Stoompomp
In Memoriam
Vandaag niet verder gegaan met de aandrijving van de dokdeur. Deze getest met een hulpvoeding en werkte naar mijn tevredenheid.
Het reductie motortje leverde meer dan voldoende koppel om de draadspindel aan te drijven.
Hierdoor ben ik ook over de uitzethelling van de hulpboot gaan nadenken.
Op de onderstaande foto is de oorspronkelijke uitzethelling met de aandrijving te zien.
De uitzethelling wordt aangedreven door een uit een kindernaaimachine gesloopte motor met haakse tandwielen om de M4 uitzet spindel aan te drijven.
Vandaag, na eerst testen met een tweede reductie motor, 300 omw/min, ontdekt dat deze ook de M4 uitzet spindel kon aandrijven.
Vervolgens heb ik de "oude" naaimachine verwijderd en plaatsgemaakt voor de nieuwe reductie motor.
Op de onderstaande foto is de onderkant van de helling te zien, met op de voorgrond de verwijderde oude verstelling en op de achtergrond de nieuwe bedachte opstelling van de reductie motor.
Door het gebruik van in het verleden verzamelde tandwielen is te zien, dat het tandwiel op de aandrijfspindel en deze op de as van de reductiemotor redelijk in lijn liggen.
Daar volgens mij het uitgaande lager van de reductie motor niet ontworpen is voor het opvangen van radiale krachten (opgewekt door de twee tandwielen, de ene op de spindel en de andere op de aandrijving) ga ik nu eerst een kopie maken van de aandrijving van de dokdeur. Het aandrijf tandwiel in eigen lagering, aangedreven door een flexibele(siliconen slang) koppeling.
Morgen eerst de verf verwijderen. De helling is gemaakt uit vertind blik, daarom kan ik op elke gewenste plaats solderen.
Ik heb blik,XXX, drie kruis toegepast, ca. 0,5 mm dik.
Het reductie motortje leverde meer dan voldoende koppel om de draadspindel aan te drijven.
Hierdoor ben ik ook over de uitzethelling van de hulpboot gaan nadenken.
Op de onderstaande foto is de oorspronkelijke uitzethelling met de aandrijving te zien.
De uitzethelling wordt aangedreven door een uit een kindernaaimachine gesloopte motor met haakse tandwielen om de M4 uitzet spindel aan te drijven.
Vandaag, na eerst testen met een tweede reductie motor, 300 omw/min, ontdekt dat deze ook de M4 uitzet spindel kon aandrijven.
Vervolgens heb ik de "oude" naaimachine verwijderd en plaatsgemaakt voor de nieuwe reductie motor.
Op de onderstaande foto is de onderkant van de helling te zien, met op de voorgrond de verwijderde oude verstelling en op de achtergrond de nieuwe bedachte opstelling van de reductie motor.
Door het gebruik van in het verleden verzamelde tandwielen is te zien, dat het tandwiel op de aandrijfspindel en deze op de as van de reductiemotor redelijk in lijn liggen.
Daar volgens mij het uitgaande lager van de reductie motor niet ontworpen is voor het opvangen van radiale krachten (opgewekt door de twee tandwielen, de ene op de spindel en de andere op de aandrijving) ga ik nu eerst een kopie maken van de aandrijving van de dokdeur. Het aandrijf tandwiel in eigen lagering, aangedreven door een flexibele(siliconen slang) koppeling.
Morgen eerst de verf verwijderen. De helling is gemaakt uit vertind blik, daarom kan ik op elke gewenste plaats solderen.
Ik heb blik,XXX, drie kruis toegepast, ca. 0,5 mm dik.