Het lijkt wel een project zonder end...
Ook nu weer wat te verzinnen... Resonantiepijp afhangen.
De Kaos krijgt een 'Laatste Der Hatorianen'... Type #606 voor .61
tweetakt. Bij gebrek aan 650 of een 700...
Enige wat er nog te krijgen was in Japan, was deze...
En anders kan je je nog wenden tot Weston UK... zij maken een tuned pipe op maat! Inclusief bocht! Maarja... Hatori hè?
Eerste stap... houdertje om de pijp versieren. De pijp zelf bescherm ik met een krimpkous
tegen doorkrassen... Gezet langs een stuk rondstaf staal, een stuk alu strip van 20 mm breedte uit de scratchbak...
De lipjes heetgestookt omgezet met een draadtang... met een propaanbrander , tegen scheuren.
Gekoeld in water, maakt het alu wat harder. Daarna slijpen en vijlen, modelleren...
Daarna een beetje opfrissen met een lamellen schuurtolleje... zorgen dat er geen scherpe randjes aan zitten
die de O-ring kunnen doorsnijden... mooi geflowed... Pardoes weer 3 uurtjes verder...
Nu ontstaat dit gewoon uit mijn handen... de 'black-box' en alles wat daar gist.
Maar is feitelijk een zelfbouw van een Dave Brown ".60 HUSH CLAMP VIBRATION MOUNT"
Poi! Die komt met een rubber dempertje... en niet met dwarse bladveren en Panhardstangen...
En nog even vanuit een andere hoek... De pees/O-ring is een restant van een oud oliefiltertje...
Altijd handig om dat bij een beurtje te bewaren. Deze zijn nog eens hittebestendig ook...
Nu ben ik er nog niet... moet nog de afhanging aan de romp improviseren. Zie ook hierboven geschreven...
Iets van een bladveer-principe. Kan uit epoxyplaat... een autoclaaf gebakken soort waar ik ooit wat
plaatjes van heb ingeslagen... en die op een voorspanning zetten, in de lengte van de pijp en romp...
2x tulletjes en busjes, met servoparkers in romp gehecht...
of uit aluminium... met een verzet er in gebogen... in lengte of in breedte geplaatst... Beetje het idee van een staartwielbeugeltje... Ook weer met tulletjes en 2x servoparkertje... zodat het iets trilling afvangt...
Zat er aan te denken de zaak aaneen te klinken met een klinknageltje?
Uiteraard moet dat 'iets' verzonken in het houdertje... dus die moet ik nog embossen...
anders komt er een put in de heilige piep!
Hoe zit het bij de Calmato reflexentrainer? Gewoon lomp-uit eenvoudig...
Maar dat is een 36 mm Ø diameter pijp... en dat past in een gereedschapsklem...
Waar je dan met het geduld van eeuwen een krimpkousje om voezeld...
Voor nog twee andere modellen met dezelfde pijp... eensoortige afhanging.
Crash safe...
Kaos van onderen. Ook lekker druk van patroon... Een vlugge CG check op de vingertoppen...
en het lijkt behoorlijk in de buurt te zitten... Altijd spannend... Met folie komt er immers massa bij...
Zeker met dubbellaagse stripings...
Nog een mooie G-Sonic van Graupner 11 x 10 (en natuurlijk testen of dat wèrkelijk iets wordt...)
en een mooie Dave Brown spinner... Maar een wit plastic kan ook...
Wordt ook al niet meer gemaakt? Vast! De GP motorsteun is ook over en uit...
met het zakelijk instinkt van Horizon Hobby... dat alles sloopt aan oude merken...
Nu lijkt het dat Topmodel.fr de steunen laat maken onder de naam 'Ecotop'... hoi!
Toevallig gevonden... Mocht ik de Picco willen inzetten, corresponderen de boorgaten niet...
Beter een nieuwe... compromitteer je de sterkte niet... met allerlei doorboringen... door
bok-torren... (motor mount bug). Om nou een nieuwe 61SF ABC in te zetten?
Kan het niet over mijn hart halen... Verdomd jammer dat die kwaliteit niet meer gemaakt wordt...
Nog genoeg te doen... Eerder geschreven... de centrale staaf van de voorpoot
loopt geheel door de motorsteun heen. Het witte houdertje is daarmee slechts
nog klappenvanger en borg/hevelpunt. De steuntjes zijn zeer zwak in de kit.
Stelselmatig afbrekend, had ik gelezen. En nu natuurlijk niet meer aan te komen...
Een drama voor de luie USA ARF piloten... die niets meer zelf kunnen maken...
Nog staan te jubelen bij het gebrek aan kwaliteit... wat zij als kwaliteit zien... (gelijk hun president...)
Tot zovers maar weer...
Gr Bas