Simplex 40 opknappertje

De gele benzineslang die ik ken, kan ook tegen diesel. De traditionele peutslang voor diesel is neopreen.
Speaking of traditional.:rolleyes:
Ik ben ooit begonnen (1965) met transparant PVC.
Je weet wel, het spul dat uiteindelijk keihard werd en in de vorm bleef staan.
Neopreen pas in mjn Daedalus tijd.
 
Ja dat ken ik dat transparante pvc dat stug werd. :confused: Ik heb nu volgens mij hetzelfde gele spul met geringe binnendiameter dat Frans liet zien. Kan goed tegen diesel.
 
Tankje getekend.
Eentje voor te passen.
Uit een stuk om te 3D printen.


IMG_20191022_193327452.jpg
.

Geprint met PLA. Al gezocht of dit bestand is tegen dieselpeut (ether, petroleum) nog niet gevonden.

Anders een tankje uit aluminium maken.
Ietsje groter dan het origineel

 
PLA zou niet tegen brandstof kunnen. Maar, er is een eenvoudige oplossing: gewoon een laagje dunne epoxy (voor het lamineren van glasdoek, bijvoorbeeld) in het tankje gieten, rond laten draaien en weer leeggieten. Als de epoxy is uitgehard, heb je een brandstofbestendig tankje.
 
PLA zou niet tegen brandstof kunnen. Maar, er is een eenvoudige oplossing: gewoon een laagje dunne epoxy (voor het lamineren van glasdoek, bijvoorbeeld) in het tankje gieten, rond laten draaien en weer leeggieten. Als de epoxy is uitgehard, heb je een brandstofbestendig tankje.
:thumbsup:
(net als de balsa teamracetanks)

Tussenvraagje: Epoxy is niet bij uitstek methanol/alcohol bestendig, heb je bij Diesel daar geen last van?
Zolang je geen methanol in je dieselpeut mengt moet het goed gaan.:D
 
Ether en peterolie zijn niet half zo aggressief als methanol en nitromethaan.
Gewone ouderwetse cellulose (span)lak en bijv motip acryl doen het prima.
Met watergedragen heb ik nog niet geexperimenteerd.
 
Epoxy: ik maak mijn tankjes voor sportmodellen meestal van een afgezaagde 5cc injectiespuit. Die dek ik af met een 1 mm triplex schijfje, wat ik met 5 min. epoxy vastplak. Ik heb er nog die al 30 jaar vast zitten... Verf: Humbrol enamel glans is dieselbestendig, mits je het een tweetal weken laat uitharden. Mat NIET! Blanke jachtlak (op basis van oplosmiddel) is idem dieselbestendig.
 
Het ED Bee tankje in de epoxy gezet.
Stukje rubber slang tegen uitlopen van de naald. Nu eens kijken hoe de Bee loopt.

IMG_20191025_210438676.jpg


De net gekocht DC Merlin (0.76cc) past ook mooi. Op tekening wordt een Mills 75 aangegeven. De Merlin komt mooi overeen. De Bee is iets groter (1 cc).

IMG_20191025_174108041.jpg


Het begin met afwerken is er. Kon het niet laten het kielvlakje van vlies te voorzien.
Vleugel en Stabilo krijgen ook vlies. Romp waarschijnlijk krimpfolie.

IMG_20191025_204752615.jpg
 
folie vanwege de peut?

Vlies met 3 lagen spanlak is knap dicht...hier en daar een verfje of...wat ik graag doe.. een stukkie tissue er over en meer retro kan het dan niet...

Ik denk gaatjes te zien in het vlies...dus de dunne uitvoering? De dikke is helemaal dicht en glad...die doet het perfect!!

Wanneer je niet weet dat dun of dik is vraag het morgen even..zal ik het laten zien..
 
Kan ik 20 cm slang van je kopen de mijne op de No-Nonsence is niet goed..
Dat moet wel lukken. Neem het morgen mee.

Vlies komt bij Horesji vandaan. Weet niet wat het gewicht is. Heb het ook op de Cardinal en dat is met een paar lagen Eazydope mooi dicht. Een voordeel Eazydope is peut bestendig.
Ja de krimpfolie i.v.m. de peut. Wil de romp volledig in de kleur zetten en dan is krimpfolie een goede optie.
Vleugeltje met vlies geeft dan een leuke vintage uitstraling.
 
Back
Top