Wasabi e900 setup

Hallo Roy,

Hardware op de spiegel monteer ik altijd met een 'pakking' van zelfklevend mosrubber met gesloten cellen.
De gaten voor de boutjes houd ik opzettelijk te klein.
Bij het aantrekken van de boutjes plet je het rubber en dicht je alles 100% af.

Vóór ik dit deed, was ik elke keer weer verbaasd over de hoeveelheid water, die z'n weg vind langs de boutjes en de bevestigingsgaten in de spiegel...

Iets anders, mocht je onverhoopt last hebben van propwalk, dan kun je de stinger naar links laten wijzen door er een vulplaatje onder te zetten.
Wél monteren met siliconenkit, anders zal het onbedaarlijk lekken.

Groeten, Jan.
Ik heb bij mijn hydromite binnenband voor de fiets gebruikt. Nu zit er kit tussen maar ik weet niet of dit voldoende is. Misschien inderdaad toch maar rubber pakking.
Het laatste wat ik wil is water in mijn spiegel.
 
Nog een paar foto's
1561393582818~2.jpeg
1561393626401~2.jpeg
1561393504439.jpeg
 
De Wasabi is klaar voor de Maiden.
Iemand nog tips voordat hij het water ingaat.
Hallo Roy,

- Uiteraard, het afplakken van de kap.
- Op snelheid zal het wel meevallen, maar als de koeling bij lage snelheid weg valt, dan kun je de boog van de slang naar het roer verkleinen, scheelt weer in opvoerhoogte.
- Filmpje!

Groeten, Jan.
 
Maiden gehad 2 keer geflipt kort filmpje.
Zal de volgende keer een betere camera vrouw regelen.
Boot wipte erg en had een behoorlijke afwijking naar rechts.
Nu turnfin iets naar achteren geplaatst.

 
Ik denk lipo's naar voren schuiven. Heb ook een 48 prop en een 50 prop besteld.
Temp waren na het varen rond de 44 graden. Terwijl ik niet constant volgas kon varen.

Zwaarte punt lag nu rond de 30%
 
Hallo Roy,

Wat had je er achter op de video?
Op enig punt in de video vol gas gevaren?

De afwijking naar rechts is een combinatie van de plaats van het zwaartepunt en propwalk.
Een grotere prop zal de neiging naar rechts te sturen alleen groter maken.

De flip op het eind veroorzaak je zelf door tegen te sturen; bij deze snelheid lepelt het scheef staande roer de achterkant uit het water en drukt de neus erin, met een flip als gevolg...

Op de video is het slecht te zien hoe de boot in/op het water ligt, gevoelsmatig zou ik het zwaartepunt iets naar achteren leggen en zien wat er gebeurt.

Voor de propwalk had ik je tijdens de bouw al gewaarschuwd; het naar rechts inbouwen van de aandrijving was beter geweest.
Als de boot naar rechts blijft trekken zou ik de stinger aan de rechterkant voorzien van een vulplaatje, zodat die naar links wijst. Je moet niet overmatig hoeven tegensturen bij het rechtuit varen.

Groeten, Jan.
 
Hallo Roy,

Wat had je er achter op de video?
Op enig punt in de video vol gas gevaren?

De afwijking naar rechts is een combinatie van de plaats van het zwaartepunt en propwalk.
Een grotere prop zal de neiging naar rechts te sturen alleen groter maken.

De flip op het eind veroorzaak je zelf door tegen te sturen; bij deze snelheid lepelt het scheef staande roer de achterkant uit het water en drukt de neus erin, met een flip als gevolg...

Op de video is het slecht te zien hoe de boot in/op het water ligt, gevoelsmatig zou ik het zwaartepunt iets naar achteren leggen en zien wat er gebeurt.

Voor de propwalk had ik je tijdens de bouw al gewaarschuwd; het naar rechts inbouwen van de aandrijving was beter geweest.
Als de boot naar rechts blijft trekken zou ik de stinger aan de rechterkant voorzien van een vulplaatje, zodat die naar links wijst. Je moet niet overmatig hoeven tegensturen bij het rechtuit varen.

Groeten, Jan.
Er zat een 45 mm graupner prop achter.
Vol gas varen is nog niet gelukt.
Ik zal vanavond kijken of ik nog een filmpje kan maken.
Ja dat klopt ik was gewaarschuwd. Ik had hem in de eerste instantie ook naar rechts opgebouwd.
Maar om een of andere reden toch weer teruggezet naar het midden.

Hoe kan ik het best een vulplaatje fabriceren. Zelf dacht ik aan een blokje alu schuin vijlen?
 
Leuk man, je eigen gebouwde boot voor het eerst op het water!! Mag je trots op zijn.

Beetje afstellen en proberen en dan gaat de snelheid en handling vanzelf de goeie kant op!
 
Hoe kan ik het best een vulplaatje fabriceren. Zelf dacht ik aan een blokje alu schuin vijlen?
Hallo Roy,

Als je bevestigingsbouten lang genoeg zijn en er geen lekkage ontstaat zou ik er eerst een vulring (of twee) tussen zetten tot je weet hoe groot de hoek van de stinger moet zijn.
Dan kun je een passend kunststof of alu blokje maken.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Roy,

Als je bevestigingsbouten lang genoeg zijn en er geel lekkage ontstaat zou ik er eerst een vulring (of twee) tussen zetten tot je weet hoe groot de hoek van de stinger moet zijn.
Dan kun je een passend kunststof of alu blokje pas maken.

