Bouw van Upshur Hit & Miss motor

maar met handspanning vasthouden van de taphouder
Dat is ook de reden dat ik het gekartelde handwieltje niet te groot heb gemaakt.
Ik wil graag contact en gevoel met de tap houden zodat ik een kleine tap niet te gauw breek.
Kracht is moment maal arm is mij ooit geleerd.
Groet,
Ruud.
 
Tap Tooltje gemaakt.

Ik lees dit nu net.
Dat is een leuk ding.
En bijna alles rvs.
Petje af voor deze kerel.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Vandaag het tweede vliegwiel afgemaakt.
Net als vorige keer had ik het binnen gedeelte al een paar dagen in de vriezer liggen.
De buiten ring op 200 graden in de oven.
De hele handel in elkaar gemaakt met loctite.
En toen onder de nieuwe pers en zachtjes in elkaar geperst (ging helemaal super).
Daarna even netjes op maat gedraaid en klaar is het tweede vliegwiel.
IMG_5855 small.JPG
IMG_5857 small.JPG

IMG_5856 small.JPG
IMG_5860 small.JPG

IMG_5859 small.JPG

Groet,
Ruud.
 
Voordat ik de draaibank wilde ombouwen om de cilinder te gaan maken heb ik nog even gauw een onderdeel van de regulator gedraaid.
Ik vond nog een mooi stukje messing hiervoor en bedacht dat ik dat eerst nog wel even kon maken.
Het was een vrij simpel onderdeel recht toe recht aan.
Dus weer een stapje verder in de bouw.
IMG_5866 small.JPG
IMG_5867 small.JPG

IMG_5868 small.JPG

Prettig weekend en de groeten,
Ruud.
 
Aanvang gemaakt met de cilinder.
Ik heb hem gecenterd in de freesbank en daarna opgeboord in stappen tot de grootste boor die ik had (17.5mm)
IMG_5872 small.JPG

IMG_5880 small.JPG
IMG_5887 small.JPG

Toen de vierklauw op de draaibank gemonteerd en het blok uitgeklokt.
IMG_5888 small.JPG

Toen voorzichtig laten draaien 300 toeren.
Best wel eng zo'n groot blok excentrisch laten draaien.
Maar elke keer 0.25mm (ik heb de tijd)
En tot nu toe gaat het goed.
IMG_5890 small.JPG

Zit nu op 22 mm en moet naar 27.5mm.
Nu een pijpje bier en volgende week verder.
Goed weekend en de groetjes,
Ruud.
 
Ruud,
Waarschuwing!
Bij het uitdraaien van de boring loop je het gevaar, dat de onderste klauw op de foto binnen de cilinder diameter staat.
Gevolg, de beitel botst tijdens de laatste gangen tegen de klauw.

Ik heb ervaring. Gelukkig niet de beitel maar met de boor.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/dockyard-v-stoommachine.271389/page-2#post-4090162

Verzoek, kijk op vrijheid voor de boring.
Zo nodig, draai de klauw om en klok alles opnieuw uit.
Een botsing van de binnendraai beitel op een klauw van de vierplaat kan schade veroorzaken op je draaibank.
Doe je voordeel, Groet Henk
 
Henk,
Ik draai hem niet helemaal tot het einde uit.
Ik zit tot ongeveer 1 tot 1,5 mm voor het einde.
Als ik hem op de goede maat heb, draai ik hem om (wel extra werk maar wel veiliger) en probeer het laatste stukje te doen.
Ik vond dit al eng, zo'n groot slingerend blok, maar ik doe het voorzichtig aan.
Groet, Ruud.
 
Ik bedoel niet het slingerend blok aan de buitenkant, maar de voet, steun, laatste deel van de klauw bij de boring, waarop het werkstuk is afgesteund.
Dit deel, voet, steunvlak kan binnen de diameter liggen van de diameter van de boring van de cilinder.
Over omdraaien van het werkstuk.
Een boring dien je in één bewerking uit te voeren.
Na omdraaien van het werkstuk heb je twee van elkaar onafhankelijke boringen, die niet in één lijn staan.
Dus de boring maken in één opspanning/bewerking.
Na het bewerken in één opspanning kan je de boring op de correcte diameter ruimen.
Groet Henk
 
Henk,
In dit blok komt een cilinderbus.
Deze word met loctite vastgezet in dit blok.
Dit blok dient voor de waterkoeling, de zuiger komt dus niet hierin maar in de later in dit blok geplaatste cilinderbus.
Als alles straks klaar is zal het wel duidelijk worden denk ik..
Groet, Ruud.
 
Koellichaam verder uitgedraaid.
Het is gelukt om hem geheel uit te draaien, het laatste stukje elke keer een 0.1mm.
Cilinderbus past perfect.
IMG_5896 small.JPG

Cilinderbus word met loctite vastgezet in het koellichaam.
Wat rest is een uitsparing in het koellichaam draaien waar een o-ring inkomt voor de afdichting met de cilinderkop.
IMG_5894 small.JPG

Video van het uitdraaiden van het koellichaam.
Groet, Ruud.
 
Vraag , heeft de cilinderbus een kraag voor de afdichting?
Of laat je een te dunne O-ring zien, daar deze zowel op de cilinderbus, als wel op het cilinderdeksel moet afdichten?
Helaas heb ik geen tekening, vandaar de vraag.
Groet, Henk.
 
Henk,
Bij foto twee zie je de o-ring met de cilinder bus geplaatst.
Of te wel de o-ring zit daar om de clinderbus en in het koelblok.
De o-ring zit strak om de cilinderbus en komt iets (+/- 0,2mm) buiten het koelblok.
De cilinderkop komt hier strak tegen aangeschroefd.
Foto één is dus nog zonder cilinderbus.
Groet, Ruud.
 
Back
Top