Bouw van Debbie, tweetakt motor

Ik wil vanavond beginnen met het boren van de diverse gaten in cilinderkop/bodemplaat en cilinder zelf.

Debbie sheet 4 cyliinder plate.jpeg


Dat is dus 8 x M4. Ik heb M4 inbusboutjes en ik heb ook een setje verzinkboren voor inbusbouten:

P9020002.jpg


Nooit eerder gebruikt. Dus ik ben eerst maar even wat gaten geboord in een proefstukje en kijken hoe dat verzinken werkt/gaat
P9020001.jpg


Ik snap niet goed hoe de maatvoering werkt van die verzinkboren. Ik dacht dat het allemaal standaard was. Dus een verzinkboor 4 gebruik je om een M4 inbusbout te verzinken. Maar hier is het probleem.

P9020003.jpg


Voor een M4 boor je een gat van 3.3mm. Dat voorloopje op de verzinkboor heeft een grotere diameter (4,74mm) dan de buitendiameter van een M4 boutje. Ook is de buitendiameter van de verzinkboor fors. Ruim 8mm, terwijl de kop van het inbusboutje slechts 6,89mm is. Op de tekening is te zien dat volgens ontwerp het verzinkt 4mm diep en 7mm diameter moet zijn.

Nou lukt me dat ook wel met een gewone 7mm frees. Maar op mijn freesmachientje bij wisselen van boren/frezen e.d. wil ie nog wel eens wat verlopen. Dus zo’n verzinkboor met zo’n voorloopje leek me wel handig.

Ik ga maar eerst gaten 3.3mm boren door de deksel/kop en in de cilinder, vervolgens 7mm frees 4mm diep en als laatste de deksel/kop met 4mm helemaal doorboren. Dat geeft de minste handelingen, maar nog steeds een hoop maal 8!

Waarom lijken deze verzinkboren niet aan te sluiten bij mijn inbusboutje. Voor de zekerheid ook nog even naar nummertje 3 gekeken, maar daar kom ik ook niks verder mee. Is dit wellicht vooral voor langere inbusbouten zodat het gedeelte onder de kop wat extra ruimte krijgt?

Alvast bedankt

Jeroen
 
Dat setje is bedoeld voor het boren van potgaten. Niet om er daarna schroefdraad in te tappen.

Dank voor je snelle reactie. Ik zit nog eens even goed te kijken. Op het doosje staat HBM 7 delige HSS tin Gecoate Inbus verzinkefrezenset. Dat staat ook op mijn factuur.
Hier staat hetzelfde doosje op de HBM site: https://www.hbm-machines.com/produc...delige-hss-tin-gecoate-inbus-verzinkfrezenset

Maar die zien er dus anders uit. Die hebben een gladde voorloop en ik neem aan dat de diameter daarvan wel klopt? Dus HBM heeft gewoon een verkeerd setje in mijn doosje gestopt lijkt het! Dus dat wordt even teruggaan en reclameren! Lijkt me geen probleem, als je dan maar wel de juiste wel hebben.

Jeroen
 
Sorry, maar wat wil je met een potgat waar schroefdraad in zit ? Daar zet je geen cylinderkop mee vast. Het enige wat je vastzet is de inbusbout.

Ik denk dat ik het niet duidelijk maak. Ik wil geen potgat. Ik moet in het cilinderdeksel gaten voor M4 inbusbouten boren die ik wil verzinken. Daar gebruik je bij mijn weten een inbusverzinkboor voor. Dat staat op het setje wat ik heb, maar daar zit zo te zien iets anders in. Schroefdraad komt alleen in de cilinder. Dus ik boor het gat op 4mm en hoop dan met de juiste verzinkboor dat op de juiste maat te maken voor de kop van de inbusbout.

Op de link naar HBM zie je de juiste inbus verzinkfrezen staan. Die moet ik hebben. In het ergste geval gebruik ik mijn gewone 7mm frees. Maar zo’n verzinkfrees zou iets preciezer moeten werken omdat er zo’n voorloopgeleiding aan zit. Ik ga ervan uit dat die net geen 4mm is. (anders heb ik nog steeds niks aan.)

In ieder geval verder gegaan met het aftekenen van waar de gaten moeten komen.

P9020004.jpg


P9020005.jpg


Ook maar even verder gegaan met het volgende onderdeeltje, het opsluitplaatje voor de O-ring. Is goed gelukt, alleen ik heb geen 6,2mm boor. Ik heb inmiddels al heel veel boren, maar kom nog steeds maten te kort. Maar gauw bestellen. Geloof niet dat HBM boren anders dan de reguliere hele/halve mm maten verkoopt?

Dus blijft nog even in de draaibank zitten, totdat ik het gat op de juiste maat heb en dan kan ik het afsteken

P9020006.jpg


De binnenzijde waar de O-ring wordt opgesloten is redelijk goed gelukt, qua maatvoering. Wel een hoop gepiep.

