck
IMG_9811-border.JPG

edit ook een nederlandse 150t/meter op 4 assen
DSC-0213-border.jpg

mogelijk dat ze hier vergunningen voor nodig hebben om de weg op te mogen dat is mij niet bekend.

Laatst bewerkt:
Je houd nagenoeg geen laadvermogen cq schotteldruk over op een vierasser met een 150tm kraan.
Eigen gewicht zal iets zijn van rond de 32-33 ton.
2x zware vooras van 9ton en twee aangedreven assen van 10ton levert een GWV op van 38ton, dus blijft er maar een laadvermogen/schotteldruk van 5ton beschikbaar.

@cheeta

De voorbeelden die je hier laat zien worden meer als kraanwagen gebruikt, op de bovenste foto van Paulsen, waarschijnlijk scandinavisch, zie je de schotel helemaal achterop zitten.

Leuk om een trailer een fabriekshal in te manoeuvreren, maar hier kan je niet mee rijden over de snelweg.

@Adam

Jullie 150t/mtr bij JLM stond op een vijfasser. Hoeveel kon je hier op laden?
Want zonder vergunning kom je toch niet boven de 50 ton GVW uit? Dus met trailer erachter hou je ook niet zoveel over.

Bij ons restte iets van 12t schotteldruk.
Inderdaad ben je met deelbare lading gauw klaar. Doe nog eens een semi van een ton of 14 erachter en je bent leeg al 47T.
Mag je nog net 3T mee nemen.
Maar goed daar was hij ook niet voor aangeschaft.
Wat de kraan maximaal kon tillen konden we minimaal laden ook.
Volgens mij hadden we een maximaal GVW van 76T op de gehele combinatie.

M'n model is nu even een met 3 stuurassen en 2 achterassen , maar wat zou men bekomen moest deze nu veranderen en slechts 2 aangedreven stuurassen te hebben en 3 aangedreven achterassen > wat voor een model bekomt men dan ?
Is dit dan een 10x4x12 (10x4x6) of (10x10) model of hoe zit dit in elkaar ?
Weet nog niet helemaal goed welke te bouwen .
Kan er een 4 asser of een 5 asser van bouwen .
Heb onlangs een heel mooi model > 5 asser op internet gevonden met dus hetzelfde als mijn model van foto afbeelding maar dan met alle assen achter elkaar .
Met geen ruimte tussen de 2e en 3e as .
Moet ik weg kunnen met alle stuurventielen van de laadkraan en van de pomp met motor dan kan dit chassis nog igekort worden .
Echter weet ik geen maximum afmetingen betrefd een 5 assige trekker > zou deze gaan tot 9 meter lengte of is dit te lang voor een trekker met oplegger combinatie ?
Graag hierop jullie reactie te willen weten .
Dank U bij voorbaat .

Mvg,
Steve .

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back