Groeten, Jan.
Goede tip dat zo moeten lukken. Anders heb ik nog wel langere boutjes.
Ik zal eerst nog een keer kijken of ik een beter filmpje kan plaatsen om het vaargedrag beter te kunnen zien.
 
Er zat een 45 mm graupner prop achter.
Vol gas varen is nog niet gelukt.
Met 1700Kv op 6S zit je boven de 30.000 toeren onder last, Als je een Graupner 42 mm of 43,5 hebt liggen zou ik die er eerst achter schroeven, zodat je in ieder geval méér vol gas kunt varen zonder dat het een onbestuurbaar projectiel wordt en je meer controle over de boot hebt.
Als je het zwaartepunt, de hoek van de aandrijving (naar links) en de hoek van de stinger (horizontaal/vertikaal) hebt uitgezocht en de boot (een stuk) beter handelbaar is, zou ik pas grotere props monteren, dat scheelt een boel klappers op het water.

Even neuzelen; als er zwemmers in het water liggen, of rubberbootjes ronddobberen, ga ik daar niet varen.
Ik ga op z'n minst een stuk verderop varen, zodat eventuele stuurfouten geen lichamelijk letsel tot gevolg kunnen hebben, zelfs bij 50 km/h vaar je iemand probleemloos een oog uit...

Groeten, Jan.
 
Stuitert een racer daar niet gewoon ongeschonden vanaf? ;)
Ja heb je gelijk in wat kinderen betreft.
Zal ze voortaan uit het water laten. Waren overigens wel mijn kids in de reddings boot.
Het korte moment dat ik gevaren heb deed de boot het best goed.
Totdat de flexas brak met alle gevolgen.
Had wel het roer iets naar links getrimd staan.
 
Zie foto van de schade. Denk dat ik de as gelijk maar verplaats hoeveel milimeter zou goed zijn? En kan motor gewoon zo blijven staan?

1561577500922.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Hallo Roy,

Is dat vandaag gebeurd?
Brak de flexas vlak na de koppeling en ging het eindje los op je messing buis?
Weet je wat de oorzaak was; ben je ergens overheen gevaren, of had je (te) weinig speling tussen drive dog en achterlager?

Aan de foto te oordelen heb je de mazzel, dat er niet teveel flexas vrij was, anders had het je een gat in de romp kunnen slaan.

Bij een naar rechts van de hartlijn geplaatste aandrijftrein, gaat het om de motor, as en stinger.
Je zou de motor in het midden kunnen laten staan, maar dan moet je 'm wél draaien, zodat de flexas in een gebogen lijn naar de uit het midden geplaatste stinger loopt.
Doe je dat niet en blijft de motoras in het midden, dan zal de flexas in een S-bocht verlopen, op zich niks mis mee, maar het uitlijnen om het geheel zo wrijvingsloos mogelijk te krijgen is lastig. Persoonlijk zou ik er, gezien de toeren waarmee je werkt, niet aan beginnen en óf de motor iets roteren, óf de hele aandrijftrein rechts van de hartlijn plaatsen.
Minstens 5 mm; zoals ik al gemeld had is dat bij mijn Arowana's dat nog te weinig, die zou ik nu 7-8 mm uit het midden gezet hebben, jouw boot is groter, dus houdt 8 mm aan.

Blijkt dat te weinig, dan hoeft de stinger maar heel weinig naar links te wijzen middels een vulplaatje.

Groeten, Jan.
 
Stuitert een racer daar niet gewoon ongeschonden vanaf? ;)
Hallo Ron,

De boot zelf zal afketsen op de plastic boot, tenzij je die precies haaks treft, dan ga je er doorheen, maar de (metalen, geslepen) prop maakt gehakt van alles wat op z'n weg komt, ik heb foto's gezien van de rug van een zwemmer, die vóór een aanstormende speedboot van 50 cm opdook, de prop had een serie groeven in het vlees gekerfd, daar werd je beroerd van, het aantal hechtingen dat er in moesten, waren niet op de vingers van twee handen te tellen...
Pikant detail: het roerblad was opgeklapt bij de eerste diepe snee in het vlees, de draaiende prop had de meeste schade aangericht.

In Duitsland werd bij een wedstrijd de aluminium reddingboot, die buitenom het parkoers voer, geraakt door een mono 2 (75 cm met 14 cellen NiMH). Ze hebben de polyester romp met geweld uit de zijkant van de aluminium romp moeten wurmen. Ondanks de foto's en het feit dat de wedstrijdboot naadloos in het gemaakte gat paste, geloofde de verzekeringsman die er bij kwam, niet dat de schade door een 'speelgoedboot' veroorzaakt was.

Ik ben altijd héél voorzichtig met speedbootvaren als er zwemmers in het water zijn, als ik niet voldoende afstand kan houden, vaar ik niet.

Groeten, Jan.
 
Zwemmers, honden en rubberbootjes gaan niet samen met dit soort varende projectielen. Als er maar iets van die drie in het water komt, stop ik direct.

OT: zonde van de schade! Succes met repareren. Dit komt vast wel weer goed.
 
Back
Top