P9020007.jpg
 
boren

Herman heeft HSS cobalt 6,2mm in program Jeroen
maar niet leverbaar.
Moet je messing boren, gebruik dan liever zwarte HSS boren en geen cobalt.
Die cobalt happen zo snel in messing.

Willum
 
HBM 7 delige HSS tin Gecoate Inbus verzinkefrezenset, deze hoef je ook niet te gebruiken want die is even slecht als de set die je nu hebt, ik heb deze namelijk zelf en de maatvoering komt met geen een inbus bout overeen.
HBM verkoopt leuk spul, maar als het op maatvoering aankomt klopt er niks van.
 
Herman heeft HSS cobalt 6,2mm in program Jeroen
maar niet leverbaar.

Bedankt Willem, wie is Herman?

HBM 7 delige HSS tin Gecoate Inbus verzinkefrezenset, deze hoef je ook niet te gebruiken want die is even slecht als de set die je nu hebt, ik heb deze namelijk zelf en de maatvoering komt met geen een inbus bout overeen.
HBM verkoopt leuk spul, maar als het op maatvoering aankomt klopt er niks van.

Bedankt. Ik ga vanmiddag even langs bij HBM. In ieder geval mijn huidige setje even teruggeven.

Ik koop veel van mijn boortjes online bij: https://www.hagro.nl en of https://www.boorkopen.nl
 
Laatst bewerkt:
Wel een hoop gepiep.

Op je foto zie ik een binnen draaibeitel met een wisselplaat.
Bij het draaien van kleine binnendiameters botst de houder, de onderkant van de snijplaat houder, tegen het materiaal.
Dit is goed te zien, daar bij het naar binnen draaien de beitel iets naar binnen verplaatst.
Het gat is ook enigszins conisch. Pas na meerdere bewerkingen geen piepen en het gat is centrisch.
Dit heb ik ook ondervonden bij het draaien van kleine inwendige diameters.
Misschien geheel fout, maar ik gebruik kotterbeitels voor het binnen draaien van kleine diameters.

SAM_3221 verkleind.jpg


Aan de bovenkant een kotterbeitel met hardmetaal, samen met de Mauser schuifmaat van mijn vader, en hieronder twee HSS beitels ø 8 en 12mm.
Of de onderstaande twee nog te leveren zijn weet ik niet, ik kon ze niet vinden bij bij laatste bezoek bij HBM.
Het grote verschil is, dat de snijkant, spaanhoek door de terug slijping onder het snijvlak vrijloopt van de binnendiameter.
Voor een indruk van de kotterbeitels: https://www.hbm-machines.com/produc...erkoppen/hbm-8-mm-9-delige-hm-kotterbeitelset
De klemhouder in mijn gebruik is de universele ø8 en ø10 mm houder.
Puriteinen zullen aangeven, dat een kotterbeitel niet geschikt is voor een draaibank.
Maar wat is het verschil, dat de beitel t.o.v. het werkstuk beweegt, of het werkstuk t.o.v. de beitel?

k snap niet goed hoe de maatvoering werkt van die verzinkboren. Ik dacht dat het allemaal standaard was. Dus een verzinkboor 4 gebruik je om een M4 inbusbout te verzinken. Maar hier is het probleem.

Ik doe geen moeite om met dure verzink frezen een kamer te maken voor de inbus schroeven(binnenzeskant).
Na het boren van het doorlopend gat, even in de boorkop een twee of vierlippen frees om de kamer op diepte te maken,
Dit kan prachtig, daar beide delen nog steeds in lijn staan.
Hoe kostenbesparend wil je het hebben?
Groet
Henk
 
Laatst bewerkt:
Binnen draaiwerk

Even inhaken.
Ik heb ook nog steeds een set kotterbeitels staan die ik wel eens gebruik als binnendraaibeitel.
De meeste beitelschachten zijn al aan de onderkant rondgeslepen zodat ze beter in kleine gaten passen en snijden.
Oneigenlijk gebruik kan ik dat niet noemen. Het werkt prima.
En dan zijn er nog de zelfgemaakte beitels, stalen schacht met een tipje widia opgesoldeerd met messing of zilver.
Of de lange kamerbeitels die ik laatst hier liet zien met een toolbit stift.
Wat er niet is maken we.

Inbusboutjes verzinken.
Heb ik laatst nog toegepast bij de beitelsslijpadapter die ik hier liet zien.
Ook daar zijn inderdaad meerdere mogelijkheden.
Dat kan met een tweefasenboor,
schroefdraadgat (met een gewone boor) boren en dan de kopmaat opboren of frezen.
Die verzinkboren heb ik zonder doosje in veel maten.
Ik zou deze ook kunnen omslijpen van gewone HSS boren.
Ook hier weer meer mogelijkheden.

upload_2020-9-3_17-28-25.png

foto w.p. 9-2020

"Herman"
Is inderdaad Herman Buitelaar.
Oh,
heeft hij de zaak overgedaan?
Geen wonder dat ik hem er niet meer zag.
Zal die wel een flinke duit in het zakje gekregen hebben?

