Nou...
Allereerste beginnetje met de bouw van de Borkum is aangevangen, de hak en roerkoning zijn geplaatst. Baal een beetje dat ik nergens de aanbevolen lijm, Stabilit Express kon vinden, en ook UHU Acrylit kon ik niet vinden. ABS is een lastige kunststof, waar Epoxylijm en verschillende andere lijmsoorten hooguit "matig" op hechten.
Bij de bouwmarkt hing gelukkig een electronische lijmwijzer, en die gaf als alternatief Bison Kombi Power, een 2 componenten Poly-Urethaan lijm. Die moet het dan maar doen, laten we hopen dat Bison weet waar ze het over hebben, want ik weet dat niet...
Weinig interessant verder:
Bekijk bijlage 541551
Bekijk bijlage 541552
Ik moet opmerken dat in ieder geval die vier steuntjes voor de roerkoning, rechtsstreeks als lasergesneden onderdelen, zonder verdere aanpassing aan de pasvorm werkelijk PERFECT pasten, Uiteraard heb ik héél licht het verkoolde laagje hout weggeschuurd, en ook het ABS opgeruwd voor verlijming.
En dan alvast even een lab-testje als vooronderzoek op het smeersysteem: Even snel een stukje alu-buis wat ik nog had liggen in een fraaie S-bocht gezet, en er een stukje koord door getrokken. Ik had eigenlijk katoengaren willen gebruiken, maar dat had ik niet in huis, dus dan maar dun gevlochten nylonkoord. Daar had ik eigenlijk weinig fiducie in, ik meende begrepen te hebben van "vroegah" op school, dat het per se een natuurlijke vezel moest zijn. Dat zou best kunnen kloppen, want hoewel de capillaire werking aanwezig is, loopt het tempo wel terug.Toch is er in een half uurtje al meer uit gekomen, dan de inhoud van zo'n oliecupje zoals ik dat op de krukaslagers van het door mij beoogde stoommachientje zie zitten. In andere woorden: als die cupjes voldoen, moet dit ook voldoen.
Proefopstelling:
Bekijk bijlage 541555
Bekijk bijlage 541553 Bekijk bijlage 541554
Druppeltempo: ongeveer 1 druppel per 2 minuten, wat ruwweg neerkomt op 1,5 ml per uur. Als zo'n cupje Naar schatting minder dan 0,2 ml voldoende moet zijn voor 20 minuten, MOET dit ook willen werken.