Op je foto zie ik een binnen draaibeitel met een wisselplaat.
Bij het draaien van kleine binnendiameters botst de houder, de onderkant van de snijplaat houder, tegen het materiaal.
Dit is goed te zien, daar bij het naar binnen draaien de beitel iets naar binnen verplaatst.
Het gat is ook enigszins conisch. Pas na meerdere bewerkingen geen piepen en het gat is centrisch.
Dit heb ik ook ondervonden bij het draaien van kleine inwendige diameters.
Misschien geheel fout, maar ik gebruik kotterbeitels voor het binnen draaien van kleine diameters.
Aan de bovenkant een kotterbeitel met hardmetaal, samen met de Mauser schuifmaat van mijn vader, en hieronder twee HSS beitels ø 8 en 12mm.
Of de onderstaande twee nog te leveren zijn weet ik niet, ik kon ze niet vinden bij bij laatste bezoek bij HBM.
Het grote verschil is, dat de snijkant, spaanhoek door de terug slijping onder het snijvlak vrijloopt van de binnendiameter.
Voor een indruk van de kotterbeitels:
https://www.hbm-machines.com/produc...erkoppen/hbm-8-mm-9-delige-hm-kotterbeitelset
De klemhouder in mijn gebruik is de universele ø8 en ø10 mm houder.
Puriteinen zullen aangeven, dat een kotterbeitel niet geschikt is voor een draaibank.
Maar wat is het verschil, dat de beitel t.o.v. het werkstuk beweegt, of het werkstuk t.o.v. de beitel?
k snap niet goed hoe de maatvoering werkt van die verzinkboren. Ik dacht dat het allemaal standaard was. Dus een verzinkboor 4 gebruik je om een M4 inbusbout te verzinken. Maar hier is het probleem.
Ik doe geen moeite om met dure verzink frezen een kamer te maken voor de inbus schroeven(binnenzeskant).
Na het boren van het doorlopend gat, even in de boorkop een twee of vierlippen frees om de kamer op diepte te maken,
Dit kan prachtig, daar beide delen nog steeds in lijn staan.
Hoe kostenbesparend wil je het hebben?
Groet
Henk