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Bedankt voor de adviezen. Nog even over dat gepiep. Dat was de speller check want ik typte gepiel.
In dit dekseltje zit een 6,2mm gat. Nu nog 6mm, tot ik mijn 6,2mm boortje ontvang.

Ik heb eerst met een 10mm frees in de losse kop (mens moet wat en principe frees/draaibank is omgekeerd hetzelfde) 2,8mm diep gefreesd. Daarna met de binnendraaibeitel dat 1mm diep 12mm randje gemaakt. Dat ging allemaal net.

Het dekseltje sluit enerzijds de o-ring om de zuigerstand af en houdt ook de glijbus van de zuigerstand op zijn plek. Die laatste moet ik nog maken, dus kan ik precies pas maken binnen dit 12mm ronde gat, 1mm. Dit soort gaten met binnenbeitels maken werkt wel redelijk, maar ik vind het wel lastig om heel precies te werken. Je kunt niet goed zien/meten wat je doet. Ik moet nog eens wat betere opstelling voor mijn meetklokje maken voor dit soort klussen.

Gisteren niet meer gelukt om terug te gaan naar HBM, maar wel een boortje en toch maar zo’n inbusverzinkboortje online besteld. Ik wil het gewoon eens proberen. In de juiste maatvoering. Ik heb nog even zitten kijken, maar het lijkt dat er voor iedere metrisch maat drie varianten zijn:
Fijnpassing, middelpassing en kerngaten. Allemaal net anders meet name voor wat betreft de pendiameter.

https://www.toptools-ede.nl/product...zen/hss-g-kopverzinkfrezen-kerngaten-din-373/

Als het goed is komt alles vandaag met de post, kan ik weer verder.

Jeroen
 
debby.jpg
Hoi Jeroen,
Mooi project dit tweetakt motortje.

Ik heb 'm zelf ook gebouwd als eerste ic project maar ik heb 'm nooit fatsoenlijk aan de praat gekregen,wel afgemaakt en ook ff gelopen maar nooit van harte.

Mocht je vragen hebben omtrent de bouw en hoe sommige dingen aan te pakken dan geef je maar een gil.

Ben zelf eigenlijk nog steeds met een ic project(7 cilinder radiaal) bezig maar vind er al een tijd gewoon de tijd niet voor.

Ben erg benieuwd of je dit motortje fatsoenlijk aan de praat krijgt,succes!
 
Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage 391510
Ik heb 'm zelf ook gebouwd als eerste ic project maar ik heb 'm nooit fatsoenlijk aan de praat gekregen,wel afgemaakt en ook ff gelopen maar nooit van harte.
Mocht je vragen hebben omtrent de bouw en hoe sommige dingen aan te pakken dan geef je maar een gil.
Ben zelf eigenlijk nog steeds met een ic project(7 cilinder radiaal) bezig maar vind er al een tijd gewoon de tijd niet voor.
Ben erg benieuwd of je dit motortje fatsoenlijk aan de praat krijgt,succes!

dank voor je berichtje en aanbod! Het ziet trouwens wel allemaal heel netjes uit. Ik ben ook erg benieuwd of ik mijn exemplaar aan de praat krijg. Dat zou natuurlijk wel erg leuk zijn. Tegelijkertijd, ik leer ook erg veel van dit modelletje. Dus in die zin is het gewoon hartstikke leuk om te doen.

Gisteren weer een (klein) stukje verder gekomen. Opsluitplaatje voor de O-ring klaar voor wat betreft draaien. Bijna toch nog een fout gemaakt. De diameter van het gat in het plaatje moet 6,2mm zijn. Ik had alleen een 6mm boor. Dus eerder van de week een 6.2mm besteld en ook ontvangen. Maar gisteren compleet vergeten dat ik nog moest boren.

Dus ik had het plaatje al bijna los, toen ik mijn fout realiseerde. Dus alsnog de splinternieuwe 6.2mm erdoor heen! Ging allemaal goed

P9050004.jpg

P9050005.jpg


Ziet er netjes uit en ook goed aan de maat

P9050008.jpg


P9050007.jpg


Opsluitplaatje op de cilinder bodem plaat.

P9050009.jpg


Van de week verder met gaten boren en draad tappen

Moet nog even de benodigde M2 boutjes ergens bestellen en ook nog dat ene O-ringetje voor de zuigerstang. Ik heb dozen vol met O ringen voor mijn (klassieke) auto’s, maar natuurlijk weer niet deze maat. (‚Ø10mm / Ø6mm)

Jeroen
 
nbr o-ringen 6 maal 2mm?
Het lijkt er op dat er een ruilbeurs is in Limburg.
Dat gaat gezellig worden over drie weken.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Back
Top