xerces

Vandaag heb ik indoor gevlogen met de Xerces. Ik heb hiervoor wel buitenshocky's gehad, maar dat is echt niet vergelijkbaar. Dit vliegt heeerlijk!

Mijn Xerces V1.0 weegt zo'n 145 gram en vliegt heerlijk langzaam. Tijdens het knife-edgen heb je alle tijd om na te denken en dat is voor mij wel prettig omdat ik nog niet veel kunstvlucht/3D heb gevlogen.

Als ik wat meer ervaring hiermee heb wil ik weleens een gemillde versie proberen :D
 
Hoi Jitze,

dat is leuk nieuws! Goed te zien dat de oudere Xerces ook voor jouw een prima instap is. !!

Groet
Winfried
 
In de eerste halve minuut van dit filmpje zie je wat beelden van de Xerces: -SMhUeM7CB0[/media] - indoor-vliegen-redeagles.eu

En bij 6:15 zie je hoe het afliep nadat ik een clublid aanvloog.:p De accu van zn toestel was losgegaan dus hij was de zaal ingelopen en had hem vastgemaakt. Toen steeg hij weer op en kwam al vliegend rustig teruglopen terwijl ik geconcentreerd aan het vliegen was :p
Is weer een leerpuntje voor de volgende keer: zo snel mogelijk terug naar de pitts en dan pas weer opstijgen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zonde. Niet echt een toestel om gezamenlijk te vliegen. Als het je wedstrijd kist is ;)

In de eerste halve minuut van dit filmpje zie je wat beelden van de Xerces: [URL="
- indoor-vliegen-redeagles.eu[/URL]

En bij 6:15 zie je hoe het afliep nadat ik een clublid aanvloog.:p De accu van zn toestel was losgegaan dus hij was de zaal ingelopen en had hem vastgemaakt. Toen steeg hij weer op en kwam al vliegend rustig teruglopen terwijl ik geconcentreerd aan het vliegen was :p
Is weer een leerpuntje voor de volgende keer: zo snel mogelijk terug naar de pitts en dan pas weer opstijgen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb mijn versie V5.X net af.
89.2 gram (zonder accu)

Setup:

2X D4.7
1X DS277
Assan ontvanger gestript en stekkertjes eraf. geen lakdraad naar de servo's gebruikt
6A turnigy regelaar
CMB motor (nog met gws 8X4.3 propje)

Voor de rest heb ik nog wat extra versteviging op het hoogte roer zodat deze niet links en recht ongelijk kan flexen. en ook bij het aanstuur punt van de rolroeren een extra stokje zodat dit niet meer flexen kan.

GR Ruud.

full

Links de AD versie. je ziet ook goed het verschil in het mill werkt.

full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
He, ongeveer die hoogteroer-staafjes heb ik ook.
Buitenste verder naar buiten, en via een ander staafje ervoor gezorgd dat er geen extra groot gat in de romp moet.

Zoon mooi gebouwd toestel, en dan krimpkousroerhevels... :(


Winfried, ik had het al eerder willen posten, vergeten.
Het uitfrezen op het rudder zorgt er voor dat je deen goede plek hebt om hem aan te sturen. (aero versie die robin heeft en volgens mij gelijk aan die hierboven) hij is als het waren in 2e gedeelt met middenin een horizontale streep niet ingefreesd. Maar daar kun je hem niet aansturen want dan zit het hoogteroer in de weg.

En als ik dan toch bezig ben, het valt nu wel heel erg op dat het daar waar je de vleugel en horizontale staart samenkomen het niet ingefreesd is...
 
Hee Niek

Wat verwacht je in die handleiding te vinden wat nieuwer/anders is dan alles wat hier op het forum bij elkaar staat? Ik toon hooguit hoe 'ik' het doe, vervolgens kan je je eigen idee-en daarop loslaten.....

GrWinfried
 
@Nando: Bedankt voor de feedback

- Rudder zal ik inderdaad aanpassen, die middenlijn moet idd omhoog.

- Wat betreft dat uitmillen bij de vleugel staartovergang: Ik weet niet of die 0.03 gram die je daar nog zou kunnen besparen echt te merken is... als het alleen voor de optiek is.... ;-)

- wat voor rudder aansturing zou jij dan gebruiken, er vanuitgaande dat de ikarus setjes lastig niet/te krijgen zijn. Oftwel geef een advies wat je zelf zou gebruiken als er geen ikarus setjes bestonden.

Thx
Winfried
 
Bij de betere toestellen zijn die ikarus setjes niet alles hoor.
Je moet ze dan letterlijk op carbon klemmen wil je ze stevig in je roer hebben.
Wat ik vaker doe is een plaatje (dun) triplex of carbon op een 6cm lang stuk 3x0.2 (dat dunne) lijmen. in het plaatje kan je dan een gaatje boren. Hetzelfde kan ook met een afgeknipt servoheveltje. Aan de stuurstang een ijzerdraadje met één knik erin en aan de stuurstang een stukje 0.5mm carbon die hem borgt. Het zal zo wel niet duidelijk zijn, maar ik maak nog wel een foto.
 
Hoi Ron!

Bedankt

Ik zie graag alternatieven voor de ikarus setjes. Liefst iets wat toch nog verstelbaar is.... vooral voor de ailerons.

GrWinfried
 
@Nando

Wat vind jij de nadelen van krimpkous scharnieren?
Ik gebruik ze juist (mits je ze goed maakt) omdat ze erg spelingsvrij zijn.
En je er een mooie versteviging achter kan zetten van depron.
Nadeel is wel dat ze slecht te verstellen zijn. echter is dit alleen bij de ailerons een probleem.

@Jan
Als je je mail adres ff PBt dan mail ik je de high res foto's wel.


Groet,
Ruud.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben geen fan van Z-linkjes want die gaan rammelen. Het idee van dat ''speldenprikje'' secondenlijm zit wat in, helaas heb ik dat regelmatig laten breken, en zelfs bij niet al te gekke figuren.
 
Hoi Ron!

Bedankt

Ik zie graag alternatieven voor de ikarus setjes. Liefst iets wat toch nog verstelbaar is.... vooral voor de ailerons.

GrWinfried

Is de shockset van de MM Extra/Manta een optie??
Deze hebben verstelbare ailerons. In totaal 54 delig setje voor E 14,95.
Ik moet ze op mijn site nog toevoegen (afgelopen week pas ontvangen).

Gr
ruud
 
Back
Top